האם קביעת שכר מינימום במשק היא מוסרית?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2820
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

האם קביעת שכר מינימום במשק היא מוסרית?
עבודה פרה סמינריונית בקורס מוסר ועסקים (10523) ינואר
2 0משפטים תוכן העניינים
מבוא. 3
שאלת המחקר. 3
הדילמה המוסרית.. 3
טיפולוגיה וסיווג הדילמה האתית.. 4
סקירה עובדתית.. 5
תחליפי מוסר. 6
החוק. 6
השוק. 7
הסביבה החברתית.. 7
דיון על פי מספר גישות למוסר בעסקים.. 9
סיכום ומסקנות.. 11
רשימה ביבליוגרפית.. 12
 מבוא
עבודה זאת עוסקת בנושא שכר המינימום ובשאלת מוסריותו.
אחת מדרכי ההתערבות של הממשלה במשק היא קביעת מחירי מינימום ומקסימום. מחיר מינימום שנקבע ע"י הממשלה גבוה ממחיר שיווי המשקל בשוק חופשי.  זהו מצב בו הממשלה רוצה להיטיב את מצבם של היצרנים. כדוגמא בולטת : שכר מינימום. בנושא שכר המינימום העובדים הם "יצרני" השירות "עבודה". כיוון שקביעת שכר המינימום מוציאה את המשק משיווי המשקל, שכר מינימום עלול להביא לעודף היצע של עובדים ולאבטלה.
שכר המינימום מעוגן בחוק ברוב המדינות המפותחות, אולם קיימים הבדלים רבים בין המדינות בנוגע להיבטים שונים של שכר המינימום. ההבדלים העיקריים בין המדינות מתבטאים ביחס שונה של שכר המינימום לשכר הממוצע; רמת שכר המינימום לפי דת וגיל משתנה לפי מדינות; המדינות נבדלות לפי מנגנוני הצמדה של שכר המינימום ובתפקידה של הממשלה בקביעת היעדים החברתיים והשפעתה על קביעת שכר המינימום. רוב המדינות קובעות את שכר המינימום ברמה כללית לכל המועסקים ובנוסף לכך קיימים קבוצות אוכלוסייה מיוחדות המקבלות תנאים שונים מאלה הנהוגים במדינה, כגון, צעירים (בד"כ מקבלים שיעורים מופחתים), סטודנטים, נכים (בד"כ להם יש תנאים עודפים) ואחרים. קיים שוני בין המדינות בנוגע לשאלה על אלו מגזרים חל חוק שכר המינימום. במקרים מסוימים המועסקים בשירותים ציבוריים אינם משתייכים לקבוצת מקבלי שכר המינימום (כמו בצרפת ויוון).
בנוסף לכך קיים שוני בין המדינות לפי אופן קביעתו של שכר המינימום וכן לפי דרך הצמדתו. (פרץ, 2000) שאלת המחקר האם קביעת שכר מינימום במשק היא מוסרית?
הדילמה המוסרית חוק שכר מינימום מגן על העובדים החלשים ביותר במשק ומונע ניצול מחפיר של עובדים אלו.
מאידך, שכר מינימום מתערב במנגנון השוק החופשי ובקביעת מחירים ע"י קונה מרצון ומוכר מרצון, מעלה את עלות הייצור של מוצרים ושירותים ופוגע בצרכנים רבים המעוניינים במוצרים ושירותים זולים.