פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 635

תקציר העבודה

ממ"ן 12    שאלה 1:
א.היקשרות בטוחה- בדפוס היקשרות זה התינוק יכול לסמוך על זמינותו הרגשית והפיסית של המטפל ועל תגובתו הרגישה של המטפל לצרכיו,לכן הוא יכול להשתמש במטפל כבסיס בטוח לחקירותיו.
היא תתבטא במצב הזר ע"י כך שהילדים מסוג היקשרות זה-ייפרדו בקלות מן האם כדי לחקור את סביבתם.
כאשר יוכנס מקור שולי (הופעת אדם זר),בד"כ לא יהיו חשדניים יתר על המידה,אך במצב מובהק של איום ומצוקה-יחפשו את האם במהירות וביעילות ויישארו עימה עד שישוב אליהם ביטחונם.הירגעות זו אמורה להיות מהירה וחסרת תקלות בד"כ.
לאורך כל הדרך תגובות הילד יהיו חיוביות מהבחינה הרגשית,ולא יהיה בהן שמץ של כעס.
ב.אם תגובות האם לאותות ההיקשרות של התינוק הן בד"כ לא עקיבות,מזלזלות/מתעלמות,התינוק חש חרדה וחוסר ביטחון בעוגן שלו.
הוא אינו בטוח אם האם תהיה רגישה לאותות המצוקה שלו ואם היא תהיה נגישה כשהוא ירגיש  חשוף לסכנה. התינוק החרד מתנגד-לא בטוח בהיקשרותו לאם וחושש שבמצב סכנה היא לא תווסת את חוסר האיזון שהוא מרגיש.לכן הוא מאותת ללא הרף.
תינוק חרד נמנע יודע שאימו לא תגיב באופן מלא לאיתותיו לכן מתוך הייאוש הוא כמעט ואינו מפעיל איתותים משום פחדו שבמצב סכנה אימו גם לא תיענה,לכן הוא כביכול מלמד את אימו דרך כך שבד"כ הוא לא מאותת,והאם לומדת מתוך זה שאם הוא מאותת סימן שיש סכנה ממשית.
ג.ההקשר התיאורטי הוא בעינין ההעברה הבין דורית של ההיקשרות.