דמוקרטיות ודיקטטורות: פוליטיקה השוואתית - סיכום

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944

תקציר העבודה

דמוקרטיות ודיקטטורות: פוליטיקה השוואתית – סיכום פרק 13 – מפלגות מפלגות פוליטיות נהיו חיונית בעידן החדש של פוליטיקה דמוקרטית: בכל מקום שחייהן של מפלגות מפותחים, הם ממקדים את הרגשות הפוליטיים ואת הרצונות הפעילים של אזרחיהן.
מפלגה פוליטית – כל ארגון פוליטי, המזוהה באמצעות תווית רשמית, המציג עצמו לבחירה, והמסוגל להציב באמצעות בחירות, מועמדים למשרה ציבורית. בניגוד לקבוצות אינטרס, מטרתן של מפלגות רציניות להשיג את מפתחות השלטון, בניסוחו של ובר: הן חיות "במעונו של השלטון".
במאה ה-20: במערב אירופה נלחמו מפלגות המונים על קולות ציבורי בוחרים מוגדלים. במדינות קומוניסטיות ופשיסטיות נטלו המפלגות השליטות את הבלעדיות על השלטון בניסיון לבנות מחדש את החברה. בעולם המתפתח הפכו מפלגות לאומיות מכשיר לדחיקת השליטים הקולוניאליים חזרה לארצות האם האימפריאליות שלהן. בכל המובנים האלה היו המפלגות בבירור אמצעי גיוס עיקרי שמשך מיליוני בני אדם לראשונה לתהליך הפוליטי בזירה הלאומית. המפלגות זנחו את הדימוי המקורי שלהן כסיעות פרטיות העוסקות במתן ביטוי לאינטרס הציבורי או אפילו בסילופו. במקום זאת הן זכו להתקבל כמכשיר הכרחי בעיצוב האינטרס הקיבוצי. במחצית השנייה של המאה ה-20 החלו מפגלות לקבל אזכור מפורש בחוקות חדשות. בסוף המאה, כבר העניקו רוב הדמוקרטיות הליברליות מימון ציבורי מסוים למפלגות כדי לסייע לעבודתן. מפלגות היו לחלק מהמערכת. תפקידי המפלגות …