סיכום קורס מבוא לפואטיקה בספרות ילדים (כולל 4 מטלות מנחה בדוקות + סיכום מאמרים + סיכום שיעורים)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2014
מספר מילים 70816
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תוכן עניינים. 1
פרק 1 – צמיחת מושג הילד והילדות בתרבות המערב. 8
– סיכום פרק מתוך אתר הקורס: 8
1 . מבוא. 9
2 . מושג הילד: הבחנה בין ילדים לבין מבוגרים. 9
3 . תפיסת הילד והילדות עד המאה ה17. 10 א. העדר מונחים לתקופת הילדות בלשון: 10 ב. מערכת חינוך א-גילית: 10 ג. משחקים, צעצועים ותרבות הפנאי חסרת הגיל: 11
4 . תהליך חדירתו של מושג הילד לתודעה. 11
א. הגורמים לצמיחת המושג המודרני של הילד: 11
ב. היווצרות מושג הילד ו"תקופות החיים": 11
ג. השתנות הדמוגרפיה והשפעתה על היחס לילדים: 12
ד. מושג הגיל, מקורותיו והתפתחותו: 13
ה. התפתחות מושג הילד באומנות ובציור. 13
1 . תפקידם של ציורי הפוטי בהתפתחות מושג הילד. מנהל עסקים ו. אופייה של ההבחנה שהתגבשה בין מבוגרים לילדים. מנהל עסקים
1 . הביטויים המוסדיים של ההבחנה. משפטים
2 . התפתחות מושג הנעורים בעקבות מושג הילדות. משפטים 5. לבוש הילדים (עמוד 45-55) 16
א. מקור הפריטים של לבוש הילדים: 16
6 . מאחדות לקיטוב-תפיסת הילד מהמאה ה17 ואילך. 16
א. מושג הילד כמקור לשעשוע. 17
ב. הקשר בין השינויים במוסר המיני לבין צמיחת המושג "המחנך" של הילד. 17
7. סיכום. 19
8 . שאלות ותשובות ממן 11. 19
1 א. תארו את הטענות המרכזיות של אריאס ביחס להתפתחות מושג הילד. 19
תשובה לשאלה 1 סעיף א מתוך ממן 11
לדוגמא: 21
1 ב. מדוע אין לראות בגישתו של אריאס כלפי הילד והילדּות גישה אסנציאלית (מהותנית)?. 22
תשובה לשאלה 1 סעיף ב מתוך ממן 11
לדוגמא: 22
1 ג. מדוע, לדעת אריאס, לא הייתה תפיסה של ילדות בימי הביניים? מהי הבעיה שחוקרים מוצאים בטיעון זה?. 22
תשובה לסעיף ג שאלה 1 מתוך ממן 11
לדוגמא: 23
2 א. מהי הטענה בקטע מתוך "הילד וחיי המשפחה" וכיצד היא קשורה לטענה המועלת במחקרו של אריאס?. 24
תשובה לסעיף א שאלה 2 מתוך ממן לדוגמא:
5
2 ב. בקטע מתוארת הופעתה של גישה חדשה לילדות. מהי אותה גישה? תארו כמה ממאפייניה.
