אישיות - תיאוריה ומחקר

תקציר העבודה

עבודה זו עוסקת בפסיכולוגיה האקסיסטינציאליסטית והומניסטית, ובעיקרן בתפיסותיהם של היידגר, רוג'רס, מאסלו. השוואה בין הגישה של רוג'רס לבין פרויד, והמודל של מדי לסיווג תיאוריות.
ציון: 95
שאלות שאלה 1  (
5 נקודות) הסבר את המקרה של דובי מממ"ן 13 שאלה 1, באמצעות מושגים הלקוחים מהפסיכולוגיה האקסיסטנציאליסטית. נא לא לפרט את התיאוריה אלא רק לישם מושגים ספציפיים המתקשרים למקרה. מכיון שהמקרה מתואר מאד בקצרה, מותר לך להעלות השערות משלך בנוגע לרקע של דובי.
המקרה של דובי :
"שמי דובי, אני רווק בן 29, עובד כמהנדס במפעל אלקטרוניקה. פניתי אליך מכיון שאני לא מצליח ליצור קשר עם בחורות. אני נורא ביישן, ועצם הרעיון של להתחיל עם מישהי מעלה זעה קרה על גופי. לפעמים מזמינים אותי למסיבות, אבל אני תמיד עומד בצד, מסתכל על כלם, ולא יוזם שום דבר. אני בטוח שאם אנסה להזמין מישהי לרקוד אני אראה כל כך מגוחך ועלוב, שהיא תדחה אותי, ואחר כך תצחק עלי עם החברות שלה.  כשאני חוזר מהמסיבה אני נורא כועס על עצמי ששוב נכנעתי לפחדי, ואני קורא לעצמי  "פחדן עלוב", אבל זה לא עוזר לי בפעם הבאה."  שאלה 2 (
5 נקודות) הסבר את אותו המקרה באמצעות מושגים הלקוחים מהפסיכולוגיה ההומניסטית. גם כאן מותר לך לשער השערות בקשר לרקע של דובי, ואתה מתבקש לא לפרט את התיאוריות אלא רק להשתמש במושגים הרלבנטיים.
שאלה 3 (
5 נקודות) עמוד על נקודות הדמיון והשוני העקרוניות בין התיאוריה של רוג'רס והתיאוריה של פרויד. ציין שתי נקודות דמיון ושתי נקודות שוני.
שאלה 4  (
5 נקודות) נתח את התיאוריה הדמיונית המוצגת בממ"ן 11 לפי המודל של מדי – גרעין, התפתחות ופריפריה. הצבע, באמצעות המודל של מדי, על חסרונותיה הבולטים של התיאוריה.
התיאוריה: “ תיאוריה מסוימת טוענת שתחושת הערך העצמי של האדם היא הגורם המרכזי ביותר באישיות, ובאמצעותה ניתן להסביר מגוון רחב של התנהגויות. תחושת ערך עצמי גבוה תביא לכך שהאדם יהיה מרוצה מחייו, יהיו לו הישגים לימודיים ומקצועיים גבוהים, הוא יוכל ליצור בקלות קשרים חברתיים עמוקים, חיי הנישואין שלו יהיו מאושרים, והוא יצליח בחינוך ילדיו. תחושת ערך עצמי נמוך תגרום למצב ההפוך.
אותה תיאוריה טוענת שתחושת הערך העצמי נקבעת בשנות החיים הראשונות, והיא מושפעת בעיקר מהתנהגות ההורים כלפי התינוק. תינוק שהוריו מתפעלים ממנו, ומעבירים לו כל העת את התחושה שהוא יפה, חכם ומוצלח, יפתח תחושת ערך עצמי גבוה. תינוק שמתעלמים ממנו, או מבקרים את התנהגותו כל העת, יפתח תחושת ערך עצמי נמוך.
את תחושת הערך העצמי ניתן למדוד באמצעות שאלון למדידת הדימוי העצמי שפותח על ידי ממציאי התיאוריה. בשאלון 30 פריטים הבודקים את מידת שביעות הרצון של האדם מעצמו בחמישה תחומים: מראה חיצוני, הישגים לימודיים ו/או מקצועיים, קשרים חברתיים, חיי משפחה, תכונות אישיות. בכל פריט האדם יכול לקבל מנקודה אחת (חוסר שביעות רצון) עד חמש נקודות (שביעות רצון מלאה), כך שהציון לכלל השאלון יכול לנוע מ- 30 נקודות עד משפטים0 נקודות.
את התנהגות ההורים כלפי התינוק ניתן להעריך באמצעות תצפיות שנערכות על ידי פסיכולוגים מנוסים .  שאר המשתנים שהתיאוריה עוסקת בהם  (הישגים מקצועיים, קשרים חברתיים, הצלחה בחינוך הילדים, וכדומה)  נמדדים במדדים אובייקטיביים כמו ציונים או רמת הכנסה, או באמצעות ראיונות עם אנשים מסביבתו הקרובה של הנבדק.”