דיני תאגידים למנהלים (13018) 2014ב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 890
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

איסור שימוש במידע פנים מידע פנים מוגדר בחוק בסעיף 52(א) כמידע על התפתחות בחברה, על שינוי במצבה, על התפתחות או שינוי צפויים, או מידע אחר על החברה, אשר אינו ידוע לציבור ואשר אילו נודע לציבור היה בו כדי לגרום שינוי משמעותי במחיר ני"ע של החברה. ע"פ סעיף 52(ב), שימוש במידע פנים פירושו:
א) העושה עסקה בני"ע של חברה כאשר מידע פנים מצוי בידיו. ב) המוסר מידע פנים או חוות דעת על ני"ע של חברה כאשר מידע פנים מצוי בידו, לאדם אשר יודע או יש יסוד סביר להניח כי יעשה שימוש במידע הפנים או ינצל את חוות הדעת לצורך עסקה או ימסור אותה לאחר.
במקרה הנ"ל, איתמר, שלפי סעיף 52(א) לחוק מוגדר כאיש פנים (יו"ר דירקטריון החברה, בעל 5% ממניותיה, שמעמדו או תפקידו בחברה או קשריו עימה נתנו לו גישה למידע פנים), השתמש במידע פנים (הנוגע לדוח מקצועי חיובי העומד להתקבל ולהתפרסם) לתועלתו האישית. איתמר הפר יסוד עליו מושתת איסור השימוש במידע פנים – ההגינות שתובעת להעמיד מקורבים למידע בחברה במעמד שווה למי שאינם מקורבים. החוק מבקש לאסור על אלה שבידם מידע פנים מלבצע עסקאות בני"ע כל עוד לא פורסם המידע לרבים. לפי סעיף 52(ג), איש פנים בחברה העושה שימוש במידע פנים דינו מאסר 5 שנים או קנס בשיעור פי 5 מזה הקבוע בסעיף 61(א)(4). יחד עם זאת, למרות העבירה על החוק ע"י איש פנים, העסקה שנעשתה בני"ע אינה בטלה בהתאם לסעיף 52(י) לחוק ני"ע ואינה בטלה משום כך בלבד שביצועה מהווה עבירה על הוראות פרק ח".
כן, יתכן שאיתמר מסר את המידע שבידו או את חוות דעתו למנהל תיק ההשקעות תוך קיום יסוד סביר להניח שיעשה שימוש במידע או ינצל את חוות הדעת לצורך עסקה או ימסור אותה לאחר.
במסגרת סעיף 52(ז)(9) איתמר עשוי לטעון טענות נגד אשר ישמשו בסיס להגנתו מפני אחריות פלילית, למשל ההגנה הנרחבת המעוגנת "בנסיבות העניין הייתה הצדקה לביצוע העסקה". נראה כי מלבד הניסיון לרווח אישי וניצול מידע פנים, לא הייתה לאיתמר כל הצדקה לביצוע העסקה ולכן כנראה הגנה זו לא תעמוד כנגד האישום הפלילי בשימוש במידע פנים. בנוסף, במסגרת סעיף 52(ח)(א) איתמר אף חשוף לתביעה אזרחית מצד חברת "תמרות עשן בע"מ" להחזר הרווחים שצבר כתוצאה משימוש במידע פנים. לפי סעיף 52(ח)(ב), הרווח שעל איתמר להחזיר הוא סכום ההפרש בין מחיר ני"ע ערב פרסום דוחות הביקורת ליום שלמחרת-