השפעת מצב סוציו-אקונומי על הזכאות והציונים של תעודת בגרות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 7010
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

השפעת מצב סוציו-אקונומי על הזכאות והציונים של תעודת בגרות אוקטובר 2014                                                                                          תשרי תשע"ה תוכן עניינים
תקציר –
א
1 . מבוא –
1
2 . הזכאות ואי הזכאות לתעודת בגרות —
3
הלומדים במערכת החינוך –.
3
הזכאות לבגרות —
4
3 . מצב סוציו-אקונומי .
8
התפתחות המושג -..
8
הגדרת המושג בישראל
9
4 . הגורמים הסוציו-אקונומיים המשפיעים על הזכאות לתעודת בגרות
10 לאום ומוצא –
10 מאפיינים חברתיים-כלכליים נוספים –.
16
הזכאות לתעודת בגרות ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים שונים–
20 5. נשירה כמדד לקשר בין הזכאות לתעודת בגרות ומצב סוציו-אקונומי–..
24
6 . דיון –
26
מקורות –
30 רשימת לוחות לוח  1: שיעור העוברים כל שלב בדרך לזכאות לבגרות איכותית, באחוזים (שי ועמיתיו, 2005) —

6 לוח 2: שיעור העוברים כל שלב בדרך לזכאות לבגרות איכותית – המגזר יהודי (שי ועמיתיו, 2005) -…
7
לוח 3: שיעור העוברים כל שלב בדרך לזכאות לבגרות איכותית במגזר הערבי (שי ועמיתיו, 2005) —
7
לוח 4: מספר התלמידים במערכת החינוך, על פי מגזר וזרם חינוכי באלפים, שנים נבחרות,   (מרכז טאוב, 2013) -.

1 1
לוח 5: התכונות החברתיות-כלכליות של תלמידי י"ב לפי זרמי החינוך ש-2004/2005 (זוסמן וצור, 2008 על פי הלמ"ס) ..

1 1
לוח  6: הישגים בבחינות הבגרות של תלמידי י"ב לפי זרמי החינוך באחוזים (זוסמן וצור, 2008 על פי הלמ"ס) –.

1 3
לוח 7: תלמידי כיתות י"ב, נבחנים בבחינות בגרות וזכאים לתעודה, לפי אשכול חברתי-כלכלי של יישוב המגורים, נתיב ומגזר, 2002 -..
מנהל עסקים לוח 8: הישגים בבחינות הבגרות של תלמידי י"ב לפי זרמי החינוך ומאפיינים חברתיים-כלכליים באחוזים (זוסמן וצור, 2008
על פי הלמ"ס) -…

1 8
רשימת תרשימים תרשים 1: תלמידים לפי דרג חינוך, שנים נבחרות (הלמ"ס, דו"ח פני החברה, 2013)
3 תרשים  2: מסלולי התקדמות וניפוי בדרך לזכאות לתעודת בגרות (שי ועמיתיו, 2005) -..
5
תרשים  3: הישגים בבחינות הבגרות של תלמיד י"ב לפי זרם החינוך באחוזים (זוסמן וצור, 2008 על פי הלמ"ס) .

1 3
תרשים 4: תרומת המאפיינים החברתיים-כלכליים של התלמידים לזכאות לתעודת בגרות (נקודות אחוז) (זוסמן וצור, 2008 על פי הלמ"ס) …

1 7
תרשים 5: הישגים בבחינות הבגרות של תלמידי י"ב בחינוך הממלכתי עברי לפי הכנסה ופריפריאליות באחוזים (זוסמן וצור, 2008
על פי הלמ"ס) –

1 9
תרשים 6: תרומת השינויים בתכונות החברתיות-כלכליות של התלמידים לעלייה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות בין שנות הלימודים 1992/93 ל 12004/05- (נקודות אחוז) (זוסמן וצור, 2008 על פי הלמ"ס) -…

1 9
תרשים 7: מספר התלמידים בכיתות א'-י"ב המטופלים על ידי קציני ביקור סדיר ונמצאים בסכנת נשירה ושיעורם מכלל התלמידים במערכת החינוך, 2009-2014 (וינינגר, 2014) —

2 5
תקציר מצב סוציו-אקונומי מהווה עניין רב עבור מי שחוקר את נושא התפתחות הילד. העניין הזה נובע מתוך האמונה כי משפחות ממעמד סוציו-אקונומי גבוה מאפשרות לילדיהם נגישות רבה יותר לשירותים, מצרכים, הורות טובה וקשרים חברתיים שעשויים לתרום לקידומם בכל תחומי החיים, כולל ההישגים הלימודיים והמקצועיים בעתיד.
לעומת זאת, ילדים הגדלים בבתים עם מצב סוציו-אקונומי נמוך עלולים להימצא בסיכון להתפתחות בעיות באותם התחומים. מטרתה של העבודה הנוכחית הייתה לבחון קשר בין הזכאות או אי הזכאות לתעודת בגרות לבין המצב הסוציו-אקונומי.
הנתונים המוצגים במחקר, עליהן מתבססות מסקנות העבודה, הינם בעלי אופי אקלקטי. מחקרים קודמים שעסקו בנושא הזכאות לתעודת בגרות השתמשו במאגרי מידע ברמה לאומית, אותם קיבלו ממשרד החינוך (כגון: מאגר מוסדות, מאגר מורים, מאגר כיתות, מאגר תלמידים ומאגר ציונים), מאגרים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מפקדי אוכלוסין ודיור, קבצי בחינות בגרות ועוד. במסגרת המחקר הנוכחי נעשה שימוש בנתונים ומסקנות המחקרים הגדולים וכן נעשה שימוש במידע הזמין של הלמ"ס. תחילה מוצג נושא הזכאות ואי הזכאות לתעודת בגרות, תוך הצגת הנתונים העדכניים של הלומדים במערכת החינוך ושיעורי הזכאות לבגרות. לאחר מכן מוצגים הגורמים המשפיעים על הזכאות לתעודת בגרות תוך מיקוד במצב הסוציו-אקונומי. בהמשך מצגים נתונים עדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמחקרים שנערכו לאחרונה, שימחישו את הקשר בין הזכאות לתעודת בגרות לבין המצב הסוציו-אקונומי של התלמידים. לבסוף, כמקרה ייחודי המייצג את הקשר הזה מובא נושא הנשירה מבית ספר ויוצג הקשר בינה לבין המצב הסוציו-אקונומי של התלמידים. הדיון מסכם את הממצאים ודן במשמעות הממצאים לגבי מדיניות החינוך והתפתחויות נדרשות בתחום.
א