אירופה ערש הלאומיות.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2019
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

ממ"ן 15 אירופה ערש הלאומיות.
שאלה 1 50 נקודות.
בפרק השני של המניפסט הקומוניסטי קובעים קרל מרקס ופרידריך אנגלס כך: הפועלים אין להם מולדת. אין ליטול מהם מה שאין להם. כיוון שהכרח הוא לפרולטריון לכבוש לעצמו, קודם כל, את השלטון המדיני, יתרומם למעמד לאומי, יכונן את עצמו בתורת אומה – הרי שהוא עצמו עודו לאומי, אם גם לא במשמעה של הבורגנות. ההבדלים הלאומיים והניגודים בין העמים מתבטלים והולכים כבר מראשית התפתחותה של הבורגנות, עם חופש-המסחר, השוק העולמי, שיווי-הצורות של הייצור התעשייתי ויחסי החיים ההולמים אותם.
א. הגדירו "פרולטריון" ו"בורגנות".  ב. הסבירו את תפקידה ההיסטורי של הבורגנות, כפי שתואר במניפסט הקומוניסטי.  ג. הציגו והסבירו במילים שלכם ובקצרה את הביקורת של מרקס על הבורגנות.
שאלה 2 50 נקודות.
הציעו ביקורת "מרקסיסטית" למפעלם של האחים גרים. היעזרו בהגדרה של מרקס לאידיאולוגיה בכלל וביחסו לאידיאולוגיה הלאומית בפרט. התייחסו לשלושת ההיבטים הבאים:
א.      מקורות הדיכוי והדרכים לשחרור האדם מן הדיכוי.
ב.      הכוחות המניעים את ההיסטוריה האנושית.
ג.       התפקיד ההיסטורי של מדינת-הלאום.
ממ"ן 15 – אירופה ערש הלאומיות.
שאלה מס' 1 :
א.      שקיעת הפיאודליזם, שיפור אמצעי הייצור,ושינוע החברה המודרנית, שחלו עקב המהפכה התעשייתית הביאו לעליית 2 מעמדות חדשים: מעמד הבורגנים ומעמד הפרולטריון. פרולטריון משמעו מעמד הפועלים הנחשב למעמד הנחות ביותר בחברה מתועשת.עפ"י מרקס אלו המשתייכים למעמד זה נטולים כל חזקה וגישה לעל/אל אמצעי הייצור,ונשלטים בכפיפה מלאה ע"י בעלי ההון הבורגניים.אנשי מעמד זה ברובם הינם עובדים שכירים וזוטרים,עובדי עבודות יצרניות ופיזיות להפליא,ועובדיהם מתפרנסים מהם בקושי רב,ומנוצלים ע"י מעסקיהם האמידים. מעמד זה נתפש כמעמד סחבות,"חוטבי העצים ושואבי המים" של העיירות השונות באירופה,נבערים,ומנוצלים.
בורגנות- בני המעדות המודרניים והאמידים.בני מעמד זה עסקו בעיקר בניהולם של העסקים העירוניים שנוצרו בעקובת גל המהפכה בתעשייה.תעשיות הייצור והמפעלים הגדולים היו בשליטתם המוחלטת,כך גם בבנקאות ומסחר.אל הבורגנות הגבוהה השתייכו כל שאר רוכשי ההשכלה האקדמאית,ואף בעלי המקצועות החופשיים.מעמד זה נהנה מניהול המשק המקומי,צבירה של הון אישי,וקיתונות של כבוד מלכים.מעמד זה התעמר במעמד הפועלים וניצל אותו עבור תועלתו האישית.חשיבותו הרבה לצבירת רכוש וקניין,היו לצנינים עבור הפועלים קשיי היום שסבלו מניצול משווע,חוסר הערכה מוחלט,תנאי העסקה ירודים,והפעלתה של משמעת עבודה נוקשה תחת נהלים קפדניים.מעמד זה כאמור חולק בין בני הבורגנות הגבוהה שבעיקרם היו בעלי ההון העשירים,ובין הבורגנות הנמוכה שברובם היו אנשי הפקידות הנמוכה,ובעלי העסקים הקטנים נטולי ההשכלה,אך חיו ברווחה יחסית.     חלקה המהפכני של הבורגנות בהיסטוריה הוא ביסודו,שבכל מקום אליו חדרה היא נתקה ללא רחם את היחסים הפיאודליים- פטריארכאליים.
כל קשר שהיה עד עת עליית הבורגנות,והנהירה אחר צבירת קפיטל עצמי מצד בעלי ההון של מאווייהם הוא לשמור על-