עבודה על חברת טבע בקורס מימון בינלאומי לחשבונאים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 4712
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מימון בינלאומי לחשבונאים תוכן עניינים
1.        סקירת החברה.. 3
1 .1.            פרופיל החברה. 3
2 .        ניהול חשיפות המט"ח של החברה.. 5
1 .2.            סיכוני השוק. 5
2 .2.            ניהול סיכוני שע"ח. 6
2 .3.            גידור מט"ח. 7
2 .4.            ניהול סיכוני ריבית.. 7
3 .        ניהול השקעות גלובליות בחברה.. 8
3 .1.            רכישות ומיזוגים. 8
3 .2.            מחקר ופיתוח. 10
3 .3.            מפעלים ומתקני ייצור. 11
4 .        מדיניות אחריות תאגידית בחברה.. 11
4 .1.            טבע בישראל. 11
4 .2.            עובדי החברה. 13
4 .3.            לקוחות וצרכני בריאות.. מנהל עסקים
4 .4.            איכות הסביבה. משפטים
4 .5.            טבע בקהילה. 17
5.        ביבליוגרפיה.. 18

1 .   תקציר
1 .1.      פרופיל החברה טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ (להלן:
"החברה") נוסדה בירושלים בשנת 1901, כחברה קטנה המייבאת תרופות בעיקר מאירופה, המפיצה אותן ברחבי הארץ על גבי גמלים וחמורים. החברה נקראה אז על שם מייסדיה: סלומון, לוין ואלשטיין בע"מ והתקיימה כזאת עד לשנת 1935. עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933, נוצר בארץ קושי לייבא תרופות מגרמניה. על מנת להתגבר על המחסור, המייסדים- סלומון לוין ואלשטיין רכשו מגרש באזור פתח-תקווה ובנו מפעל תרופות קטן בשם אסיא שנחנך ב- 1935. באותה תקופה החלו להופיע מפעלי תרופות נוספים.
ב-1951 החברה הייתה לאחת החברות התעשייתיות הראשונות שגייסו הון באמצעות ההנפקה הראשונה לציבור בבורסה בתל אביב. עם חידוש יבוא התרופות לאחר המלחמה, החלו היצרנים המקומיים לחפש שווקים חדשים. ב-1976 מיזג אלי הורביץ את אסיא, עם חברת טבע של הד"ר פרידלנדר שנרכשה דרך הבורסה כדי ליצור את מה שייקרא מאז טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ. שנות ה-80 היה עשור של צמיחה- רכישת יצרנית התרופות המקומית איקפארם ויצרנית המרכיבים הפעילים פלנטקס אפשרו לחברה לייצר בנפרד תרופות פניצילין ותרופות ללא פניצילין. ההפרדה, דרישה חיונית של רשויות הבריאות, סללה את דרכה של החברה לשוק האמריקני וחיזקה בכך את עמדתה כחברה בינלאומית. בעשור זה הרחיבה החברה את פעילותה לתחום המכשור הרפואי, רכשה 50% מ- מיגדה Migada, והרחיבה עוד יותר את פעילותה בשוק האמריקני. לאחר שאימצה אסטרטגיית מיזוגים ורכישות אגרסיבית בארה"ב ובאירופה, הפכה החברה לשחקנית בינלאומית חשובה. בשנות התשעים, חנכה החברה את טבע-טק, מפעל יצור חומרי גלם פעילים – API, שהיה לספינת הדגל של החברה וסיכמה בכך 10 שנות פעילות מו"פ חדשנית ואינטנסיבית עם השקתו המוצלחת של הקופקסון (Copaxone®), טיפול חדשני לטרשת נפוצה.
