איומי הסייבר טרור כנשק מודרני

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 5428
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

איומי הסייבר טרור כנשק מודרני עבודה סמינריונית ינואר
2 0משפטים
3 5
מקורות תוכן העניינים
מבוא. 3
רקע כללי 3
השערת המחקר. 5
שאלות המחקר. 5
שיטת המחקר. 5
גישות תיאורטיות.. 6
הגישה המרקסיסטית.. 6
עימות א-סימטרי 8
טרור. 10 אסטרטגיית הטרור הקיברנטי 12
טרור הסייבר ומדינת ישראל. משפטים דיון וסיכום.. 20 ביבליוגרפיה..
5 מבוא
רקע כללי ביום
2 1.9.2014, בפתיחת ישיבת הממשלה, הודיע ראש הממשלה מר בנימין נתניהו על הקמת רשות לאומית להגנה אופרטיבית בסייבר. לדברי נתניהו, "קיבלתי החלטה לפתח רשות לאומית לנושא הסייבר שתסדיר וגם תדאג להגנת כלל מדינת ישראל בנושא הסייבר. כלומר, לא רק ההגנה על המתקנים החשובים וגופי הביטחון, אלא כיצד להגן על אזרחי ישראל מפני התקיפות הללו. זוהי רשות חדשה, זה בעצם להקים 'חיל אוויר' נגד איומים חדשים ולא להסתמך רק על כך שהדבר הזה יתבצע מתוך גופים קיימים. אנחנו בעולם חדש, אנחנו מתארגנים עם כוחות חדשים. יש לזה משמעות גדולה מאוד להגנתה של מדינת ישראל בעתיד". רה"מ הנחה את ראש מטה הסייבר הלאומי, ד"ר אביתר מתניה, להוביל את הקמת הרשות. הרשות החדשה תקבל את האחריות ואת הסמכויות הנדרשות להגנת המרחב האזרחי של ישראל מפני איומי סייבר. הרשות תהווה גוף אופרטיבי שיפעל לצד מטה הסייבר הלאומי. המטה ימשיך בבניין הכוח בחיזוקה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בתחום.  ואכן, הכרזה זאת של ראש הממשלה היא המשך להחלטתו  ב־ 18 במאי 2011 על הקמת "מטה סייבר לאומי". לפי הודעת משרד ראש הממשלה: "ייעודו העיקרי של המטה הוא להרחיב את יכולות ההגנה של המדינה על מערכות התשתיות החיוניות מפני התקפות טרור קיברנטי, המבוצעות הן בידי מדינות זרות והן בידי גורמי טרור".
המטה יוקם בנוסף ומעל הגופים הממלכתיים האופרטיביים האזרחיים הפועלים בתחום, כגון:
"הרשות הממלכתית לאבטחת מידע" בשב"כ ופרויקט "תהיל"ה", המספק שירותי גלישה מאובטחים למשרדי הממשלה ומוסדותיה." בימינו אנו נשענים על מחשבים בכל תחומי חיינו: בתקשורת, שירותים פיננסים, שירותי בריאות וכו'. אנו משתמשים במחשב על מנת לאגור מידע חיוני וחשוב כמו רישומים רפואיים או תוכניות עסקיות או אפילו תיקים פליליים. למרות שאנו סומכים על המחשבים במידה רבה אין ספק כי עצמם ניתן לעשות בהם שימוש לא תקין ואפילו בכוונה.  תשתיות חשובות רבות תלויות במערכות ממוחשבות וברשתות מחשבים, ואף קשורות זו לזו. יש קשר בין טרור לאינטרנט בשני מישורים שונים.
ראשית, האינטרנט הפך לבמת פעילות עבור ארגוני טרור וטרוריסטים פרטיים גם כדי להפיץ את מסריהם וגם כדי לתקשר בינם לבין ועם תומכיהם. שנית, אנשים פרטיים וארגונים ניסו להתקיף רשתות מחשבים כולל את רשתות האינטרנט ולזה הוטבע הכינוי Cyber – Terrorism. יש להפריד בין  Cyber- Terrorism  לבין סוגים אחרים של שימוש לרעה במחשבים כמו פשעי מחשב, ריגול תעשייתי או לוחמת מידע היא פעולה התקפית או הגנתית של ממשלות. על פי (2007) Cavelty, אירוע גדול של סייבר טרור טרם התרחש בפועל. אולם, הסכנה לעתיד היא ממשית, וממשלות משקיעות מאמצים רבים בהתגוננות מפני סייבר – טרור. לטענתה יש לאחד את השורות בהתגוננות בפני האיום, ובמיוחד שילוב הגנתי של המגזר הממשלתי והמגזר הפרטי. שילוב זה מקבל חשיבות רבה וגדלה ככל שתשתיות אסטרטגיות שייכות בעצם למגזר הפרטי. עובדה זאת מצריכה גם הפרטה מסוימת של מערכות ההגנה. גישה זאת הינה חדשה כיוון שעד כה כל פעילויות ההגנה בפני טרור נוהלו בעיקר ע"י גופים ממשלתיים.
במעגל המיידי, הסכנה הנובעת מטרור הסייבר היא שיבוש ואף קריסה של מערכות תשתית מהותיות.
במעגל רחב יותר, קיימת סכנה של חוסר תפקוד של מערכות שלטון וצבא, פאניקה ואנדרלמוסיה בציבור הרחב.
בחרתי בנושא איומי הסייבר-טרור כנושא לעבודה הסמינריונית עקב החשיבות ההולכת וגוברת של איומים אלו על חיינו. אני כאדם החי במאה העשרים ואחת ותלוי במחשבים ומערכות מידע בהרבה תחומים מחיי, מתעניין בסכנות הסייבר-טרור ובדרכי ההגנה האפשריות מפני איום מודרני זה.
השערת המחקר בישראל, הסכנה המשמעותית ביותר הנובעת מטרור הסייבר היא הפרעה לפעילות מערכת הביטחון.
שאלות המחקר שאלות פנימיות
1 .      מהם מאפייני טרור הסייבר המודרני והסכנות הנובעות ממנו?
2.      מהם מאפייני מערכת הביטחון בישראל  הגורמים להיותה חשופה לטרור הסייבר המודרני (לדוגמא: פגיעות מערכת הקשר והשליטה הצבאית, חשש לשיבוש בגיוס מילואים, פגיעה במערכות מידע ממוחשבות צבאיות)?
שאלות חיצוניות
1 .      מהו משקלו היחסי של טרור הסייבר המודרני ביצירת סיכון ליציבותה ושרידותה של מדינת ישראל (בהשוואה לאיומים אחרים, קונבנציונאליים ולא קונבנציונאליים)?
2.      מהן המערכות בישראל הנמצאות בסיכון הגבוה ביותר מאיום טרור הסייבר (לדוגמא: מערכת הביטחון, מערכות בנקאות, בורסה ופיננסים, מערכות תשתית כגון חשמל, תקשורת ומים, ועוד)?
3.      מהן הפעולות שנקטה מערכת הביטחון בישראל כהגנה מפני טרור הסייבר המודרני?
שיטת המחקר עבודה איכותנית. סקירה תיאורטית, עיבוד ואינטגרציה של מאמרים ומחקרים, מקורות ראשוניים ושניוניים.