המוסר התבוני של קאנט מול המוסר התועלתני של מיל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7327
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא עמנואל קאנט (1724-1804) היה אחד מההוגים הפילוסופים החשובים בכל הזמנים. קאנט הניח תשתיות רחבות בתורת ההכרה, המטאפיזיקה והאתיקה. עבודה זו תדון במוסר (אתיקה) כפי שנוסחו ופותחו על ידי קאנט בספרו:
"המטאפיזיקה של תורת המידות" שיצא לאור בשנת 1785, אשר היוו בסיס ויסוד לפילוסופים אחריו ומהווים אבן דרך מרכזית בהיווצרות תורת המוסר המערבית. בכדי להבין את המוסר של קאנט, ראשית אבחן את יחסו לתבונה, אשר עליה התבסס. בספרו, "ביקורת התבונה הטהורה" כותב קאנט: "כל עניינה של תבונתי (העניין הספקולאטיבי וכן העניין המעשי) מצטרף לידי שלוש שאלות אלו: מה אני יכול לדעת? מה אני רשאי לעשות?
למה אני רשאי לקוות? " עבודה זו תתמקד במענה שקאנט נתן לשאלה השנייה- "מה אני רשאי לעשות?". בחיבורו, קאנט מפרט כללים על פיהם עלינו לנהוג והם אלה המהווים את תורת האתיקה שלו. בהמשך העבודה אסקור את הבעיות העולות מתורת המוסר של קאנט, כאשר במרכז הרשימה עומד "מבחן התוצאה" ויחסו של קאנט אליו. כמה שנים לאחר פרסומיו של קאנט, מגיב לתורתו ג'ון סטיוארט מיל וכותב את כללי האתיקה שלו, המתבססים על התיאוריה התועלתנית, אשר בראש מעייניה עומדת סוגיית מבחן התוצאה.
תוכן עניינים עמ' מבוא

3 רקע

4 תורת המוסר של קאנט 5
ביקורת שלי
1 1
התועלתנות – תורת המוסר של מיל
1 3
סיכום משפטים ביבליוגרפיה
1 6