השילוש המסוכן איראן סוריה וחזבאללה 25 עמודים!

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6087
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

השילוש המסוכן איראן סוריה וחזבאללה. הרדיקליזם האסלאמי במזה"ת ובצפא"פ בעידן הגלובליזציה
1 9-720-01
י"ג סיון תשע"א משפטים.06.2011
תוכן עניינים מבוא עמ' 3
רקע- ארגון החזבאללה עמ' 4-6
מטרות ומאפייני ארגון החזבאללה עמ' 7-9
הקשר של איראן וחזבאללה עמ' 10-מנהל עסקים הקשר של סוריה עם ארגון החזבאללה עמ' משפטים-18
זיקתה של חזבאללה עם לבנון עמ' 19-22
סיכום עמ' 23
ביבליוגרפיה עמ' 24-
5 מבוא
מקור השם חזבאללה הינו מפלגת האל,שם זה נלקח מהקראן, מסורת אלמאידה, פסוק  55 "ומן יתול אללה ורסולה ואלד'ין אמנוא פאן חזבאללה הם אלע'אלבון". פרוש פסוק זה הינו, "ואלו הבוטחים באללה ובשליחו והמאמינים, הרי זוהי עדתו של אללה והם המנצחים".  ארגון חזבאללה הוקם כמליציה שיעית בשנת 1982
והביא לשינויים ותמורות, המשפיעים על התנהלותה של לבנון עד עצם היום הזה. חזבאללה הינו ארגון גרילה וטרור שיעי, אשר מתפקד גם כמפלגה פוליטית. הארגון דוגל בהפיכת לבנון למדינה אסלאמית, ובחיסול מדינת ישראל על תושביה. תפקודו של הארגון בלבנון עורר סימני שאלה רבים, ובראשם, כיצד באה לידי ביטוי תמיכתן של איראן וסוריה כלפי ארגון החזבאללה ? מהו הרקע להקמת ארגון החזבאללה ? מהם מטרותיו ומאפייניו של הארגון? ומהו הקשר של חזבאללה עם לבנון?
בעבודה אני מבקשת לחקור על ארגון החזבאללה, כארגון הנתמך והמקבל סיוע רב מאיראן ומסוריה. ארגון החזבאללה פועל ברחבי העולם, בין השאר מטעמה של איראן ותמיכתה של סוריה,שתי מדינות תומכות טרור. מדינות אלו רואות בחזבאללה מכשיר אסטרטגי לניהול מאבק אלים נגד ישראל עד לשחרור ירושלים ולהשמדתה של ישראל. באמצעות סיוע זה הפך הארגון בעשרים שנות פעילותו מארגון טרור לבנוני מקומי לארגון טרור בעל תשתית צבאית נרחבת בלבנון וברחבי העולם המסכנת את היציבות האזורית. הפרק הראשון בעבודה יעסוק, ברקע להקמת ארגון חזבאללה, מייסדיו, השפעות ארגונים ואישים שונים אשר הביאו להקמת חזבאללה. לאחר מכן, הפרק השני, יפרט את מטרות הארגון ומאפייניו  הפיכתו לגורם העיקרי והמכריע בלבנון , הן אל מול אזרחי לבנון והעולם האסלאמי, והן אל מול מעצמות המערב וישראל.
כמו כן ,הפרק ידגיש את מאפייני חזבאללה כגוף אשר נוקט במדיניות דתית, כגוף פוליטי וכארגון צבאי. הפרק השלישי והרביעי יציגו את השפעותיהם של איראן וסוריה על התהוותו של חזבאללה בלבנון, את הסיוע מבחינה כלכלית וצבאית אשר מעניקות שתי המדינות, ובנוסף את מניעי סוריה ואיראן לדריסת רגל בלבנון. הפרק החמישי, יראה את הקשר של חזבאללה עם לבנון אשר בא לידי ביטוי בהתערבות בכלכלה ובפוליטיקה הלבנונית , וכמו כן את התמיכה בין העדה השיעית לחזבאללה בלבנון ובתמורה קבלת אהדה ותמיכה מהעדה.