דפוסי פנאי של נוער בסיכון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7364
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא דפוסי פנאי של נוער בסיכון תוכן מבוא. 1
1 . סקירת ספרות.. 2
1 .1.
תרבות הפנאי – מהי?. 2
1 .2
נוער בסיכון – רקע, מאפיינים. 4
1 .3
נוער בסיכון ודפוסי בילוי 7
פרק 2. השיטה. 10 גישת המחקר. 10 כלי המחקר. 10 אוכלוסיית המחקר. 10 הליך המחקר. 12
אתיקה. 12
ניתוח הנתונים. 13
פרק 3. הממצאים. 13
דיון וסיכום. 22
רשימת מקורות.. 24
נספחים. 27
נספח
1 . כלי המחקר. 27
נספח
2 .  תוכן איכותני 29
נספח
3 . תמלול הראיונות.. 29
רשימת גרפים גרף
1 . תיאור המדגם על פי מין 11
גרף
2 .
תיאור המדגם לפי ארץ לידה. 11
גרף
3 .
התפלגות המדגם לפי יחס לדת.. 12
גרף
4 . השתתפות במסגרת לימודית.. 13
גרף 5. אופי המסגרת הלימודית.. מנהל עסקים גרף
6 . תדירות מפגש עם חברים. מנהל עסקים גרף 7. שיעור השתתפות בחוגים. משפטים גרף
8 .  סטאטוס זוגי משפטים גרף 9. תדירות מפגשים עם בני משפחה. 16
גרף
1 0.  התפלגות יציאה למועדונים. 16
גרף
1 1. התפלגות לפי שימוש בסמים. 17
גרף
1 2. זמן פנוי ביום. 17
גרף
1 3. קריאת ספרים. 18
גרף מנהל עסקים. פעילות גופנית.. 19
גרף משפטים. התעניינות באקטואליה וקריאת עיתונים. 19
גרף
1 6. שימוש במחשב. 19
גרף
1 7. האזנה לרדיו 20 גרף
1 8. פעילות פנאי מסוג הימורים. 20 גרף
1 9. תדירות צפייה בטלוויזיה. 21
מבוא
המדינות החברות מכירות בזכותו של הילד למנוחה, לשעות פנאי, לעסוק בפעילויות משחק ונופש המתאימות לגילו, ולהשתתף כאוות נפשו בחיי התרבות ובאמנויות. מדינות חברות יכבדו ויקדמו את זכותו של הילד להשתתף ללא סייג בחיי תרבות ואמנות וידאגו ליצירת הזדמנויות מתאימות ושוות לפעילות תרבותית, אמנותית, מנפשת ומבדרת (אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד, סעיף 31). בעשורים האחרונים ניכרת עלייה במספר שעות הפנאי של האוכלוסיה הכללית ובתוכה גם באלה של בני הנוער. הגידול בשעות הפנאי מלווה בשינוי ערכי בנוגע לתוכנן של שעות אלה. כיום, ביחס לעבר ישנה חשיבות רבה לשעות הפנאי בהשוואה לשעות העבודה  וכן בחשיבות של צרכים אישיים לעומת צרכי החברה בכללותה (וייסבלאי, 2011). אופן בילוי שעות הפנאי, בייחוד זה של הדור הצעיר, השתנה מקצה לקצה כאשר הבילוי התוך ביתי מול מסכי המחשב והטלוויזיה החליף את הבילוי הקבוצתי-חברתי (שם).  בני הנוער כקבוצה, הם הפעילים ביותר בזמן המוגדר כפנאי. במחקר שערכו סואן ורבינוביץ (2011) שכלל 60 תלמידי תיכון ממרכז הארץ, נמצא כי לפחות 40% מעוגת הזמן של בני הנוער מוקדשת לפעילויות פנאי. לאור השיעור הגבוה של שעות הפנאי בקרב בני נוער וכן לנוכח החשיבות שנמצאה לאופן בילוי שעות הפנאי בנעורים (Caldwell & Smith, 2006
), ביקשתי במחקר הנוכחי להתחקות אחר דפוסי הפנאי של נוער בסיכון תוך ניסיון להשיב על השאלה מהם דפוסי  הפנאי של בני  נוער בסיכון ?
1 . סקירת ספרות
1 .1. תרבות הפנאי – מהי?
פעילות שעות הפנאי היא הפעילות החברתית המקושרת ביותר לעולמם של המבוגרים מעבר לבית הספר (Caldwell, Baldwin, Walls & Smith, 2004). החשיבות שלה לחייהם האישיים של צעירים ובני נוער היא עצומה ואולי הגדולה ביותר משל כל הפעילויות וההקשרים האחרים בחייהם. זאת מכיוון ששיש לה פוטנציאל להוביל להרבה תוצאות חיוביות במגוון תחומים. כמה מהתוצאות החיוביות: הנאה, פיתוח תחושת אוטונומיה ועצמאות, הזדמנות להגדרה עצמית, תחושת שייכות וחשיבות, יצירת יכולות ושיפור כישרונות, יצירת קשרים עם הקהילה שמסביב ועם מבוגרים, הזדמנות להביע דעות, הזדמנות לזכות באוזן קשבת, ולבסוף, אפשרות לתחושת שליטה בחייהם על ידי קבלת אחריות על תוצאות מעשיהם (Hansen, Larson & Dworwin, 2003;). לאור החשיבות הידועה של צרכים כמו השתייכות והגדרה עצמית עבור בני נוער, אין זה פלא ששעות הפנאי והפעילויות שאפשר לבצע בהן הן פופולאריות ואהובות עליהם כל כך. המחקר בנוגע לתרבות פנאי העלה כי לא כל הפעילויות-