5 תשובה לסעיף ב שאלה 2 מתוך ממן לדוגמא: 26
פרק 2 – "כיפה אדומה" כמקרה מבחן לשאלת מושג הילד. 27
– סיכום פרק מתוך אתר הקורס. 27
1 . מבוא. 28
2 . ראשי פרקים לנסיבות היווצרותם של טקסטים עבור ילדים. 28
א. גלגולי קהל הקוראים של מעשיות העם מאז המאה ה17. 28
3 . "כיפה אדומה" כמקרה בוחן 29
א. כיפה אדומה של פרו: 30 ב. כיפה אדומה של האחים גרים. 32
4 . ההבדלים בין הגרסאות השונות של כיפה אדומה. 33
א. ההבדל בין נסיבות הכתיבה השונות של הטקסטים ובין הנמענים של כל אחד מהם. 34
ב. ההבדלים בסיום. 34
ג. החינוכיות בגרסת האחים גרים. 35
ד. ארוטיות לעומת תמימות ויחסי משפחה. 36
ה. השינוי במושג הילד וגרסאות שונות של "כיפה אדומה". 37
5. גרסאות מודרניות של כיפה אדומה. 37
א. ניתוח העיבודים המודרניים. 38
6 . סיכום: 40 7. התאמת הטקסט לנמען (פרק 11, עמוד 332-335) 40 א. האילוצים המערכתיים והנורמות של תרגום ספרי ילדים. 41
8 . שאלות ותשובות ממן 12. 41
1 א. הסבירו מה ניתן ללמוד מהשוואת הנוסחים השונים של המעשייה "כיפה אדומה". 41
תשובה לסעיף א שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 42
1 ב. תארו את ההבדלים המרכזיים בין נוסח שארל פרו לנוסח האחים גרים למעשייה "כיפה אדומה". 42
תשובה לסעיף ב שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 44
1 ג. בנספח א פתיחת המעשייה בעיבודה של תלמה אליגון-רוז. תארו את תפיסת/ות הילד הבאה/ות לידי ביטוי בקטע. 45
תשובה לסעיף ג שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 46
2 . קראו את עמודים 334-333 בספר (עד ל"סיכום"). מהם אילוצי הנמען. הבחינו בין אילוץ החינוכיות לאילוץ ההבנה. 46
תשובה לשאלה 2 מתוך ממן לדוגמא: 47
מאמר: "מי מחנך את מי" (לקוח מתוך ספרה של מירי ברוך "ילד אז – ילד עכשיו") 48
סיכום המאמר: 48
א. מאוריינטציה של סמכותיות לאוריינטציה של שוויוניות. 49
ב. הילד המכבד את הוריו ומתגאה בהם מול הילד הביקורתי והזלזל. 50 ג. מהבלטת החולשות שבילד ועד לילד שקובע. 51
ד. הילד מקבל את נורמות המוסר של הוריו מול הילד המוקיע אותן 51
ה. היבטים לשוניים של המעבר משירת שנות הארבעים לשירת שנות השמונים: 52
שאלות ותשובות ממן 12. 52
1 א.הסבירו את הטענה המרכזית של מירי ברוך על ייצוג יחסי ילדים-מבוגרים בשירת הילדים העברית. 52
תשובה לסעיף א שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 54
1 ב. בנספח ב שיר ילדים. מאיזו תקופה השיר. נמקו באמצעות ציון המאפיינים המשייכים את השיר לתקופה. 55
תשובה לסעיף ב' שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 56
פרק 3: הדימוי העצמי של הסופר לילדים והאילוצים המערכתיים בכתיבה לילדים. 57
1 . מבוא. 57
2 . דימוי עצמי מהו?. 57
א. נקודות תצפית חיצוניות ופנימיות: 57
3 . הדרך שבה מערכות בתרבות רואות את הספרות לילדים ואת הסופר לילדים. 58
א. תקציבים והקצאת משאבים: 58
ב. פרסים ספרותיים כאמצעי להענקת מעמד: 58
ג. ההיסטוריה הרשמית של התרבות: 59
ד. מושאים למחקר אקדמאי: 60 סיכום הנושא: 60
4 . נקודת התצפית הפנימית: הדרך שבה הסופרים לילדים רואים את עצמם. 61
א. האפולוגטיות של סופרים לילדים: 61
ב. התנגדותם של סופרים להעדפת הערכים החינוכיים על הספרותיים: 62
ג. הערכת הכותבים לילדים את מעמדם בתרבות: 62
5. מעמדם בתרבות של הסופרים לילדים ואפשרויות הכתיבה שלהם. 63
