הקלנוע כהיסטוריה.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 87
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

שאלה1
ז'אנר סרטי הריגול וז'אנר המדע הבדיוני הם בעלי חשיבות מיוחדת לקולנוע המייצג את המלחמה הקרה דונו בשינויים שחלו בז'אנרים אלה בין שנות החמישים לימינו והסבירו את ההקשר הפוליטי של השוני שאלה 2 נקודות בסצנות הסיום של הסרט ד"ר סטריינג'לאב מופעים רעיונות רבים המבקרים את המלחמה הקרה ומרוץ החימוש. הביאו דוגמאות לכמה מרעיונות אלה, והסבירו כיצד המבע הקולנועי בסרט( זוויות הצילום, העריכה, הלוקשן, התאורה, הפעלולים המיוחדים וכו' ) תומך או סותר את ברעיונות הפוליטיים שמצויים בסצנות סיום אלה. התבססו בניתוחכם על ספר הלימוד ועל מדריך הצפייה.
ממן 13 – הקולנוע כהיסטוריה, פרק ז'- המלחמה הקרה.
שאלה מס' 1 : ז'אנר סרטי הריגול והמדע  הבדיוני  שונים  ביסודם מבין תחילת עשייתם  בראשיתה של המלחמה הקרה ועד לימינו עכשיו.המשבר  הכלכלי והאינפלציה הגדולה של שנות השלושים והברית עם הרוסים בזמן מלחמת העולם השנייה תרמו לפופולאריות הקומוניזם בארה"ב, המפלגה הקומוניסטית בארה"ב נתפשה כחלופה מוצלחת לשיטות הממשל האחרות. המדינות הפשיסטיות והדמוקרטיות היו נתונות במלחמה שנראתה לרבים מלחמה עקרה בין שתי שיטות ממשל שאבד עליהן הקלח. הקומוניזם נתפס כשיטה מוצלחת לאור ההתפתחות המהירה של ברית המועצות ממדינה אגרארית למעצמה תעשייתית תוך זמן קצר ביותר. גם בארה"ב קמה מפלגה קומוניסטית ששאפה לשנות את יסודות השלטון בארה"ב ולהפכם לסוציאליסטים יותר. בתקופת השיא של המפלגה ב-1942 מנתה המפלגה 50,000 חברים בארה"ב.אמנים שחקנים ואנשי רוח רבים החלו לשקף את דעותיהם הסוציאליסטיות  בסרטים ובביקורת שלהם.בשל כך אווירת האנטי קומוניזם חדרה במלוא עוצמתה בארה"ב כשהסנטור הדומיננטי ג'וזף מקראתי החל לצוד את אותם אוהדי הקומוניזם  ולבער את אותם "אדומים" אמריקנים מבטן ולידה מהאומות המאוחדות של אמריקה. מקרתיזם היה השם לרדיפה הממשלתית, שמטרת העל שלה היה לסמן ולהעניש את אלו הנוקטים עמדות פוליטיות שאינן תואמות את רצון הממשל. המונח נקרא על-שמו של הסנטור הנ"ל, שהנהיג מסע אנטי קומוניסטי נמרץ משנת 1948 ועד אמצע שנות החמישים של המאה העשרים, ובמסגרתו נחשדו אנשים בתקשורת, בתעשיית הקולנוע, בממשל, בצבא ובעיסוקים אחרים, על בסיס ראיות שנויות במחלוקת, בהיותם בעלי נטיות קומוניסטיות. ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי אמריקאית הייתה מרכיב בולט של תקופת המקרתיזם בארצות הברית. עם קרבנותיה נמנה צ'רלי צ'פלין, שהתגורר בארה"ב, ולאחר שיצא, בשנת 1952 לאנגליה לא הורשה לשוב.
כאמור בפברואר, 1950, טען מקארתי כי בידיו "רשימה של אישים קומוניסטים" הנמצאים בעמדות השפעה, במיוחד במחלקת המדינה. הוא נשא את הנאום כמה וכמה פעמים, מספר הקומוניסטים השתנה, בדרך כלל כלפי מעלה, מנאום לנאום. הסנאטור הצליח ליצור היסטריה לאומית סביב "נפילתה" של סין. הקומוניסטים השתלטו על סין ב-1949. מקארתי האשים את מחלקת המדינה של ממשלת טרומן בכך ש"איבדה" את סין. הוא תלה את האשמה ביועצים לנושאי המזרח הרחוק של מחלקת המדינה. ב-1951, הצטרף מקארתי לוועדה לפעילות אנטי אמריקנית. הוא זימן עוד ועוד עדים, ודרש מכולם "שמות, שמות". הוא הצליח להכתים את שמם של חלק גדול מאנשי מחלקת המדינה.
טובי החוקרים שלה, אנשים שהכירו את סין וגרו בה שנים, מצאו את עצמם חסרי עבודה ויכולת תעסוקה. הוא זימן אנשים לעדות, והתעלל בהם מעל הדוכן, משסע את דבריהם ומטיח בהם האשמות חסרות בסיס. הדבר הוביל לבחירתו מחדש, ברוב גדול, ב-1952. מאות יוצרים ברחו מארה"ב,מאות נעצרו, מאות נשפטו, ומאות מצאו את עצמם בלא עבודה כיוון שסירבו להלשין על חבריהם.בעקבות כך אף הוקמה וועדה "לחקר פעולות אנטי אמריקניות"  אשר  בדקה את מידת הקשרים של אותם חשודים עם המפלגה הקומוניסטית.הרשימה השחורה באדיבותו של מקראי הניבה 300 אנשי קולנוע  שסומנו  כבעיתיים  והורחקו מכל עשייה קולנועית .כך הטיהור הקומוניסטי וההיסטרי סביבו  יצרה  …