תקשורת ודעת קהל
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 12 |
מקצוע | תקשורת |
קורס | תקשורת פוליטית בעידן הדיגיטלי |
מילות מפתח | תקשורת, תקשורת ודעת קהל |
שנת הגשה | 2014 |
מספר מילים | 1507 |
תקציר העבודה
תקשורת ודעת קהל – ממ"ן 12
שאלה
1 :
א. מרחב ציבורי – תחום פיזי או וירטואלי המשמש כפלטפורמה להתגבשות דעת קהל. המרחב הציבורי מצוי בין המרחב הביתי לבין המרחב הפוליטי. מרחב ציבור זהו מקום בו אנשים יכולים להיפגש ולהחליף ביניהם דעות על נושאים שונים.
כדי שהמרחב הציבורי יהיה יעיל צריכים להתקיים בו מס' מאפיינים: נגישות – המרחב הציבורי נגיש לכלל הציבור. משתתפים – המשתתפים במרחב הם אנשים פרטיים שלא מייצגים אינטרסים של גופים פוליטיים.
חופש וביטחון – המשתתפים מרגישים חופש וביטחון להיפגש באופן גלוי ולהביע דעות.
הנושאים – שעולים לדיון במרחב הציבורי אמורים להיות בעלי עניין ציבורי הנמצא על סדר היום הציבורי.
הדיון – הדיון עצמו אמור להיות רציונאלי ומבוסס על הקשבה, הדדית ועל כיבוד דעתו של האחר ללא הפעלה של כח או כפיה. מטרת המרחב הציבורי- לאפשר גיבוש של דעת קהל ביקורתית בעיקר כלפי הסמכות הפוליטית באותה חברה.
כל התנאים חייבים להתקיים כדי שיהיה מרחב ציבורי יעיל (לדוגמא ללא ביטחון של המשתתפים בדיון, או אם תתרחש כפיית דעות או הפעלת כוח כלפי בעלי הדעה הדיון שהתפתח לא יהיה אמיתי ומסקנותיו לא באמת ישקפו את הלך הרוח של הקהל.
הברמס מציג את המרחב הציבורי כסוג של אידיאל, יעד עבור החברה הדמוקרטית. מרחב ציבורי אמיתי ויעיל מאפשר לאנשים מכל קצוות החברה להביע את דעתם ובתיאוריה יכול לשקף באופן הקרוב ביותר למציאות את הלך הרוח בחברה בנושאים המרכזיים על סדר היום בכלל הנושאים. בדמוקרטיה אמיתית יש צורך בידע על כיוון הלך הרוח בחברה בנושאים השונים שכן בדמוקרטיה העם הוא הריבון והפוליטקאים רק מייצגים את רצונו ומכאן שעל מנת שהפוליטקאים יהיו מודעים לרצון האמיתי של העם בשלל נושאים ובכל זמן נתון יש חשיבות עליונה למרחב ציבורי אמיתי ויעיל המקיים את כל הקריטריונים שצוינו.
על מנת לבחון האם התוכנית שבכתבה מהווה מרחב ציבורי ראוי יש לבחון האם מתקיימים הקריטריונים של מרחב ציבורי ראוי:
…