הצעת מחקר לתזה -"עברייני מין מתבגרים והטיפול בהם"

תקציר העבודה

עברייני מין מתבגרים ויעילות הטיפול הקבוצתי תוכן עניינים
מהי התנהגות מינית פוגעת עברייני מין מתבגרים והטיפול בהם תיאוריה פסיכו-דינמית תיאוריה אבולוציונית התיאוריה הפמיניסטית תיאורית המערכת המשפחתית התיאוריה התנהגותית- קוגניטיבית מי הוא עבריין מין מתבגר?
הטיפול בעבריינות מין במתבגרים טיפול במוסד השיטה הטיפולית קבוצות טיפול הערכת הטיפול בעברייני מין ביבליוגרפיה אלימות מינית הנה פן ספציפי של אלימות, והיא דורשת התייחסות ייחודית באבחון וטיפול, (אתגר,2000) ההכרה החברתית בצורך לטפל בעברייני מין קטינים כקבוצה כשלעצמה ובטיפול המיוחד לה, חדשה יחסית ועד כה התייחסו לאוכלוסייה זו כאל יתר העבריינים, והיא טופלה כפי שטופלו יתר העבריינים במסגרות השונות, שהיו מקובלות עד כה.
תופעת עברייני המין, אינה תופעה חדשה כלל ועיקר, אולם דרך זיהוים של עברייני נוער מתבגרים, ההתייחסות הממוקדת אליהם ודרכי הטיפול המיוחדות להם, פותחו רק בשנים האחרונות, וכיום העבודה תעסוק בזיהוי ובקביעת פרופיל של עבריין מין מתבגר, בחלוקה לתיאוריות השונות העוסקות בגורמים לעבריינות מין במתבגרים ובטיפול המוסדי, קבוצתי בעבריינים אלו. מטרת המחקר היא לבדוק באיזה אופן מוביל טיפול קבוצתי התנהגותי קוגניטיבי במתבגרים עברייני מין לשינוי חשיבתי והתנהגותי, היינו האם קיימת השפעה על התפישה החשיבתית התנהגותית של נער עבריין מין על ידי טיפול קבוצתי קוגניטיבי.
שאלות המחקר – האם טיפול קבוצתי בעברייני מין מתבגרים תביא לפתרון וסילוק נטייתם לעבריינות מין?
באיזה אופן מוביל טיפול קבוצתי התנהגותי קוגניטיבי בעברייני מין מתבגרים לשינוי חשיבתי והתנהגותי.
האם יש שינוי תפיסתי מהותי אצל נער המטופל בקבוצה וכיצד הוא מתבטא?
המחקר יערך כמחקר איכותי, ינוהלו ראיונות עומק עם נערים הנמצאים בטיפול, שיאפשרו להבין את התהליכים אותם עובר הנער לפני כניסה לטיפול בקבוצה ובזמן הטיפול בקבוצה ולהבין את ההשלכות העתידיות על הנער באמצעות שאלות המבררות כוונות לעתיד, חזרה לחיים חברתיים נורמטיביים וציפיות.
שאלת המחקר ומטרת המחקר כיוונו  לבחירת מתודולוגיה מחקרית איכותית נטורליסטית, המתמקדת בתהליכים ומאפשרת להבין לעומק את משמעות החוויה הסובייקטיבית של הנחקרים.
כלי המחקר יהיה ראיון עומק חצי מובנה . בראיון מסוג זה הנושאים והסוגיות בהם עוסק הריאיון, מוגדרים מראש. המראיין הוא זה שקובע את סדר הצגת הדברים ונוסח השאלות, תוך התייחסות לתכנים שהנחקר מעלה. עם זאת, הריאיון נותר במידה רבה חופשי וגמיש, ומאופיין כשיחה הניתנת להתאמה לאדם ולסיטואציה,(צבר,
1 990). זה הוא  ראיון כללי הבודק נושאים שנבחרו לאחר סקירת הספרות בתחום.
 מבנה הריאיון יהיה בהתאם לשאלות שנגזרו משאלת המחקר המרכזית, ויתמקד בתהליך שעבר על הנערים המשתתפים בקבוצה בתום שנת טיפול.
הראיונות עצמם נבנו בצורה כזו המביאה את הנער לבדיקת תהליך הטיפול הקבוצתי כפונקציה לשינוי ההתנהגותי שלו.