סמניריון סיום., כולל שאלונים, הקשר שבין נפוטיזם, אתיקה ומוסר של ארגון ציבורי ובין תחושת אי הביטחון התעסוקתי של העובדים בו.

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6335
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

הקשר שבין נפוטיזם, אתיקה ומוסר של ארגון ציבורי ובין תחושת אי הביטחון התעסוקתי של העובדים בו.
תוכן עניינים
תקציר
3  הקדמה
4 מבנה העבודה
6 שאלת המחקר ומטרותיו 7
 סקירת ספרות
8 5.1   אתיקה ומוסר של הארגון הציבורי ושל העובד הציבורי
8 5.2   נפוטיזם
1 1
5.2.1       נפוטיזם והמגזר הציבורי מנהל עסקים 5.2.2       נפוטיזם במגזר הציבורי בישראל משפטים 5.3   אי ביטחון תעסוקתי
1 7
משתני המחקר; פירוק ההשערות למשתנים, ניתוח המשתנים, הגדרות ורמות מדידה, בעיות תוקף ומהימנות
2 1
 פיתוח מערך המחקר מחקר חלוץ, איסוף נתונים , אוכלוסייה, ניהול עיבודים
2 3
עיבוד נתונים ראשוני של ממצאים
2 4
רשימה ביבליוגרפית
2 6
 נספחים, כולל כלי המחקר
3 0-34
בשנים האחרונות, בעולם ובישראל, עדים לבדיקה גוברת של ההיבטים האתיים של המנהל הציבורי. קשה למדי ליצור מקצועיות ומוסדיות במקומות עבודה במדינות קטנות, היות והעובדים לרוב מקורבים או מכירים אישית אחד את השני (Arasli and Tumer ,2008). נפוטיזם עשוי להתרחש לעיתים קרובות יותר במדינות קטנות, בהן גורמים חיצוניים כגון תבניות סוציו תרבותיות, כלכליות, השכלה ופוליטיקה מאלצים בני אדם לתמוך בחבריהם או קרוביהם, (Arasli and Tumer,2008). הדבר עשוי להפוך תופעה שהיא אחת מהמכשולים הגדולים ביותר בגיוס, בתגמול ושימור כוח אדם במוסדות אלו,(Arasli and Tumer,2008).
שאלת המחקר תבדוק אם יש קשר שבין נפוטיזם, אתיקה ומוסר של ארגון ציבורי ובין תחושת אי הביטחון התעסוקתי של העובדים בו.
המחקר מכוון לבדוק אם התנהלות מיוחדת ומאפיינים מיוחדים במקום העבודה משפיעים בצורה שונה על תחושת אי הביטחון של עובדים בעלי מאפיינים שונים, עובדים שנהנים מנפוטיזם (קרובים ובני עובדים) ואלו שאינם נהנים ממנו .
המחקר יתבסס על מאמרים קודמים, ועל ממצאי בדיקה בפועל שתתבסס על שאלונים שיועברו בקרב 100 עובדים בארגון של השירות הציבורי לבדיקת שאלת והשערות המחקר – דהיינו כדי למצוא אם קיים קשר בין נפוטיזם ואי ביטחון תעסוקתי. להבנת הנושא יש חשיבות רבה היות והוא משליך על ביצועי הארגון ועל ערכיו האתיים.
למרות שלעיתים קרובות משתמשים במונחים של אתיקה וערכים כמילים נרדפות, הרי שבמובן המדויק אין המונחים מתארים את אותה התופעה ,לא ניתן לומר כי כל הערכים הם אתיים ומכילים השערות על טוב או רע, אולם סביר ביותר כי רוב הערכים הארגוניים משקפים עקרונות אתיים ((Kernaghan,2003. את תחום הערכים ניתן לחלק לארבעה קטגוריות ((Kernaghan,2003;
1 . ערכים אתיים, כמו יושרה והוגנות;
2 . ערכים דמוקרטיים כמו חוק ונאמנות;
3 . ערכים מקצועיים, כמו יעילות ו
4 . חדשנות וערכים אנושיים כמו דאגה וחמלה, למרות שיש ערכים המתאימים ליותר מקטגוריה יחידה לאחר הצגת שאלות המחקר, מטרותיו וחשיבותו, אציג סקירת ספרות ממחקרים קודמים בה אציג את הבעיה של אתיקה ומוסר של ארגון ציבורי ושל העובד בו, וכן את המשתנה הבלתי תלוי של נפוטיזם ואת המשתנה התלוי בו- אי ביטחון תעסוקתי. לאחר זאת ייערך במחקר פירוק השערות המחקר למשתנים אלו, שיוצגו תחילה לפי הצגת הגדרותיהם במחקרים קודמים ולאחר מכן ימדדו בשטח לפי ניתוח ממצאי שאלון מתוקף של, Ashford, Lee and Bobko,,((1989,המודד ביטחון תעסוקתי ויועבר ל 100 עובדי ציבור. מדידת המשתנה נפוטיזם תיעשה במחקר לפי ממצאי שאלון מתוך Arasli, and Tumer, (2008),המבוסס על Abdalla, Maghrabi,  and Raggad, (1998), שני שאלונים אלו תוקפו , הם בעלי מהימנות ושימשו מחקרים רבים.
בנוסף יועבר שאלון דמוגרפי לנבדקים בו שאלות דמוגרפיות, ביניהן שאלה על קרבת הנבדק לעובדים קבועים בארגון. מאיסוף ועיבוד הנתונים יופקו מסקנות לגבי שאלת המחקר והשערותיו .
שאלת המחקר:
האם קיים קשר בין נפוטיזם, אתיקה ומוסר של ארגון ציבורי ובין תחושת אי הביטחון התעסוקתי של העובדים בו ומטרות העבודה הן לענות על שאלת המחקר ולבדוק את השערותיה