סיכום הקורס בין ציון לציונות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2944

תקציר העבודה

בין ציון לציונות:
ישנם בסה"כ 6 ממ"נים כאשר 4 מתוכם חובה, ממ"ן 16 ועוד 3. שיעור ראשון 1137 יחידה 1:
הקורס כולו מתנהל בשלושה מוקדים גיאוגרפיים: מזרח אירופה (לאומיות אתנית), מערב אירופה (לאומיות ליבראלית) וארץ ישראל.  מסגרת הזמן היא מאוד מצומצמת- 1881 עד 19מנהל עסקים. ב1881 נולדה התנועה הציונית וב- 19מנהל עסקים הייתה מלחמת העולם הראשונה.
יחידה ראשונה:יחידה זו עוסקת ברקע. אומה:צרוף של כמה מאפיינים: דת, תרבות, שפה, עבר משותף, אתניות- התייחסות למוצא משותף, טריטוריה והשתייכות- להיות ממודע לכך שאתה עם. רוב החוקרים מסמנים טריטוריה ושפה כמשמעותיים, כבסיס.
בשליש האחרון של המאה ה-19 היהודים במערב אירופה ובמזרחה היו נתונים לטלטלות רבות ומתוך הסערה הזאת צמחה הציונות. ישנם שני תהליכים שמושכים את היהודים לחברה הנוכרית- אמנציפציה והשכלה ושינם שני תהליכים שדוחים את היהודים מהחברה הנוכרית- אנטישמיות ולאומיות. הגורמים שמושכים את היהודים לחברה הנוכרית מעכבים את הציונות ואותם הגורמים שדוחים את היהודים מהחברה הנוכרית הם אלו המעודדים ומאיצים את צמיחת הציונות.
התהליכים שמושכים את היהודים לחברה הנוכרית:
אמנציפציה:
עד
1 871 רוב היהודים באירופה חיו בקורפורציה נפרדת- גוף נפרד- שכונות מגורים, מקצועות, שפה מה שהיה לנוחותם. לקראת סוף המאה ה19 יהודים באירופה זוכים לאמנציפציה- שוויון זכויות. היהודים קיבלו שוויון זכויות כמו יתר אזרחי המדינה וכך גם חובות- שירות בצבא, תשלומי מיסים וכדומה. חלק שלישי באמנציפציה היא הדרישה מהיהודים להיות כמו כולם ולחדול מלהתבדל. רקע לאמנציפציה: ישנם כמה תהליכים שהובילו לאמנציפציה:
האבסולוטיזם והאבסולוטיזם הנאור. מהמאה ה18 ישנו מלך אבסולוטי שמולך על המון קורפורציות,  גופים והשליטה אבסולוטי מנסה ליצור חברה אחידה יותר כדי להעצים את הכוח שלו ולהפוך את המנהל ליותר תקין- גביית מיסים קולקטיבית וכפיית חוקים. חלק מהשליטים הללו היו נאורים- הם הבינו שהנבדלות של היהודים הייתה מחוסרים בעיקר בהשכלה ולכן צריך לתקן את היהודים ולהפוך אותם ליותר פרודוקטיביים- יצרניים. הישגים לכך לא היו.
כיצד האמנציפציה משפיעה על צמיחת הציונות? בטווח הקצר האמנציפציה בולמת את צמיחת הציונות משום שיש כוונה שהיהודים יוותרו על שפתם ותרבותם ויאמצו את המאפיינים של המקום בו הם גרים וכך יאבדו את תחושת הלאומיות היהודית שלהם ויפתחו רגש לאומי של המקום בו הם גרים. דבר נוסף הוא שיש ציפייה שהפטריוטיזם יהיה של המקום בו הם גרים, שההזדהות והשייכות תהייה עם העם בו היהודים חיים. האמנציפציה ממוססת את מוסדות הקהילה- בית משפט, בתי ספר יהודיים, מוסדות סעד של הקהילה ואלו הדברים שהחזיקו את הקהילה. ברגע שיש אמנציפציה מוסדות הקהילה מתמוססים והיהודים משתלבים במוסדות-