מבית לאומי למדינה בדרך

סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2583

תקציר העבודה

שאלה
1 ‏א.      דוח פיל הינו דוח שפורסם לאחר עריכת ועדת פיל על ידי ועדת חקירה מלכותית. את הועדה מינה שר המושבות הבריטי ויליאם אורמסבי-גור באמצע חודש מאי 1936, במטרה לחקור את הגורמים למהומות שהתחוללו בארץ: מאורעות תרצ״ו – חלקה ראשון של המרד הערבי הגדול, ובמטרה להמליץ על צעדים עתידיים. יושב ראש הוועדה היה לורד ויליאם רוברט פיל וכן על שמו נקראה הועדה. בעברו, שימש כשר לענייני הודו ויושב ראש מועצת עיריית לונדון. הדוח הופנה לממשלת הוד מלכותו, הציבור היהודי בעולם כולום ולאוכלוסיה הערבית.
ב.
דוח פיל פורסם בלונדון ביולי 1937. הדוח כלל שלושה חלקים עקריים, בהם סקירה היסטורית על הסכסוך הערבי-יהודי בארץ, טענותיהם של שני הצדדים בסכסוך – טענות אלה ברובם הובאו מתוך עדותיהם של נציגים ערבים ויהודים שהובאו לידי חברי הועדה, והחלק השלישי פירט את מסקנות הועדה תוך הצעת פתרון למצב בארץ. הפתרון שהוצע היה למעשה תוכנית חלוקת הארץ לשתי מדינות ואזור מנדוטרי של השלטון הבריטי.
ג.
עוד לפני פרסום דוח פיל, החלו השמועות בעניין המלצות הועדה, והעלו חילוקי דעות בקרב הציבור הערבי ובקרב הציבור היהודי.
זמן קצר לאחר פרסום הדוח ביולי 1937, נערך הקונגרס הציוני העשרים והמלצות הועדה עמדו בראש סדר יומו. ברוב קולות – נדחתה תוכנית החלוקה בקונגרס אך למרות זאת, הקונגר ייפה את כוחה של הנהלת הסוכנות היהודית לנהל משא ומתן בעניין ההצעה לייסד מדינה יהודית בארץ. יחד עם זאת הדגישו כי אין ההנהלה רשאית להתחייב לאף החלטה. החלטה שתתקבל, תועלה לקונגרס, שם ידונו ויקבלו החלטה סופית בעניין. יתרונות של תוכנית החלוקה מבחינת הציבור היהודי :
–       התוכנית עומדת בסתירה להבטחות שנתנו לערבים, בזמן מלה"ע הראשונה.
שאלה
2 ‏א.      במאמרה של אביבה חלמיש ״ארץ ישראל המנדטורית: חברה דואלית או מציאות קולוניאלית״, הינה מתייחסת למשולש הארץ הישראלי בין ערביי הארץ, היישות היהודית (בארץ ומחוצה לה) ושלטון המנדט הבריטי. חלמיש מתארת אפשרויות שונות לתיאור היחסים בין שתי קבוצות האוכלוסייה השונות המתגוררות תחת מסגרת מדינית משותפת אחד, תחת השלטון הבריטי: שאלה
3 דמוגרפית:
מתחילת המנדט, סוף מלחמת העולם הראשונה, חל גידול עצום באוכלוסיה היהודית – הישוב היהודי מכפיל את עצמו פי 9! מספרו קופץ אוכלוסיה המונה 56 אלף לאוכלוסיה של 450 אלף.
הישוב היהודית שגשג מבחינה דמוגרפית בעקבות שלשת העליות. אותם עליות מנו המון אנשים צעירים ולצדם מבוגרים יותר שהיו למעשה בעלי ההון.