מבוא לקולנוע ישראלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממ"ן 11- מבוא לקולנוע ישראלי.
בשאלה הראשונה התבקשתי לנתח את סצנות העימות מהסרט "הם היו עשרה", תוך הסבר מפורט של אמצעי המבע והשפעתם על האור והשינוי בו מוצג דמותו של היהודי (היהודי החדש מול היהודי הישן), הקשר למרחב הארצישראלי, היחסים עם הערבים ודרך הצגתם. בתשובתי התייחסתי לאמצעי המבע השונים (מיזנצסנה, צילום, עריכה ומוסיקה) והסברתי כיצד שתי סצנות העימות מדגימות ומדגישות את האידיאולוגיה והערכים של הקולנוע הלאומי.
בשאלה השנייה התבקשתי להשוות בין סצנת הפתיחה בסרט "הם היו עשרה" ובסצנת הפתיחה ב"סלאח שבתי", תוך כדי שימת דגש על השוני במאפיינים בין הקולנוע העממי-מעמדי ובין הקולנוע הלאומי.
שם הקורס: מבוא לקולנוע ישראלי ממ"ן 11
תאריך הגשה: 23.11.2014 שאלה 1:
בסרט "הם היו עשרה" ישנן שתי סצנות המתארות עימותים עם הערבים. בצפייה בסצנות הללו ניתן להבין את המשמעויות על האידיאולוגיה, הערכים והדרך שבא מוצגים הערבי והיהודי בסרט הלאומי. הסרט "הם היו עשרה" מציג בפנינו עמדה לאומית, שבה קבוצת עולים מאירופה מגיעה לארץ ישראל כדי להקים לה בית. הם פועלים כאחד, לכולם אותה המטרה והם מתמודדים עם קשיים רבים כגון מחלות, איתני טבע, השלטון הטורקי ושכניהם הערבים שאינם שמחים לקבלם על אדמתם.
בסצנת העימות הראשונה אנו מבחינים בשלושה מהצעירים היהודים זורעים את האדמה, מנסים לעבד אותה לאדמה חקלאית. הערבים רועים את עדריהם על האדמה ומפריעים ליהודים בעבודתם. ניתן להבין את מאפייני הסרט הלאומי בעזרת השוואה בין שני העימותים בין היהודים והערבים בסרט.
סצנת העימות הראשונה המיזנסצנה מבססת לנו את ההבדלים ויחסי הכוחות בין הקבוצה היהודית והערבים. השוט הראשון בעימות מתאר את שלושת העובדים היהודים על רקע האדמה הצחיחה. ההרים ברקע גבוהים וריקים ממבנים, אנשים או חיות.
בקדמת הפריים אדמה סלעית, לא מעובדת והמחרשה מוטלת על הקרקע בצד ימין של הפריים, ללא תכלית (מכיוון שהיהודים לא יודעים איך להשתמש בה כראוי). הפריים ממחיש את המאבק שלהם באדמה הקשה ובתנאים בהם הם נאלצים לחיות, מתוך בחירה. היהודים והערבים מובדלים זה מזה בסגנון לבושם; היהודים לבושים חולצות ומכנסיים בסגנון אירופאי, בעוד הערבים חובשים כיסוי ראש ארוך וחגורה מבד למותניים. הערבים מחזיקים במוטות עץ ארוכים, בהם הם מכים את העדר שלהם כדי להזיזם ולהרביץ ליהודים, בעוד ליהודים אין דרך להתגונן. המקל משמש את הערבי ככלי נשק, וכך גם האבן- הערבי משתמש באבן נגד היהודי, הוא אינו משתמש בטבע אלא כנשק נגד היהודי.
כאשר אנו בוחנים את הצילום בסצנת העימות הראשונה ניתן להבחין באפיונים שונים שניתן לייחס לכל אחד מהצדדים. בשוט הראשון, השלושה נמצאים במרכז, מצולמים ממרחק, הם ממוקמים בתוך הפריים הרחב של השממה, חסרי כוח לעומת הטבע העצום שנפרש מאחוריהם ומולם, מקיף אותם. את הפריים השומם חותך העדר-