מבוא למקרא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
ציון 96
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1547

תקציר העבודה

מטלת מנחה) ממ"ן 14 ( ראה נתוחים מלאים בדף המשוב.
שאלה 1
א. מזמור כ הוא מזמור מלך.
הדובר מהלל את המלך ומפרט את כל הגדולות אשר יעשה ה' למלך היוצא למלחמה: "יַעַנְךָ יְהוָה, בְּיוֹם צָרָה; יְשַׂגֶּבְךָ, שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב / יִשְׁלַח-עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ; וּמִצִּיּוֹן, יִסְעָדֶךָּ / יִזְכֹּר כָּל-מִנְחֹתֶךָ; וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה / יִתֶּן-לְךָ כִלְבָבֶךָ; וְכָל-עֲצָתְךָ יְמַלֵּא." (תה' כ, פס' ב, ג, ד, ה). לאחר הניצחון, מצהיר הדובר כי "עַתָּה יָדַעְתִּי– כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה, מְשִׁיחוֹ: יַעֲנֵהוּ, מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ–  בִּגְבֻרוֹת, יֵשַׁע יְמִינוֹ." (תה' כ, פס' ז). סיום ההמנון מכריז שה' יושיע את העם והמלך ימשיך להנהיגם: "יְהוָה הוֹשִׁיעָה: הַמֶּלֶךְ, יַעֲנֵנוּ בְיוֹם-קָרְאֵנוּ." (תה' כ, פס' י).
מזמור …
שאלה 2
ספרות החכמה היא ספרות אנתרופוצנטרית: היא מקורבת אצל עולמו של האדם, ומבקשת להנחותו בדרך החיים הנכונה.
ספרות החכמה הדידקטית במקרא פורשת לפני האדם תורה של התנהגות: הנחת היסוד שלה היא, כי מי שיקפיד לשמור על עקרונותיה של התנהגות זו, יזכה לגמול ולשכר, ומי שיתכחש להם – יבוא על עונשו. הכרה זו בקשר שבין מעשה לתוצאותיו זוכה גם לניסוחים מפורשים, כגון: "לא יאנה לצדיק כל און / ורשעים מלאו רע", (מש', יב:21):
"צדיק אכל לשבע נפשו / ובטן רשעים תחסר" (יג:
5 ). בספרות החכמה העיונית במקרא קמים עוררים למוסכמה זו: תחילה – איוב, שלמד על בשרו, כי הדוגמה …
שאלה 3
א. בדיון על זמן התקדשותו וחיתומו של ספר התורה נוהגים להסתמך לא רק על הנאמר בתורה עצמה ועל אזכוריה בשאר חלקי המקרא, אלא גם על קורותיה של התורה שבידי השומרונים. העובדה שהשומרונים קיימו בידיהם את התורה בשלמותה בנוסח המקודש להם, מעידה על כך, שספר התורה נחשב לקנוני עוד לפני שחל הניתוק ביניהם לבין היהודים. מבחינה זו, עשוי הפילוג היהודי-שומרוני לשמש תחום עליון בתיארוך הקנוניזציה של התורה, אלא שחלוקות הדעות ביחס לתיארוכו של הפילוג עצמו. יש הקושרים אותו לפילוג שנתרחש בזמנם של עזרא ונחמיה, אולם על-פי הכתוב בספרו של יוסף בן מתתיהו, קדמוניות היהודים, אירע הפירוד, שבעקבותיו נבנה המקדש השומרוני בהר גריזים, בזמנו של אלכסנדר מוקדון. יש אף המאחרים את זמנו של הניתוק המוחלט עד לימי החשמונאים. המחלוקת בנוגע לתיארוכם של הפילוג היהודי-שומרוני ושל התורה השומרונית, מוכיחות שיש הבדלים בתפישה ביחס למשמעותה של הקנוניזציה בכלל. אם קנוניזציה משמעה התקדשות בלבד, אין סיבה המונעת מאיתנו להקדים את הקנוניזציה של התורה לתקופת בית ראשון. אולם אם משמעה חיתום וקביעת גוף ספרותי מוגדר, מוסמך וסופי, שעליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע, הרי שהבעיה מורכבת  הרבה יותר.
ב. את העדות הראשונה בזמן לקיומה של אסופת ספרי מקרא הכוללת ספרים נוספים על התורה, רואים חוקרים רבים בסדרת הפרקים המכונה "שבח אבות עולם" בספר בן-סירא. "שבח אבות עולם", סדרת הפרקים מד-נ, שבחלקו האחרון של ספר בן-סירא, היא אודה לגדולי התבל ("אבות עולם"). שירה היסטורית דידקטית זו, המציגה לפני הקורא את דוגמת אישי המופת של ישראל, נועדה לשמש נעילה חגיגית –