מטלה במסגרת הקורס מבוא למקרא - ריצ'ארד א. פרידמן, מי כתב את התנ"ך?

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1483
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מבוא לספרות המקרא – תשע"ד תרגיל שלישי – סקירת ספר מטרת התרגיל היא לאפשר לכם להתנסות בקריאה ביקורתית של ספר פופולרי בתחום המקרא, בניתוח ממוקד של רעיון ובכתיבה רהוטה.
עליכם לבחור אחד מארבעת הספרים מהרשימה. כל הספרים נמצאים בספריית אורנים להשאלה מוגבלת. אנא התחשבו אחד בשני בעת שאילת הספרים:
( 1. ריצרד אליוט פרידמן, מי כתב את התנ"ך, תל אביב,
1 991 BS12
5 .2
7 516 1995 .)
2 . משה דוד קאסוטו, תורת התעודות וסידורם של ספרי התורה, ירושלים, תשכ"ה ) BS 12
5 .4 C33 1959 .) ( 3. ישראל קנוהל, ריבוי פנים באמונת הייחוד, תל אביב, 1991 BM 165 K6 1995 ) ( 2004 , 4. יאיר זקוביץ, מבוא לפרשנות פנים מקראית, אבן יהודה, 1992 BS 491 Z3 ) לאחר קריאת הספר עליכם לענות אחר שתי המטלות הבאות:
א. כתבו תקציר של הספר. התקציר צריך לכלול את הטענה המרכזית של המחבר ואת הנימוקים העיקריים שלו. התקציר צריך להיות עד שני עמודים ולא יותר!!! הקפידו לכתוב מהי הטענה המרכזית ונימוקיה ולא לכתוב סיכום של הספר.
ב. ציינו טיעון או נקודה אחת ששכנעו אתכם במיוחד, וטיעון או נקודה אחת עמם לא הסכמתם. בשני המקרים נמקו את דעתכם תוך שימוש בציטוטים מהתנ"ך ו/או ידע שרכשתם במהלך הקורס. גם תשובה זאת צריכה להיות עד שני עמודים ולא יותר!!!
3 1 באתר הקורס כקובץ וורד. /// את התרגיל יש להגיש עד התאריך מנהל עסקים יש לשמור את הקובץ בשמכם המלא ולהקפיד על כתיבה בפונט סטנדרטי, גודל 12
, רווח שורה וחצי.
שימו © יש לכתוב את העבודה במילים שלכם. במקרה הצורך ניתן לצטט בעבודה עד שני משפטים מתוך הספרים אותם אתם סוקרים בכל עמוד של העבודה )סה"כ עד 8 משפטים בעבודה של 4
עמודים(.
אין לכלול "ציטוטים" מהאינטרנט או מעבודות של סטודנטים אחרים )גם משנים קודמות( – "ציטוטים" כאלה בעבודה יובילו לפסילת מטלה במסגרת הקורס מבוא למקרא – ריצ'ארד א. פרידמן, מי כתב את התנ"ך?
א.      תקציר הספר מי כתב את התנ"ך – התנ"ך הנו הספר רב מכר עולמי של כל הזמנים. כאשר יצירה ספרותית נלמדת, חשוב ללמוד על הכותב, מאחר והדבר משפיע על היצירה. עם זאת, דבר אינו ידוע על הכותב. ספר זה מסכם את מחקרו של פרידמן (1995) בסוגיית זהות הכותב.
המסורת מייחסת את כתיבת חמשת חומשי התורה, למשל, למחבר יחיד – למשה רבנו. עם זאת, לא מצוין במפורש שהוא המחבר וכן, הוא משמש בהם כדמות מפתח. קיימת בעייתיות בהנחה זו, מאחר ובטקסט ישנן סתירות, כגון אירועים המופיעים בסדר מסוים ולאחר מכן, ישנו דיווח כי אירועים אלו התרחשו בסדר שונה, הבדלי כמות של פריטים בין דיווח לדיווח באירוע מסוים ואף מייחסים אירועים מסוימים לאנשים שונים ועוד. הדבר בא לידי ביטוי לכל אורך התנ"ך. סתירות אלו עוררו בקרב חוקרים ספקות בנוגע לייחוס כתיבת התנ"ך על ידי כותב יחיד. לכן, פותחו תיאוריות נוספות, כגון עריכת הספר על ידי גורם נוסף, שהתורה נכתבה שנים אחרי מות משה ואף ליקוט הסיפורים ממקורות עתיקים, דבר המסביר כפילויות של סיפורים.
אסכולה ביקורתית על המקרא צמחה באירופה של המאה ה-18. לפי אסכולה זו, מרבית סיפורי המקרא …