המנדלה ככלי טיפולי המסייע לילדים שעברו תקיפה מינית.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6003
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

המחלקה לקרימינולוגיה חברתית-שיקומית "כשהחומר פוגש בנשמה"- המנדלה ככלי טיפולי המסייע לילדים שעברו תקיפה מינית.
מוגש במסגרת הקורס: קורבנות- אבחון וטיפול תוכן עניינים
מבוא ..   עמ' 3
תיאור מקרה –    עמ' 4
התעללות מינית .    עמ' 5
תגובת הטראומה להתעללות מינית –    עמ' 7
תראפיה באומנות    עמ' 8
המנדלה ככלי אבחוני וטיפולי –…    עמ' 10 אבחון ציורו של ירון באמצעות המנדלה    עמ' 11
טיפול בירון באמצעות המנדלה –..  עמ' מנהל עסקים סיכום .   עמ' 16
בביליוגרפיה -..   עמ' 17
מבוא
פגיעה מינית בילדים היא תופעה רווחת הרבה מעבר לנתפס, וההכרה בה קשה מנשוא הן לנפגעים והן חברה כולה. פגיעה מינית ממושכת שמתרחשת על ידי בן משפחה ומתקיימת על בסיס של ניצול (גיל צעיר, תמימות, תלות, חוסר נסיון ופערי כוחות) היא תופעה קשה לעיכול Sadock & Sadock, 2007) ).
החוק מגדיר פגיעה מינית בילדים כאקט מיני שנכפה על ילד או ילדה שחסרים להם התפתחות נפשית, בגרות וידע. התעללות עשויה לכלול יחסי מין אוראליים, גניטליים או אנאליים, מגעים מיניים לא מלאים (נשיקות, ליטופים באזורים אינטימיים), חשיפת הילד לתכנים מיניים (התערטלות, פורנוגרפיה, הטרדה טלפונית) ושאר התנהגויות המכוונות להשגת סיפוק מיני באמצעות הילד (גולדשטיין,
2 005).
בחברה ובתרבות אנו עדים לתפישות שונות ביחס למונח "גילוי עריות". תפישות אלה תלויות זמן וחברה ותרבות ומשתנות לאורך ההיסטוריה, בהתאם לערכים המוסריים המשתנים ממקום למקום ומתקופה לתקופה. בספרות המקצועית מוגדרת תופעת "גילוי עריות" במספר צורות. ההגדרות השונות מתייחסות לאופי המגע המיני, למידת הקירבה המשפחתית, לפער הגילים בין התוקף לבין הקורבן, ולטווח ההשפעה של ההתעללות (עציוני, 2010).
כמו כן, ישנן הגדרות המייחסות חשיבות לפגיעה באמון של הילד במבוגר. קרבת משפחה מדרגה ראשונה כגון: אב, אם, אח או אדם בתפקיד הורי. קרבה זו נכללת באופן מוסכם בהגדרות התופעה. אך, בכמה מן ההגדרות קיימת התייחסות מורחבת לבני משפחה מדרגה שנייה כגון: סבים, בני משפחה חורגים, דודים ובני דודים (שם). ירון הינו ילד בן מנהל עסקים לחייו המתגורר במרכז הארץ למשפחה דתית- חרדית בעלת שישה נפשות (הורים ו-4 אחים). כאשר היה ירון בן 7  החל בן דודו (שהוא גם שכנו וגם בן בית אצלו) להתעלל בו מינית.  ההתעללות המינית נמשכה כשלוש שנים, והתגלתה כאשר אחותו של רון ראתה את המעשה עצמו. התעללות זה הובילה את רון להתמודדויות קשות עם התופעה בכלל ועם המשפחה בפרט. לאור האמור לעיל, אנו נציג תחילה תיאור מקרה מפורט של חייו של רון. לאחר, נציג סקירת ספרות על פגיעות מיניות בילדים תוך התמקדות באבחון התופעה והטיפול בה באמצעות כלי הנקרא "מנדלה".