תרפיה באמצעות אמנות.בפסיכותרפיה עבודת תזה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7327
מספר מקורות 114

תקציר העבודה

מטפורה בפסיכותרפיה באמצעות אמנות.
עבודת תזה תוכן העניינים
1.      תקציר
4
2 .      מבוא
5
                        א.      חומר 9
                        ב.       ריק
1 1
                         ג.       יחסי ריק וחומר
1 2
                        ד.       צפיפות החומר כמטפורה למצב רגשי
1 3
                        ה.      צפיפות החומר כמטפורה בטפול באמנות
1 8
3 .      שיטה
2 0                         א.      מחקר היוריסטי
2 0                         ב.       כתיבה בשכבות – מחקר אוטואתנוגרפי
2 0
4 .      הסיפור המחקרי
2 5
                     א.         צפיפות החומר – מציאות חומרית. תפיסת המושג 'צפיפות החומר' בראי ההיסטוריה של המדע
2 5
                                i.          מהות החומר
2 5
                              ii.          צפיפות החומר
2 7
                            iii.          יחסי ריק וחומר
3 1
                            iv.          ריק
3 2
                              v.          מצבי הצבירה
3 4
                            vi.          חורי שחורים
3 5
                     ב.         צפיפות החומר: מציאות נפשית. צפיפות החומר כמטאפורה בפסיכותרפיה
3 9
                                     i.        מטפורה
3 9
                                   ii.        השימוש במטפורות בפסיכותרפיה
3 9
                                 iii.        'חומר' כמטפורה בפסיכותרפיה
4 1
                                 iv.        'צפיפות החומר' כמטפורה בפסיכותרפיה
4 5
                                   v.        יחסי ריק וחומר – סולם המטפורות המוצע
4 8
                                 vi.        'ריק' כמטפורה בפסיכותרפיה
4 9
                               vii.        'מצבי צבירה' כמטפורה למצבים נפשיים שבין ריק לבין חורים שחורים 54
1 )    פלסמה 55
2 )    גז 57
3 )    נוזל 58
4 )    מוצק 59
                             viii.        'חורים שחורים' כמטפורה למצב נפשי
6 0                       ג.          צפיפות החומר: מציאות יצירתית. צפיפות החומר כמטאפורה בתרפיה באמצעות אמנות
6 4
                                     i.        מהות התרפיה באמצעות אמנות
6 4
                                   ii.        יצירת האמנות כמטפורה בטפול באמנות
6 7
                                 iii.        'חומר' בטפול באמנות
6 8
                                 iv.        'צפיפות החומר' כפי שהיא מתבטאת בטפול באמנות
6 9
                                   v.        תחושת הריק כפי שהיא מתבטאת ביצירת האמנות בטפול 70                                  vi.        'מצבי צבירה' כמטפורה כפי שהיא מתבטאת בטפול באמנות 71
1 )    פלסמה 72
2 )    גז 73
3 )    נוזל 73
4 )    מוצק 75
                               vii.        'חורים שחורים' כפי שהם מתבטאים בטפול באמנות 76
          ו.          נתוח יצירות של מטופלים 78
          ז.          סיכום
1 01
         ח.         ביבליוגרפיה
1 04
העבודה מציגה פיתוח תיאורטי של משמעות מושג זה כמטפורה למצב נפשי כנובעות מהפסיכואנליזה, על ידי חשיבה לוגית ואסוציאציות חופשיות.
השאלה במחקר זה היא:
האם החזקת המטפורה של צפיפות החומר, מתוך הבנה לעומק של הביטוי הזה, מאפשרת לי התבוננות מעמיקה יותר במטופל ובטיפול?
לשם כך אצטרך לענות על שאלות המשנה הבאות:
מהי "צפיפות החומר" על כל היבטיה ומשמעותיה? כיצד מתבטאת "צפיפות החומר" במבנה הנפשי של האדם?
כיצד מתבטאת "צפיפות החומר" ביצירה האמנותית ובהתבוננות בה?
יונג היה אולי הראשון שדיבר במפורש על חומר כעל מטפורה לחלקים הקיימים בנפש. הוא מצא באלכימיה ארכיטיפים למכביר, ובעיקר את עצם העיסוק בפעולות שונות הקשורות לערבוב חומרים ולזיכוכם. יונג פענח את כתבי האלכימאים מהמאה ה-17 וגילה בהם סמלים רבים שייצגו עבורו את הלא-מודע הקולקטיבי עליו חשב עוד קודם לכן. כתבי האלכימיה קושרים יחדיו מיתוסים, אמנות וסמלים עם הידע המדעי שהצטבר הודות לעבודת האלכימאים בניסיון להתחקות אחר 'סם החיים' ו'אבן החכמים'. תוך כדי החקירה האינטגרטיבית הזאת, התחקו האלכימאים אחרי מעמקי הנפש.
יונג גילה סמלים שחוזרים  על עצמם בזמנים שונים ובמקומות שונים וכינה אותם 'ארכיטיפים'. אלה הסמלים של הלא-מודע הקולקטיבי.
הם קיימים בנפש האדם באשר הוא אדם (נצר, 2004).
בחלק הראשון של העבודה תארתי מהי צפיפות החומר כאשר אני מתבססת על תאוריות מתחום הפיסיקה המודרנית שמתארות את מבנה החומר כמורכב מחלקיקים שביניהם ריק ועל תאוריות מתחום הפיסיקה הפוסט מודרנית שמתארות את היקום כמורכב משדות וחלקיקי חומר בגדלים מגוונים, המעקמים את השדות הללו.
בחלק השני יכולתי כבר להשתמש במושגים מתחום מדעי החומר, כמטפורות לטענות שמצאתי בתאוריות הפסיכואנליטיות.
ניתן לראות מהניתוחים הפנומנולוגיים, שהתייחסות לצפיפות החומר בתוך התבוננות פנומנולוגית ביצירה, יכולה להעלות תמות הגלומות בה ושאלות שעליהן נוכל לדון עם המטופל כשהזמן יתאים לכך לדעת המטפל, כפי שנעשה פעמים רבות בטפול באמנות. הדגשתי שאינני מציעה פה כלי אבחוני חדש, אלא עוד היבט בתוך ההתבוננות ביצירה וההקשבה למטופל.