השפעת הטיפול המשולב, קוגניטיבי- התנהגותי על ילדים עם הפרעת ADHD

תקציר העבודה

ראשי פרקים:
תקציר   –
3
1 .0- רקע תיאורטי
1 .1- הגדרת הפרעת ADHD –
5
1 .1.1- הגורמים להפרעה —
7
1 .2- מאפייני ילדים עם ADHD  –.
10
1 .3- דרכי הטיפול בילדי ADHD  –.
מנהל עסקים
1 .3.1- הטיפול התרופתי  -…
מנהל עסקים
1 .3.2- הטיפול המשולב  —
16
1 .4- השפעת הטיפול המשולב קוגניטיבי-התנהגותי                                                                                והשפעת הטיפול התרופתי על ילדי ADHD  —  18
2 .0- דיון 
23
3 .0- סיכום ומסקנות  –..
27
ביבליוגרפיה  —
29
תקציר:
"הגדרת הADHD, היא הפרעה התפתחותית בתחום השליטה העצמית. היא מורכבת מבעיות בטווח הקשב, שליטה בדחפים, ורמת הפעילות" (בארקלי,
2 003, עמ' 31). להפרעה מאפיינים רבים הכוללים בעיות חוסר קשב וריכוז וכן היפראקטיביות, גורמי ההפרעה מתחלקים לגורמים נוירולוגים, קוגניטיביים, תורשתיים וסביבתיים. ההפרעה משפיעה הן במעגל הלימודי והן במעגל החברתי. חוסר הקשב מביא לחוסר הצלחה לעמוד במטלות הכיתתיות הלימודיות, וגורם זה בשילוב עם פעלתנות יתר וחוסר התאמה חברתית מביא לחריגה במעגל החברתי והלימודי. ניתן לטפל בהפרעה באמצעות תרופות, שהידועה בהן היא הריטלין, וכן באמצעות שיטות טיפול חלופיות כמו: טיפול התנהגותי – קוגניטיבי השם דגש על לימוד מיומנויות חברתיות ושינוי התנהגות באמצעות שינוי חשיבה, וכן, טיפול משולב הכולל טיפול תרופתי בשילוב טיפול התנהגותי-קוגניטיבי. כיום, רבים מן הילדים בעלי הפרעת ADHD נוטלים ריטלין. בשנים האחרונות נשמעות יותר ויותר קריאות נגד על אבחון של ילדים כסובלים מההפרעה רק על מנת "לתרץ" את הקושי שלהם או חריגותם. מכיוון שכך נוצרות רמות שונות על פני סקלה רחבה מאוד של ההפרעה, מילדים הסובלים מההפרעה באופן הקל ביותר לאופן הקיצוני ביותר. לאור דברים אלו עולה חשיבותם של הטיפולים החלופיים הנותנים מענה אישי לכל ילד ויכולים לענות למגוון הבעיות של ילדים הסובלים מהפרעה זו.
נושא העבודה הוא: השפעת הטיפול המשולב קוגניטיבי-התנהגותי לעומת השפעת הטיפול התרופתי על הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. מנושא זה נגזרת שאלת המחקר: מהן השפעות הטיפול המשולב לעומת השפעות הטיפול התרופתי על הסובלים מהפרעה זו?
מטרת העבודה היא להבין מתוך המידע והמחקרים שנכתבו עד היום את השפעת המשולב קוגניטיבי-התנהגותי לטובת ילדי ADHD לעומת השפעת הטיפול התרופתי.
בחלק הראשון של העבודה הבאתי את הרקע התיאורטי שעוסק בהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות.
בחלק השני ערכתי דיון בשימוש המחקרים העוסקים בנושאים הטיפוליים הנ"ל, השפעתם ויעילותם.                                                              העבודה קיבלה ציון גבוה (90)!!