מלחמה ואסטרטגיה (10390) -!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2944
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

השאלות בהן עוסק הממן:
הציגו והסבירו את הגישה המסורתית לביטחון ואת יסודותיה, ואת הגישה המרחיבה לביטחון ואת יסודותיה. איזו מהן ניכרת במדיניותה של ישראל כלפי סוריה? נמקו והדגימו.   הציגו והסבירו את ארבעת העקרונות שמהם נגזרים דיני הלחימה. מהם הקשיים שכל אחד מהם מציב למדינות וללוחמים במהלך לחימה? הדגימו.   בעקבות השימוש בנשק כימי שנעשה בסוריה בקרב האוכלוסייה האזרחית והאשמת הממשל בכך, נדונה האפשרות לתקוף את סוריה במטרה להרתיע את הממשל הסורי (ואחרים) משימוש בנשק כימי.
אילו אמצעים (משפטיים ומעשיים) עמדו בפני האומות המאוחדות להתערבות צבאית בסוריה, ומדוע לא נעשה שימוש בכל אחד מהם? מהו הפיתרון שעליו הוסכם בספטמבר 2013 , ומה הוא מעיד, לדעתכם, על יחסן של מדינות האו"ם להתערבות צבאית במדינות?   ביטחון קיבוצי – הגדירו. באיזו מידה הוא בא לידי ביטוי בעשור האחרון, לדעתכם? נמקו והדגימו.
ממ"ן 11
הקורס:10390-מלחמה ואסטרטגיה חומר לימוד למטלה:
סמסטר:2014 ב' מועד אחרון להגשה: 6/4/2014 שאלה 1:
ביטחון לאומי הינו מצב של היעדר איום על המדינה. או לחילופין, הבטחת קיום האומה והגנה על האינטרסים החיוניים שלה כך שמי שעוסק בביטחון לאומי עוסק במטרה לסכל איומים ולמנוע אותם עוד לפני שקרו.
ניתן לתאר את הביטחון הלאומי גם ככל הדרוש והחיוני להבטחת קיומה, הישרדותה והגנתה של המדינה הוא ביטחון לאומי. כל פעילות שנועדה לנצח במלחמה, למנוע פלישה מבחוץ ולסכל פעולות ריגול וחבלה של מדינות זרות, הגנה על חיי תושבי המדינה, שלמותה הטריטוריאלית ועל עצמאותה, הגנה על ביטחון הפנים ומעמד המדינה בעולם תחשב לפעילות למען "הביטחון הלאומי".
ישנם שתי גישות עיקריות המסבירות תפיסת הביטחון הלאומי, האחת הגישה המסורתית והשנייה, הגישה המרחיבה.
הגישה המסורתית-גישה זו הייתה הגישה הנפוצה מאז לידת המדינה (חוזה לספלדיה) שעל פי גישה זו התיאוריה הייתה שהשחקן המרכזי בפוליטיקה היא המדינה.
לכן, הגישה המסורתית לביטחון לאומי שמה אתה מדינה במרכז והיא נשענה בעיקר על הגישה הריאליסטית.
ההנחות של גישה זו שהמדינה היא במרכז והיא השחקן המרכזי בפוליטיקה הבינלאומית ולכן היא זו שצריכה לדאוג להישרדותה.
גישה זו גורסת כי הפרט הוא יצור כוחני וכך גם המדינה.
ההנחה השלישית היא תפיסת האנרכיה, -על פי תפיסה זו אין אף גוף שהוא מעל המדינה שמשליט סדר ולכן שוב ניתן להבין מזה שהמדינה היא הגוף העליון ביותר. גישה זו טוענת שבתוך המדינה יש גופים שעושים סדר (משטרה ממשלה) אך אין שום גוף עליון שעושה סדר בין המדינות ולכן כל מדינה צריכה ולדאוג ולסמוך רק על עצמה. = עקרון ההיסמכות העצמי.
גישה זו טוענת שבמצב כזה של אנרכיה בו כל מדינה רוצה לשרוד, והמשאבים מוגבלים כל מדינה צריכה להתעצם צבאית כדי להילחם מול מדינות אחרות על המשאב המוגבל.
על פי גישה זו המדינות הם שחקנים ראציונאלים- שחקנים שמקבלים החלטות מתוך מגוון…