אומנות בתנ"ך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מבריאת העולם ועד יציאת מצרים תאריך ההגשה- 9.2.2014 מבוא
בחרנו במערכת היחסים בין רחל ליעקב, כי מערכת היחסים ביניהם ריתקה וסקרנה אותנו. היצירות שבחרנו, משקפות לדעתנו, את הסיפור ואת מערכת היחסים בצורה יפה וברורה.
דמותה של רחל-  רחל הייתה אחות הקטנה של לאה ובתו של לבן מסופר בתנ"ך כי רחל הייתה מאוד יפה. ("ורחל הייתה יפת-תאר ויפת מראה", בראשית, "ט, פסוק י"ז), והיא בין הדמויות המעטות  שיופיו  מוזכר.
מסופר שיעקב התאהב מן הרגע הראשון שעיניו נחו עליה, ולכן היה מוכן לעבוד בעבורה במשך ארבע-עשרה שנה. האם גם רחל התאהבה בו ממבט ראשון?
רחל הייתה עקרה במשך הרבה שנים וזה בולט בניגוד ללאה אחותה, שגם היא נישאה ליעקב.
עקרותה אמללה אותה עד אשר  ילדה את יוסף ואת בנימין, שיעקב אהב יותר מאשר את ילדיה של לאה.
היא נפטרה בעת לידתו של בנימין. ברבות השנים  התקבלה רחל כאם האומה, והיא מסמלת את סבל עם ישראל בגולה.
דמותו של יעקב- יעקב נולד ליצחק ורבקה והוא אחיו התאום של עשיו. שמו ניתן לו מאחר שיצא מרחם אימו כשהוא אוחז בעקב של אחיו עשיו. שורש ע.ק.ב., עשוי להתפרש גם כמרמה, מישהו רמאי, ההולך בדרך לא ישרה. יעקב הקשיב בעצת אימו ורימה את אחיו ולקח ממנו את הבכורה ואז הציעה לו רבקה אימו לברוח לחרן, אל לבן אחיה, כדי שאחיו עשיו לא יהרגנו בכעסו על אובדן הבכורה. בבואו לחרן התאהב יעקב ברחל בת לבן ברגע שראה אותה ("ויאהב יעקב את רחל ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה", בראשית, כ"ט, פסוק י"ח).  ועבד שבע שנים כדי לשאת אותה לאישה, אך לבן רימה אותו ובליל החתונה הכניס לאוהל החשוך את לאה, אחותה הגדולה של רחל, והיא הייתה לאשתו הראשונה של יעקב. אמנם לבן הבטיח ליעקב את רחל לאישה לאחר שיחוג את נישואיו ללאה במשך שבוע (בראשית כ"ט פסוקים כ"ה-כ"ח) ובתנאי שיעבוד  עוד שבע שנים בעבור רחל.
מערכת היחסים בין יעקב לרחל-  יעקב אהב את רחל מאוד, עד שיהיה מוכן לעבוד בשבילה מנהל עסקים שנה ללא תשלום ולמרות שאביה רימה אותו כמה פעמים  לא כתוב בברור שרחל אהבה את יעקב באותה מידה  אולי בנים היו חשובים לה יותר מיעקב, כיוון שאמרה  ליעקב "הבה לי בנים, ואם אין מתה אנוכי" (בראשית ל, א-ב). …
ביבליוגרפיה-
1 .      וייזר, אשר (1979) מחקרים במקרא ובתולדות ישראל : מוגשים לו במלאת לו שבעים שנה: מט"ח   lib.cet.ac.il
2 .      כהן, מלל רחמים (2013) נשים בתנ"ך, היבט מוסרי ואמנותי.
3.      שלו, מאיר (1995) בעיקר על אהבה: מקראנט mikranet.cet.ac.il
4 .       ספר התנ"ך, בראשית, פרקים כ"ט-ל"ה.