ג"ג של הגליל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2944
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

עבודה מסכמת לקורס גיאוגרפיה של הגליל סמסטר א' תשע"ג.
1.      האזור נמצא בגליל התחתון-חלק צפוני שלו .(הרחבתי קצת יותר מהמסומן בריבוע).
2.      גבולות פיזיים- גובל עם הגליל העליון ועמק בית שאן.
בצפון- קו המגע בין בקעת בית כרם עם מרגלות המתלול של הרי הגליל המערבי, הוא גבולם הצפוני של הרי הגליל התחתון. הקו נמשך מצומת אחיהוד במערב עד פרוד במזרח, ומשם דרך רמת רזים שלמרגלות הרי צפת עד עמיעד שעל ק"ש- טבריה (מס' 90).
בדרום- גובלים הרי הגליל התחתון עם שטחי המישור של עמק יזרעאל, עמק חרוד ובקעת בית שאן.
במערב- עמק עכו, הוא מישור החוף עכו, מצמת אחיהוד עד כפר חסידים. הגבול עובר בקרבת כביש אחיהוד- צומת אבלים- צמת יגור.(מס' 70) במזרח-גובל הגליל התחתון בחופה במערבי של הכנרת ובעמק הירדן- בתוואי שמצמת עמיעד, דרך בקעת ג'ינוסר, לאורך חוף כנרת עד למושבה כנרת.
מכאן לאורך שוליו המערביים של עמק הירדן לאורך חוף הכנרת שבפינתו הדרומית-מזרחית של הגליל התחתון.
מהו המבנה הטופוגרפי של האזור-  ניתן להבחין בגליל התחתון בשלוש יחידות נוף השונות זו מזו במבנה הגיאולוגי,  במסלע ובמורפולוגיה: א. הגליל התחתון המערבי (גבעות אלונים-שפרעם-טבעון), ב. הגליל התחתון- המרכזי, ג. הרמות הנטויות של הגליל התחתון המזרחי.
יחידת נוף זו משתרעת מעמק עכו ופרוזדור שער-העמקים-קרית-חרשת. הגליל התחתון המערבי במערב, עד קו הסוללים- תמרת המזרח. ביסודו זהו אזור קער- המשכו הצפוני- מזרחי של קער רמות מנשה.
האזור בנוי כולו ממסלע רך של קרטון מתקופת האיאוקן. תהליכי סחיפה עיצבו בתשתית הסלע הרך נוף גבעי מתון, עם עמקי ערבה רחבים העוברים בין גבעותיו.
הגובה הכמעט זהה של הגבעות הבונות את האזור (רום של
5 0-200 מ') מלמד כי האזור עבר תהליך של גדוד ימי שפילס אותו, ורק בשלב מאוחר החלו נחלים לבתר את השטח המפולס למערכת הגבעות הקיימת כיום.
נחל אחד ראשי מנקז את גבעות אלונים-שפרעם לעבר נחל קישון, והוא נחל צפורי. בנחל מופיע נפתול חריף במקום הנקרא גבעת עליל (ראס עלי). זהו נפתול הסוגר מעגל נחל צלמון   עבודה מסכמת לקורס גיאוגרפיה של הגליל סמסטר א' תשע"ג תאריך הגשה:   1333
שם המרצה: