סוציולוגיה ארגונית - אבחון חברת Facebook

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2649
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

"סוציולוגיה ארגונית- תיאוריה ופרקטיקה" עבודה מסכמת מרצים:
מועד הגשה- 22.02.2013

1 .א. פייסבוק הינה החברה המפתחת ומפעילה את אתר הרשת החברתית הגדולה בעולם, Facebook.com. מטה החברה ממוקם בקליפורניה שבארה"ב אך משרדיה פזורים ברחבי העולם דבר העונה על הגדרתה כחברה גלובאלית. החברה הוקמה בשנת
2 004 על ידי מארק צוקרברג ואדוארד סברין, סטודנטים באוניברסיטת הארוורד, ושימשה בתחילתה כרשת חברתית לסטודנטים באוניברסיטה בלבד. עם הזמן התרחב האתר עד שבספטמבר
2 006 נפתח לקהל הרחב וכיום חברים בו מעל מיליארד משתמשים פעילים מרחבי העולם. בשנת
2 012 הונפקה החברה בבורסה העולמית בניו-יורק (Facebook Key-Facts, 2013).
בבחינת המבנה הארגוני של החברה, ניתן להבחין במאפיינים של ארגון מטרציוני, שטוח למדי ואורגני בבסיסו. בראיון שהתקיים עם מארק צוקרברג ומספר מנהלים בכירים נוספים בפייסבוק, לרגל ההגעה למיליארד משתמשים ברשת החברתית (ואנס, 2012), מספרים המרואיינים על אופי העבודה בחברה, מה ששופך אור על התרבות הארגונית של פייסבוק ועל המבנה הארגוני שלה. מן הדברים הנאמרים בכתבה ניתן להסיק ראשית לגבי המבנה המטרציוני המאפיין את החברה. בשונה מהמבנים ההיררכיים הקלסיים שהיו נהוגים עד לשנות ה-90, מבנה ארגון מטרציוני משמעותו ארגון המחולק ליחידות ארגוניות (Departments) על פי פונקציונאליות, משימות, מוצר או שוק.
מבנה שכזה מאפשר גמישות מרבית וניצול משאבי כ"א תוך הקצאתם עבור פרויקטים ממוקדים, ויכולת להגיב במהירות לשינויים הנדרשים להתמודדות עם סביבת שוק סוערת (Greenberg & Baron, 2007).
בפייסבוק, מהנדס חדש המגויס לחברה עובר "מחנה אימונים" (Boot camp) של שישה שבועות במסגרתו הוא לומד ומתנסה בכלל הפרויקטים של החברה. רק לאחר מכן מתאפשר לו לבחור את המוצר עליו הוא מעוניין לעבוד ולהצטרף לצוות המפתח אותו. בנוסף, לאחר כשנה של עבודה בצוות שבחר, יכול המהנדס לעבור לצוות פיתוח אחר, העוסק במוצר אחר, למשך חודש ימים, ובסיום החודש לבחור אם לחזור לתפקידו הקודם או להמשיך בצוות החדש (Facebook Culture, 2013).
מבנה מטרציוני זה, מאפשר לחברה לנצל את כישוריו של המהנדס, לשמור על שביעות רצונו מהעבודה ולהתמודד עם הצרכים המשתנים במהירות של השוק התחרותי באמצעות השקת מוצרים עדכניים בתדירות גבוהה. תיאור זה תואם לגישות הארגוניות הניאו-קלאסיות השמות את הפרט במרכז וטוענות כי היעילות הכלכלית של הארגון אינה המטרה היחידה אלא גם שביעות רצונו של העובד. על הציר שבין ארגון מכניסטי (נוקשה ובעל חוקים רבים) לבין ארגון אורגני, אין ספק כי פייסבוק ממוקמת בקצה האורגני. ארגונים אורגניים מאופיינים במבנה היררכי שטוח ובטווח שליטה רחב. העובדים בעלי דרגת התמחות נמוכה וידע רחב בתחומים שונים בהן עוסקת החברה וההחלטות מתקבלות באופן שיתופי ופחות "מלמעלה למטה".
מבנה זה מאפשר צמצום בזבוז משאבים וקבלת החלטות מהירה ויעילה יותר (Greenberg & Baron, 2007). בשונה מארגוני תוכנה אחרים, בפייסבוק מופצת גרסה חדשה של האתר אחת ליום, וזאת בזכות הקשר הקרוב שבין המפתחים לבין מי שאחראי על ההפצה. המהנדסים דוחפים את הרעיונות שלהם ומנסים לשכנע ישירות את מהנדס ההשקות, צ'אק רוסי, שהמוצר/ התיקון שלהם טוב וחייב לעלות, זאת בשונה מארגונים בעלי מבנה היררכי-זקוף שם בד"כ קיימת שרשרת אישורים עבור כל –