מבוא למקרא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 96
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1550

תקציר העבודה

מבוא
למקרא – ממ"ן 11
שאלה 1
א. לדעת נאמן, התנאים לכתיבת חיבורים ספרותיים קשורים קשר בל יינתק עם מציאותו של ציבור יודעי קרוא וכתוב – אלה שכתבו את החיבורים ואלה שלמענם הם נכתבו. בתקופת הברונזה המאוחרת התפשטה הכתיבה בכתב היתדות בכל רחבי ארץ כנען. תפוצה רחבה זו באה לידי ביטוי בארכיון המכתבים שנתגלה בעמארנה, עיר הבירה של מצרים. בארכיון התגלו מכתבים בשפה האכדית של עשרות מלכים כנענים, גדולים וקטנים. השפה האכדית הפכה בתקופת עמארנה ל"לשון התרבות" והתכתבו בה הן שליטי המעצמות הגדולות ששכנו בכל רחבי קדמת אסיה הן המלכים הווסלים עם השליט ההגמון שלהם. ההתכתבות בכתב היתדות נעשתה בידי סופרים מקצועיים ומשכילים, והם בלבד ידעו את מלאכת הכתיבה. בחפירות בעמארנה נתגלתה גם מעין ספרייה קטנה, שכללה יצירות ספרותיות אשר שימשו להדרכה לשונית ולהכרת התרבות המסופוטמית.
לפי נאמן, בממלכת ישראל התפשטה ידיעת קרוא-וכתוב החל בראשית המאה השמינית לפנה"ס, ואילו ביהודה התפשטה הכתיבה בעיקר במחצית השנייה של המאה השמינית והגיעה לתפוצה ניכרת בסוף המאה…
שאלה 2
א.      יחידת הסיפור הבסיסית בפרשה זו מורכבת מכמה חלקים: 1. המצג (אקספוזיציה), אשר בו מופיעות עובדות רקע, שהקשר ביניהן משמש בסיס לקונפליקט או לבעיה המרכזית שבסיפור: "א אִישׁ הָיָה בְאֶרֶץ-עוּץ, אִיּוֹב שְׁמוֹ; וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא, תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים–וְסָר מֵרָע." (איוב, א:1). אופיו הטוב ואמונתו חסרת הדופי של איוב מדווחים בהתחלה משום שבהמשך הפרשה אופיו ואמונתו יועמדו למבחן על ידי אלוהים וזה יהיה גרעין הקונפליקט.
במקרה זה, נראה שהמצג כולל עוד פרטים הקשורים למצבו של איוב טרם החילו לנסותו. פרטים אלו כוללים מספר ילדיו ועושרו, וראה הסבר בדף המשוב.
 2. פעולת הדמויות המשתתפות, שרובה הגדול דיאלוגים קצרים. למשל: הדיאלוג בין אלוהים לשטן בפרק א, פסוקים 9-8: "ח וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-הַשָּׂטָן, הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל-עַבְדִּי אִיּוֹב:  כִּי אֵין כָּמֹהוּ …