6 . סיכום. 65
7. שאלות ותשובות מתוך ממן 13. 65
א. מה מייחד את שיפוטה של ספרות הילדים ביחס לשיפוטה של ספרות המבוגרים?. 65
תשובה לסעיף א שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 65
ב. מה הקשר בין כך לבין המעמד התרבותי של ספרות הילדים?. 66
תשובה לסעיף ב שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 67
ג. מה הקשר בין תפיסת הילד בתרבות לבין העובדה שלספרות ילדים יש שני נמענים?. 68
תשובה לסעיף ג שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 69
מאמר: יעל דר, "הזדקקויות בין דוריות בספרות הילדים המודרנית: המקרה הישראלי". 70
1 . סיכום המאמר. 70 א. פתח דבר: 70 ב. מפגש דורות ברמה התכנית: 70 ג. מפגש בין דורות בתהליך הכתיבה: 71
ד. מפגש דורות ברמה הפרשנית: 72
ה. מפגש נוסטלגי בין הקורא המבוגר והקורא-ילד מהעבר. 73
ו. מפגש בין דורי בחוויות מימוש הטקסט: הקריאה עצמה. 73
ז. סיכום. 74
2 . שאלות ותשובות מתוך ממן 13. 74
א. מהי הטענה המרכזית של כותבת המאמר?. 74
תשובה לסעיף א שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 75
ב. כיצד מתבטאים המפגשים הבין-דוריים ברובד התוכני וברובד הפרשני בשיר "בילי" ?. 76
פרק 4: מקרה מבחן: "דני אלוף העולם" מאת רואלד דאל. 78
1 . מבוא. 78
2 . שתי גירסאות לסיפור "אלוף העולם". 78
א. נקודות הדמיון ונקודות השוני בין הטקסטים: 79
3 . המספר ומבנה הסיפור. 79
א. שחזור האירועים ונקודת התצפית. 80 ב. מספר מוגבל לעומת מספר כל יודע. 80 ג. מספר מסביר לעומת מספר מעלים – השימוש השונה במרחק הזמן: 81
ד. שחזור האירועים ועמדת המספר. 81
4 . מורכבות הטקסט ויצירת העמדות המוסריות כלפי הסחבנות. 82
א. היחס הרגשי לסחבנות. 82
ב. השיפוט הערכי של הסחבנות. 84
ג. בניית דמותו של האב. 84
ד. ההצדקות לסחבנות. 85
5. שני הסיומים. 87
6 . סיכום. 88
7. שאלות ותשובות מתוך ממן 13. 89
א. ציינו שלושה הבדלים עקרוניים בין הסיפור "אלוף העולם" לרומן "דני אלוף העולם". הסבירו את הסיבות לקיומם של הבדלים אלה בין שתי היצירות. 89
תשובה לסעיף א שאלה 1 מתוך ממן לדוגמא: 90 ב. בנספח המצורף למטלה תמצאו קטע מתוך ספרו של רואלד דאל דני אלוף העולם. נתחו את הקטע ותארו באמצעותו את האופנים שבהם מתבטאת הנטייה של דאל להצדיק את מעשה הסחבנות. 92
פרק 5: טקסטים בעלי מעמד אמביוולנטי 94
1 . מבוא. 94
2 . התמודדות עם אילוצי המערכת – הפתרון האמביוולנטי 94
3 . טקסט אמביוולנטי – הסבר המושג 94
4 . דימוי הילד כקורא מוגבל. 95
5. הטקסטים האמביוולנטיים בספרות הילדים. 96
6 . הטקסטים האמביוולנטיים והיחסים המערכתיים. 96
7. היחסים בין שתי הספרויות ותהליך כניסתו של דגם חדש למערכת. 96
8 . מעמד חד-משמעי מול מעמד אמביוולנטי של טקסט במערכת. 97
א. הבסיס התיאורטי לדיון במעמד אמביוולנטי: 97
9. הסופר-חופש הבחירה מול סכנת הדחייה. 97
1 0. הדגמים שעליהם בנוי הטקסט והפונקציה שלו בכל מערכת. 98
1 1. הקורא – הרגלים ומימוש הטקסט. 99
1 2. סיכום. 100
1 2. שאלות ותשובות מתוך ממ"ן 14. 100 קראו את ספרו של לואיס קרול הרפתקאות אליס בארץ הפלאות ואת פרקים 5 ו- 6 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות: 100 א. תארו את הפתרון האמביוולנטי והסבירו מדוע מכנה אותו זהר שביט "אמביוולנטי". 100 ב. מדוע, אף על פי שהוא מפר אילוצים מרכזיים של טקסט לילדים, זוכה טקסט הכתוב על פי הפתרון האמביוולנטי ליוקרה תרבותית?. 101
