הצעת מחקר בנושא: הקשר בין גודל אוצר המלים ומצב סוציואקונומי של תלמידי יסודי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1981
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

הצעת מחקר בנושא: הקשר בין אוצר מלים ומצב סוציו – אקונומי
1 .       נושא העבודה: במסגרת הסמינריון אבחן את נושא הקשר בין גודל אוצר מלים ומצב סוציואקונומי בקרב תלמידי יסודי במגזר היהודי.
2.       סקירת ספרות:
משמעות המונח אוריינות, במובן הרחב של המילה, הנו הבנת העולם הסובב באמצעות השפה המדוברת והכתובה בהתאם להקשר ולסיטואציה, זאת במטרה לתפקד באופן יעיל, בהתאם למצב, במסגרת הקבוצה והקהילה. חקר התפתחות האוריינות בגיל הרך מתייחסת לתחומים הקשורים להתפתחות הקריאה והכתיבה, כגון שפה ומודעות פנולוגית.
רכישת שפת אם כרוכה בלמידה אקראית – תינוק אינו לומד שפה ראשונה באופן מאורגן, אלא תוך פענוח של תערובת מבעים קוליים בהתאם לקלט שהוא קולט מסביבתו ואשר עליו לפענח, לארגן ולתת להם משמעות. באופן כללי, ישנה הסכמה בקרב בלשנים, כי כשמדובר ברכישת שפת אם, שפה זרה שנייה או כל שפה נוספת, חשיפה תורמת באופן משמעותי לתהליך רכישת השפה (הניג ומלינוביץ', 2012 ; דובינור, 2012). הליך רכישת השפה אצל ילד הנו דומה לרכישת פעולות מוטוריות – מדובר בשלב בהליך ההתפתחותי אופייני לגילו. ילד לומד את שפת אימו באמצעות חשיפה לשפתה עוד מינקות. למעשה, על פי תיאוריית  הדקדוק האוניברסלי, לכל אדם יש מנגנון מולד, המאפשר לו לרכוש את דקדוק השפה אליו נחשף.
לכן, ילדים ילמדו את השפה אליה הם נחשפים בכל מקרה, ללא קשר להשפעת תיקון טעויות, חיזוקים –
3.       דרכי מחקר:
·         שאלת מחקר: כיצד משפיע מצבו הסוציואקונומי של התלמיד על אוצר המלים בו הוא מחזיק?
·         השערה: בהתבסס על סקירת הספרות ניתן לשער, כי ככל שמצבו הסוציואקונומי של התלמיד נמוך יותר, כך אוצר המלים בו הוא מחזיק קטן יותר.
·         השערה נוספת: ככל שמצבו הסוציואקונומי של התלמיד גבוה יותר, כך אוצר המלים בו הוא מחזיק גדול יותר.
·         שיטת מחקר: ביצוע מחקר …