להבין סרטים

תקציר העבודה

שאלה
1 ·   מרחק הצילום הוא Close-Up, צילום קרוב.
·   זווית הצילום היא High Angle, זווית גבוהה, בה המצלמה גבוהה מן האובייקט המצולם.
·   מקור האור הוא Key Light המגיע מצד ימין למעלה, והוא מופנה כלפי האובייקט המרכזי בתמונה – השיער של האם. מקור האור מתאפיין ב-Low Key, לכן ריכוכם של הצללים ע"י מקורות האור המשלימים אינו מספיק בכדי להאיר את המרחב בשלמותו.
5
נק' שאלה 2
·   מקור האור הוא Key Light המגיע מלמטה במרכז, מופנה אל ידי הפיה שעומדות לקבל את השערה מידו של דיוויד (מוארת גם כן). בנוסף, ניתן להבחין כי יש גם Fill Light מצד שמאל לאורך רוב התמונה. מקור האור אמנם רחב יותר (ביחס לתמונה בשאלה 1) אך מתאפיין ב-Low Key, שכן המרחב אינו מואר בשלמותו.
·   הצבע הבולט הוא הצבע הכחול, גם ברקע וגם כחלק משרוול שמלתה של הפיה הכחולה.
·   בקומפוזיציה הדומיננטה היא ידו של דיוויד האוחזת בתלתל והדומיננטה המשנית היא ידה של הפיה הכחולה. לכאורה נראה שיש איזון במרחב, שכן נראה כי הידיים מקבלות אותו ייצוג (מבחינת אורכן), אך בפועל ידו של דיוויד על העליונה. תבנית הסמיכות היא אינטימית וניכר הארגון הוא מוקפד, וכן כי הפריים סגור (תורמת לכך התחושה שהרובוטים מסתכלים אל מעל למתרחש ומכוונים את המתרחש).
5
נק' שאלה
3 אנו נמצאים כ-2,000 שנה לאחר תום האנושות, כאשר רק רובוטים קיימים בעולם ודיוויד הוא הזכר הכי קרוב למין האנושי שהיה קיים בעבר, לכן הם רוצים לסייע לו להגשים את חלומו ומביאים אליו את הפיה הכחולה. המשמעות העלילתית – הפגישה בין דיוויד לפיה מתרחשת לקראת סוף הסרט, בחלקו השלישי (חלק 1 – בחיק המשפחה, חלק 2 – במנוסה עם ג'ו וחלק 3 – לאחר תום האנושות). בפגישתם, מסבירה הפיה לדיוויד כי היא יכולה להחזיר אנשים לחיים רק אם יש דגימה כלשהי מהם, ופרצופו של דיוויד מביע אכזבה, כשלפתע מוציא טדי הדוב תלתל משיערה של האם, שבזמנו גזר דיוויד ומעביר אותו לידיו. האירוע המתואר תורם לעלילת הסרט, שכן הוא יוביל לרגע השיא, להגשמת חלומו של דיוויד – לפגוש שוב באמו.
המשמעות הדרמטית – דיוויד הוא מכא שמסוגל להרגיש רגשות, הוא בעצם הרובוט שהכי קרוב ללהיות אנושי והוא עבר הטבעה, מעין טקס שחתם את הקשר בינו לבין אמו לנצח. לכן הקונפליקט שמלווה את דיוויד לאורך הסרט, הוא-
92  יפה מאד