דרכי טיפול בבני נוער

תקציר העבודה

המחלקה לקרימינולוגיה חברתית- שיקומית דרכי טיפול בבני נוער תוכן עניינים:
מבוא —   עמ' 3
מאפייני גיל ההתבגרות    עמ' 4
נוער בסיכון    עמ' 9
קשיים בטיפול בבני נוער –.    עמ' 11
בעיית שימוש בסמים
1 . תופעת השימוש בסמים בקרב בני-נוער –    עמ' מנהל עסקים             2. מאפיינים הקשורים לטיפול ..    עמ' 16
              3. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי אינדיווידואלי –…    עמ' 18
            4. טיפול משפחתי ומעורבות הורים בהליך הטיפולי –    עמ' 20 סיכום -.    עמ' 22
בביליוגרפיה –..    עמ' 23
מבוא
גיל ההתבגרות הוא התקופה שבין הילדות ועד להשגת מעמד מלא של בגרות.  ההתבגרות ידועה ומוכרת כתקופה הדורשת הסתגלות חברתית, אישית, מינית, דתית, פוליטית ומקצועית יחד עם חתירה גוברת והולכת לאי תלות רגשית וכלכלית בהורים. על כן מבחינה פסיכולוגית ההגדרה לסיומה של ההתבגרות אינה קשורה בגיל כרונולוגי מסוים, אלא בדרגת ההתאמה שהושגה (מוס, 1988). "גיל ההתבגרות הוא גיל של שינויים, גדילה פיזית, התפתחות מינית, התפתחות קוגניטיבית וגיבוש מערכת ערכים, פיתוח קשרים חברתיים ובנייתם של קשרים משמעותיים עם בני המין השני" (שולמן,
1 995, עמ' 43). בעבודה זו אדון בארבע שינויים מרכזיים המאפיינים את בני הנוער בגיל ההתבגרות: שינוי גופני- פיזיולוגי, שינוי רגשי, חברתי וקוגניטיבי. שינויים אלו מעוררים תחושות של חוסר ודאות, בלבול, חוסר בטחון, חוסר הסתגלות וחוסר השתייכות אשר עשויות להוביל להידרדרות בלימודים, נשירה ממסגרת לימודית, פגיעה בקשרים חברתיים, קשרים עם ההורים, התחברות לקבוצות בעלות השפעה שלילית ונטייה להתנהגויות סיכוניות (בר אל ונוימאיר, 1996). לאחר, אסביר באמצעות תיאוריות שונות כיצד השינויים הטבעיים המאפיינים את גיל ההתבגרות, לא תמיד עומדים בהלימה עם כשורי ההתמודדות של המתבגרים ולמעשה מהווים את גורמי הסיכון העשויים להשפיע על התנהגויות סיכוניות ועבריינות. כפי שטענו גלן ונלסון (1988 Glenn & Nelson,): כל בני הנוער נמצאים בגיל ההתבגרות נמצאים במצב סיכון כזה או אחר.
שינויים התפתחותיים אלו עומדים בסתירה עם כללי הטיפול ועל כן, בטיפול בבני נוער מתעוררים קשיים רבים, החל משלב רכישת האמון וכלה באלטרנטיבות שיש ביד המטפלים להציע. בעבודה זו אמנה את הקשיים הקיימים לדעתי בטיפול בבני נוער תוך שאתרכז בתופעת השימוש בסמים אשר מהווה בעיה חברתית, אישית ומשפחתית קשה (קמינר, צוויג ומהל, 2002). ואציע שני טיפולים החופפים אחד לשני על מנת להתמודד עם התופעה: טיפול קוגניטיבי- התנהגותי אינדיווידואלי וטיפול משפחתי