ג. הטקסטים האמביוולנטיים והטקסטים המשויכים לספרות הלא רשמית נענים אך באופן חלקי לאילוץ החינוכיות. הסבירו טענה זו תוך הדגמתה על טקסטים שנלמדו בקורס. 101
פרק 6: מקרה מבחן: הרפתקאות עליסה בארץ הפלאות. 102
סיכום פרק אתר הקורס: 102
1 . מבוא. 102
2 . לואיס קרול- הסופר והסיפור. 103
3 . שלוש הגירסאות של "אליס". 104
4 . הרפרטואר הספרותי באנגליה במאה ה19 מנקודת מבט היסטורית. 104
א. חדירת דגמי "הפנטזיה" לספרות הילדים. 105
ב. הוויכוח בין דיקנס לקרוקשאנק:
ראשית המאבק במעשייה הדידקטית. 106
5. תהליך ההתקבלות של עליסה בארץ הפלאות. 106
6 . החדשנות בעליסה בארץ הפלאות. 107
7. השימוש שלואיס קרול עשה בדגמים הספרותיים הקיימים: 107
א. הפנטזיה. 107
ב. הפארודיה. 108
ג. אי-הגיון(נונסאנס) 109
ד. סיפור ההרפתקאות – האפשרות לממש רק דגם קונבנציונלי 109
8 . המאפיינים של עליסה בארץ הפלאות כטקסט אמביוולנטי 111
א. פתיחת הסיפור וסיומו – טשטוש בין מציאות לדמיון 111
ב. חוקיות חדשה של מעברים בזמן ובחלל. 112
9. ההבדלים בין גרסת המחברת לבין הגירסה הרשמית (חסר עמוד 235-242) 113
1 0. סיכום. 113
1 1. שאלות ותשובות מתוך ממ"ן 14. 113
ג. בנספח א המצורף למטלה תמצאו קטע מתוך ספרו של לואיס קרול הרפתקאות אליס בארץ הפלאות. הדגימו על פי הקטע את מאפייני הטקסט האמביוולנטי. יש לתת לפחות שלוש דוגמאות. 113
פרק 8: ילדים ומבוגרים בספרות הילדים הלא-רשמית. 1משפטים סיכום פרק 8-10 מתוך אתר הקורס: 1משפטים
1 . מבוא: 116
2 . הפיקוח על קריאת ילדים: 116
3 . הפתרון הלא רשמי: ויתור על אישור המבוגרים: 117
4 . הצלחה כלכלית במחיר יוקרה ספרותית: 117
5. עולם הילדים נגד עולם המבוגרים: 118
6 . מקרי המבחן – עקרונות הבחירה: 118
7. סיכום: 119
פרק 9: מקרי מבחן-ייצוג עולם הילדים בטקסטים הלא רשמיים. 120
1 . מבוא: 120
2 . אפיון עולם הילדים בספרי אניד בלייטון: 120
3 . היחסים בין הילדים להוריהם: 121
4 . ממלאי מקום ההורים והורים מזויפים: 121
5. אפיון הפושעים: 122
6 . יצירתו של עולם הילדים: 123
א. רמת הסגנון: 123
ב. הדרך שבה מבלים הילדים את זמנם: 123
ג. המקום והזמן של ההרפתקה: 123
7. סיכום: 124
פרק 10: מקרה מבחן – סידרת חסמבה מאת יגאל מוסינזון 1
5
1 . מבוא. 1
5
2 . אפיון הילדים מול המבוגרים:
בעיות ופתרונות אחדים. 1
5
3 . היחסים בין ילדים להורים. 126
4 . הפושעים. 127
א. אפיון הפושעים כ"זרים": 127
ב. סטראוטיפ הפושע: 127
ג. פושעים ופסבדו-פושעים: 128
5. עולם הערכים של הטקסט. 128
א. הגבורה ואומץ הלב: 129
ב. ההתיישבות: 129
ג. טוהר הנשק: 129
ד. המנהיגות: 129
ה. ערכים של שוויון חברתי: 129
– שוויון בין המינים: 130 – שוויון בין העדות: 130
6 . יצירתו של עולם הילדים. 130 א. רמת הסגנון: 131
ב. המקום והזמן של ההרפתקה: 131
7. סיכום. 131
8 . שאלות ותשובות מתוך ממ"ן 14. 132
א. בנספח ב המצורף למטלה תמצאו הקטע המסיים את הספר הראשון בסדרת חסמב"ה מאת יגאל מוסינזון. תארו את מאפייני הספרות הלא-רשמית המופיעים בקטע. 132
ב. על סמך המאפיינים שמצאתם – מדוע המבוגרים לא אהדו את ספרי הסדרה? מדוע ילדים, לעומת זאת, מצאו בהם עניין כה רב?. 133
ג. הסבירו מדוע בספרות הלא-רשמית נוצר צורך לחלק את המבוגרים לכמה קבוצות או "סוגים". 133