החברה ממשיכה גם היום להרחיב את נוכחותה בעולם, ומדורגת כיום בין 10 חברות התרופות המובילות בעולם. החברה פועלת בכ-60 מדינות (בעיקרם: ישראל, הונגריה, ארה"ב, גרמניה, קנדה, יפן, אירלנד, בריטניה, צ'כיה, קרואטיה, איטליה והודו) ומוצריה נמכרים ב- 100 מדינות בעולם. היא מעסיקה למעלה מ-46,400 עובדים ברחבי העולם ומשרדה הראשי נמצא בישראל.   החזון של החברה הוא להיות חברת התרופות החיוניות ביותר בעולם, ולעמוד במחויבויות שלה כלפי החולים, הלקוחות, בעלי המניות והעובדים. החברה פועלת בהתאם לערכים שמנחים אותה:
יושרה, כבוד, שיתוף פעולה, מצוינות ומובילות, המאפשרים לה להביא לעולם תרופות בטוחות ויעילות באמצעות איכות העובדים והמוצרים שלה. ערכים אלה נמצאים בבסיס המחויבות של החברה לחולים, והמסירות הבלתי פוסקת לחולל שינוי משמעותי.
החברה עומדת בראש הפיתוח, הייצור והשיווק של המוצרים הבאים:
·         תרופות ייעודיות וחדשניות- פיתוח וייצור תרופות ייעודיות העונות על צרכי המטופלים, במיוחד בתחומי מערכת העצבים המרכזית וכאב ובתחום מערכת הנשימה, עם דגש נוסף על התחומים החיוניים של בריאות האישה, אונקולוגיה ותרופות ביולוגיות.
במגוון המוצרים החדשניים של החברה  לטיפול בבעיות מערכת העצבים המרכזית נמצאים הקופקסון והאזילקט התורמים את התרומה הגדולה ביותר במכירות סל התרופות הממותגות של החברה.
קופקסון –  הוא המוצר הנפוץ בעולם לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה, ייחודו ביכולת להאט את קצב התפתחות המוגבלות הנוירולוגית ולהקטין את שכיחות ההתקפים בשלב ההתקפי של המחלה. לקופקסון פרופיל גבוה של נוחות ובטיחות.
אזילקט – הוא טיפול חדשני במחלת פרקינסון. התרופה, הנלקחת פעם אחת בלבד ביום, הושקה בישראל ב-2005 ואושרה גם בארה"ב, קנדה ואירופה, ובסך הכול אושרה לשיווק ב-45 מדינות.
·         תרופות גנריות מובילות- החברה מסייעת לחולים הרבה מעבר ליכולתן של חברות אחרות. התרופות הגנריות עונות על צרכים חיוניים של הלקוחות, כמו גם על צרכים חברתיים באמצעות: סל המוצרים הנרחב ביותר בתעשייה ( כ-2.7 מיליון מרשמים נכתבים מדי יום למוצריה של החברה באיחוד האירופי ו-1.5 מיליון מרשמים כאלה בארה"ב), רקורד הישגים מרשים של פיתוח שוק חדש, מומחיות חזקה במחקר ופיתוח ועוד.
·         מוצרים ללא מרשם-  תחום זה מתפתח ברמה הגלובלית, בעיקר באמצעות הברית עם  חברת פרוקטר אנד גמבל, אשר משלבת את יכולות הייצור והגישה לשווקים השונים של החברה עם מומחיות השיווק של פרוקטר אנד גמבל והפלטפורמה הגלובלית הרחבה של חברה זו.
·         תכשירים טיפוליים חדשים וייחודיים- תרופות אלה עונות על צרכי החולים והחברה שטרם ניתן להם מענה באמצעות תרכובות ודרכי מינון חדשניות ושימוש במולקולות ידועות.
המחקר המתקדם של החברה והיכולות המסחריות שלה יבטיחו סל רחב ובר-קיימא של תרופות בעלות ערך אלה תוך תמחור סביר. ·         חומרי גלם פעילים לתעשייה הפרמצבטית (API)- החברה היא ספקית עולמית מובילה של רכיבים פעילים בתרופות (API), חומרי הגלם החיוניים לתעשיית ייצור התרופות.
סל המוצרים הפרמצבטיים של החברה מקיף וחזק, והוא משתרע על פני כל תחומי הטיפול העיקריים וצורות המינון. החברה אוחזת ביותר מ-20% מנתח השוק האמריקני והיא מייצרת  יותר מ-1,000 מולקולות ו-73 מיליארד טבליות וקפסולות ב-73 מפעלי ייצור בכל שנה. החברה משנה את הדרך עבודתה תוך התמקדות בצרכים המתפתחים בתחום הרפואי, החברתי והאישי.