הסדרת אבחונים ללקויות למידה בשלב האיתור המוקדם בבית הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6049
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

הסדרת אבחונים ללקויות למידה בשלב האיתור המוקדם נייר מדיניות המוגש לידי שר החינוך תוכן עניינים
נושא                                                                                                     עמוד
1 .         תקציר  מנהלים                                                                         2
2 .         הגדרת הלקוח                                                                            2
3 .         רקע                                                                                          2
3 .1        הגדרת לקות למידה                                                                   2
3 .2        בחינת נושא לקויות הלמידה ע"י ועדת מרגלית                             4
3 .3        התייחסות גורמי המקצוע לנושא לקויות הלמידה              4
4 .         פירוט התופעות הבלתי רצויות                                                     5          5.         הגדרת הבעיה                                                                           8
6 .         תיאור החלופות                                                                          8
6 .1 חלופה ראשונה: איתור בית ספרי                                          8

6 .2 חלופה שנייה: הפרטה למכוני אבחון                                      10
6 .3 חלופה שלישית: האצלה לרשויות מקומיות                             11
7.         קריטריונים לבחינת החלופות                                                      11
8 .         טבלה מסכמת לחלופה נבחרת                                                     משפטים 9.         ניתוח רגישות                                                                            משפטים        
1 0.        ביבליוגרפיה                                                                              16
1 1.        נספחים                                                                                                18
נספח א': נתוני ה-OECD לגבי היקף תלמידים עם לקויות למידה (ע'  18) נספח ב': שיעור מקבלי התאמות  לפי מעמד חברתי כלכלי ומגזר חינוך (ע' 19) נספח ג': נספח תחשיבים לבחינת החלופות (ע'
2 0)  
1 .         תקציר מנהלים שלב האיתור בתהליך הטיפול בילדים בעלי לקויות למידה הינו משמעותי ביותר ליצירת יכולתו של תלמיד עם לקות להגיע להישגים משמעותיים בהמשך.  תהליך האבחון בתלמידים בעלי לקויות למידה אינו מוסדר במדינת ישראל.  הספרות המקצועית מלמדת שאיתור ואבחון של ילד בעל לקות למידה מאפשר בניית תכנית לימודים המותאמת לצרכיו הייחודיים, באופן שבו הוא יוכל, למרות המגבלות שלו, להגיע במקרים רבים להישגים שווים לילדים שאינם סובלים מלקויות.  לאור האמור, המדובר בנושא שיש חשיבות רבה להסדרתו, על מנת לתת שוויון הזדמנויות לכלל התלמידים במדינה.
בעבודה זו אנו קובעים כי הבעיה בתחום זה הוא העדר מנגנון לאיתור של ילדים עם לקויות למידה.  יש להסדיר את נושא האבחון של לקויות למידה על ידי בניית מנגנון אשר ייתן פתרון לבעיה זו.  האיתור הראשוני של תלמיד עם לקות הוא השלב הקריטי והחשוב בתהליך, והוא שמניע את הצעדים לבצוע האבחון המקצועי הנכון ולבניית הטיפול הנדרש בתלמיד במהלך כל שנות לימודיו, ונותן בידיו את הכלים הנדרשים להצלחה.
נבחן שלוש חלופות אפשריות למנגנון שייתן פתרון לבעיה, ונמליץ על הסדרת הנושא במסגרת "חוק לימוד חובה, התש"ט-1949" (המכונה בטעות "חוק חינוך חובה"), לאיתור תלמידים במסגרת בית הספר היסודי, בסיום שלב הלימוד של כיתה א', על ידי צוות המורים בגיבוי אנשי מקצוע רלוונטיים.

2 .         הלקוח הלקוח שבחרנו הוא שר החינוך.  המדובר בסוגיה המשפיעה על חייהם של אזרחים רבים במדינה, ומקורה במערכת החינוך.  מכיוון שנושא הלמידה הוא באחראיות מערכת החינוך ושר החינוך בראשה, חלה על אותה מערכת האחראיות לטיפול באנשים בעלי לקויות בתחום הלמידה.  הכלים למיפוי ואיתור של תלמידים בעלי  לקויות למידה הם מקצועיים, והתהליך של האיתור  מורכב ונוגע למספר רב של תלמידים ברחבי המדינה.  מכיוון שהנושא הוא רחב היקף, ונדרש טיפול ברמה הלאומית, כך שיינתן פתרון לכלל התלמידים הנדרשים לו, משרד החינוך הוא שחייב לקחת על עצמו את אחריות הטיפול וההסדרה של הנושא.
3 .         רקע
3.1        הגדרת לקות למידה בספרות המקצועית ובקרב אנשי מקצוע העוסקים בלקויות למידה יש כמה וכמה הגדרות של לקות למידה.  אנו מציעים לאמץ את ההגדרה המוצעת במסגרת הצעת החוק בנושא זכויות תלמידים עם לקויות למידה במוסדות העל-תיכוניים (הצעת חוק משנת 2008):-