טיפול משפחתי

תקציר העבודה

המחלקה לקרימינולוגיה חברתית- שיקומית טיפול משפחתי תוכן עניינים:
מבוא —   עמ' 3
טיפול משפחתי לפי סלוואדור מינושין -…    עמ' 4
טיפול משפחתי לפי וירג'ניה סאטיר –.    עמ' 8
המשפחה על פי הספר: "מיי פירסט סוני"/ בני ברבש      עמ' 9
ניתוח משפחה לפי מינושין -..      עמ' 10 סיכום –      עמ'
2 5
בביליוגרפיה –.       עמ' 26
מבוא
גישת הטיפול המשפחתי, שהתפתחה בחמישים השנים האחרונות, מאפשרת חשיבה שונה על ההתנהגות האנושית ועל ההתערבות הטיפולית בהשוואה לטיפול הפרטני.
בעוד שהגישה הפרטנית מתמקדת בכוחות ובתהליכים הפנימיים של האדם, ותופסת את השינוי הנדרש בהתנהגותו כפועל יוצא משינויים תוך-נפשיים, גישת הטיפול המשפחתי רואה את הפרט כחלק מהמערכת השלמה, ומתמקדת בהכנסת שינויים ביחסי-הגומלין שבין בני המשפחה.
אמנם גם הטיפול הפרטני מכיר בחשיבותה של המשפחה בחיי הפרט, אך טיפול זה יוצא מתוך הנחה שהייצוג הפנימי שלה הוא האובייקט הנכון הן להבנת הקונפליקט והן לפיתוח הדרכים להתמודד איתו. בטיפול המשפחתי, הסיכוי ליציבות השינוי עולה שכן האחריות והמניע לשינוי הינם כעת עניין משותף לכולם. ד"ר סלוודור מינושין – אחד אבות המייסדים של הטיפול המשפחתי – מתאר בצורה בהירה את משמעותו של ההקשר בטיפול משפחתי, בהשוואה שהוא עושה בינו לבין הגישה הפרטנית. הגישה הפסיכודינמית, על-פי מינושין, מסתכלת על האדם כעל "גיבור, הנשאר כפי שהוא למרות הנסיבות". הגישה המשפחתית, לעומת זה, רואה את האדם לא כאי בודד, אלא כ"יצור פועל ומגיב בתוך סביבתו החברתית" (Minuchin, 1974).
כלומר: הגישה של מנושין מנסה להבין בעיות במשפחה ולמצוא להן פתרונות בהקשרים המשפחתיים ולא בקרב הפרט (Minuchin, 1981).
וירג'יניה סאטיר (1994), הדגישה כי הסימפטום הוא פתרון לא מותאם ובלתי מודע לקושי. הטיפול מאפשר השתחררות מדפוסי העבר ומציאת פתרונות מותאמים להוויה השלמה של  האדם, תוך הכללת המרכיבים התוך-אישיים והבין-אישיים. ההתמקדות בטיפול היא הן על שינוי ברמה של העצמי והן בתחום הרגשות, התפיסות וההתנהגות. מודל  זה נותן דגש על תהליכים. החוויה מתרחשת כאן ועכשיו וכך גם העבודה לקראת השינוי וביסוסו. דרך הטיפול היא קצרת מועד ואופייה החוויתי והממוקד מקנה לה עוצמה רבה.
בעבודה זו מתוארת משפחה מתוך הספר "מיי פירסט סוני" אשר מנותחת על פי גישתו של מינושין. הספר מציג את התפוררותה של משפחה תל אביבית מנקודת מבטו של יותם בן האחת-עשרה, המקליט בטייפ הילדים שלו – "מיי פירסט סוני"- את כל קורותיה של משפחתו: המריבות הקשות בין אביו לאימו, שיחות הנשים העסיסיות של האם וחברותיה, בגידותיו של האב במשפחה ורגעי חסד מועטים, אותם מנסה יותם לנצור בזיכרונו באמצעות הקסטות המוקלטות.