פסיכולוגיה פיזיולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1615

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
הקורס:
פסיכולוגיה פיזיולוגית 106משפטים חומר הלימוד למטלה:
מתוך ספר הקורס "הפיזיולוגיה של ההתנהגות" כרך א': פרק 2 – תאי מערכת העצבים, מבנם ותפקודיהם מדריך הלמידה: פרק 2
תוכנת המולטימדיה: פעילות עצבית מספר שאלות:
17
סמסטר:
2014 א משקל המטלה:
4 נקודות מועד אחרון להגשה:
משפטים.11.2013
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
·          שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס ·          שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" חובה לענות על כל השאלות במטלה.
בשאלות "רבות ברירה" יש לבחור בתשובה אחת, הנכונה ביותר (4 נקודות כל שאלה).
על השאלות הפתוחות יש לענות בשורות המיועדות לכך. טקסט שיגלוש מעבר לשורות המוקצות לתשובה בגוף המטלה לא ייבדק! (20 נקודות לכל שאלה).
שאלה
1    מדענים גילו נוירון בעל מוטציה אשר בו נוצרים באופן תקין חלבונים לשימושו הפנימי של התא אך לא נוצרים חלבונים המיועדים לשימוש הממברנה. מה סביר כי נפגע בנוירון זה?
א.      המיטוכונדרים (mitochondria).
ב.      הגרעינון (nucleolus).
ג.        הרשתית התוך-פלזמית המגורגרת (rough endoplasmic reticulum).
ד.      אברון גולג'י (golgi aggaratus).
שאלה
2    איזה מהתפקידים הבאים אינו מבין תפקידיו הישירים של השלד התוך תאי (cytoskeleton)?
א.      לאפשר העברת חומרים הנוצרים בגוף התא אל הכפתורים הסופיים.
ב.      לתמוך בנוירון ולהקנות לו את צורתו המרחבית הייחודית.
ג.        לאפשר לדינֶאין (dynein) להתקדם לאורך האקסון לכיוון גוף התא.
ד.      לאפשר הפרשת חומרים בתהליך האקסיציטוזה (exocytosis).
שאלה
3    במה נבדלים תאי התמך (neuroglia) של מערכת העצבים המרכזית (CNS) מאלה של מערכת העצבים ההיקפית (PNS)?
שאלה
4      מה מהבאים מתאר נכונה את הכוחות הפועלים על היונים בפוטנציאל המנוחה?
שאלה 5    מדען יצר נוירון מלאכותי אשר פוטנציאל המנוחה של הממברנה שלו (היחס בין פנים הנוירון לסביבה החיצונית) הוא +20mV. את הנוירון החזיק בתמיסת מי מלח כך שריכוז יוני הכלור מחוץ לתא גבוה מריכוזם בתוך התא. מה ניתן לומר על הכוחות הפיזיקליים הפועלים על יוני הכלור בזמן פוטנציאל המנוחה בנוירון זה?
הבט/י בתרשים המצורף, וענה/י על השאלות הבאות (היעזר/י במדריך ללומד):
שאלה
6     איזה מההיגדים הבאים מתאר נכונה את תנועת היונים דרך הממברנה בנקודה 1 בתרשים?
שאלה 7    באילו נקודות בתרשים חל שינוי במצב תעלות הנתרן תלויות המתח?
שאלה
8        מדען טפטף על ממברנת האקסון בעודה נמצאת בשלב 4 של פוטנציאל הפעולה סם הגורם לסגירתן של תעלות אשלגן תלויות מתח. כיצד צפוי הדבר להשפיע על פוטנציאל הפעולה?
שאלה 9     מה מאפיין את ממברנת האקסון בפרק הזמן שבין נקודה 4 לבין נקודה 5?
א.      בזמן זה עוברות באיטיות תעלות נתרן תלויות מתח ממצב אינאקטיבציה למצב סגור רגיל.
ב.      זוהי התקופה הרפרקטורית היחסית במהלכה יוכל להיווצר פוטנציאל פעולה נוסף אם יינתן לאקסון גירוי דה-פולריזטורי גבוה במיוחד.
ג.        בזמן זה נסגרות בהדרגתיות תעלות אשלגן תלויות מתח ולכן המתח מפסיק לרדת.