פרויקט וסימנריון בנושא השפעת נתונים מקרו כלכליים (שער החליפין, מדד המחירים לצרכן ושער הריבית ) על שוק המניות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6822
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מנהל עסקים סמינריון:
" השפעת נתונים מקרו כלכליים על שוק ההון" תוכן עניינים
תקציר מנהלים. 2
1 .מבוא. 3
1 .1 הבורסה שוק ההון 3
1 .2 מדדי המניות. 4
1 .3 כיצד נקבע מחיר המניה. 5
1 .4 הריבית והשפעתה על שוק ההון 7
1 .5 שער החליפין והשפעתו על שוק ההון 8
1 .6 מדד המחירים והשפעתו על שוק ההון 8
2 .מאמרים אקדמאיים על השפעת נתוני מקרו על שוק המניות. 10
2 .1 המאמר המרכזי והבסיס להשערת המחקר. 10
2 .2 מאמרים נוספים. 11
2 .3 קשרי הגומלין בין השינויים בשוק המניות להשפעה על הריבית. משפטים
3 .הקדמה למחקר האמפירי 16
3 .1 השערת המחקר. 16
3 .2 בסיס הנתונים. 16
3 .3 שיטת המחקר. 16
4 .
המחקר עצמו 18
4 .1 התייחסות למחקר המוביל. 24
4 .2 בעיות בשיטת המחקר והמלצות להמשך מחקר. 24
5.
סיכומים ומסקנות.
5 ביבליוגרפיה. 26
נספחים. 28
תקציר מנהלים במחקרנו בדקנו את השפעת נתונים מקרו כלכליים על שוק המניות.  דבר ידוע בספרות האקדמית כי כל חברה מושפעת מנתונים מקרו כלכליים במחקרנו ניסנו לבדוק את ההשפעה בישראל תוך התייחסות ל שני מדדים עיקריים : מדד כלל המניות ומדד ת"א
2 5.
בנוסף התייחסנו במחקרנו לשלושה גורמים מקרו כלכלים: שער החליפין, מדד המחירים לצרכן ושער הריבית שאת שער החליפין חילקנו לשתיים: שער הדולר ושער האירו. התחלנו את מחקרנו ערכנו סקירה ספרותית על השוק ההון תוך הסברה של מספר מושגים מקדימים בשוק ההון הישראלי והעולמי תוך התמקדות במדדים ובהשפעות המקרו האמורים. לאחר מכן סקרנו מספר מחקרים שדיברו על ההשפעות הנ"ל. ואף התייחסנו לקשרי הגומלין בין שוק ההון למדדים מקרו כלכליים. כסיכום למחקר התאורטי נראה לומר כי מדדים מקרו כלכליים משפיעים רבות על שוק ההון. לאחר מכן ערכנו מחקר אמפירי על מנת להוכיח את הקשרים הנ"ל בישראל. תוך התמקדות בשני השערות מחקר.
1 .      קיימת השפעת של מדדים מקרו כלכלים על שוק ההון.
2 .      ההשפעה הנ"ל תיהיה גדולה יותר בחברות גדולות. במחקרנו הוכחנו קשר ישיר שלילי בין שער הדולר ושער הריבית לשוק ההון במובהקות גבוה מאוד.
לגבי שני משתני המקרו האחרים לא ניתן היה להוכיח ברמת מובהקות גבוה מספיק כי אכן יש קשר. אם כי ניראה כי קיימת מגמה גל השפעה של קשר שלילי במדד ושקר שלילי בשער האירו. לגבי ההבדלים בגודל החברות בשער הדולר ושער הריבית שהוכחו ברמת מובהקות גבוה  ניתן לראות כי ההשפעה תיהיה מעט יותר גדולה בכלל המניות מאשר בחברות גדולות .
1 .מבוא

1 .1 הבורסה שוק ההון המונח שוק ההון הינו מונח חשוב ומשמעותי במגזר הפיננסי והוא מאפשר מסחר פעיל ותורם רבות להתפתחות הכלכלה. זירת המסחר בשוק ההון נקראת בורסה והיא מאפשר מסחר פעיל במגוון רחב של מוצרים, כגון חברות פיננסיות טובין וכו'.
היסטוריה.
פלטפורמת המסחר הראשונה הוקמה כבר בימי יוון העתיקה, שבורסה זו פעלה במסחר בטובין בעידן היותר מודרני במאה ה-13 היו קיימות מספר בורסות למסחר בסחורות וטובין.
הבורסה לניירות ערך הראשונה הוקמה בשנת מנהל עסקים60, שנים מועטות לאחר מכן הוקמה הבורסה ההולנדית למסחר בניירות ערך . מאוחר יותר בנת 1773 הוקמה הבורסה הלונדונית שבה נעשו מספר חידושים כגון מתווכים למסחר בניירות ערך  שאף תקנו להם את תקנות המסחר והבורסה ואפילו חייבו את חברי הקבוצה בתשלום דמי חבר – סוחרים שלא היו חברים בבורסה יכלו לסחור בה אך היו מחויבים בתשלום עמלה לקבוצה, כפי שנוהג בבורסה של ימנו בתור חברי בורסה.
הבורסה האמריקאית הוקמה בניו יורק בשנת 1789 , בורסה זו אף חידשה חידוש משמעותי בתחום שוק ההון והיא הראשונה בה החליט הממשלה האמריקאית  על הנפקת אג"ח על מנת לממן את החובות שנוצרו עקב מלחמת העצמאות .
מאוחר יותר בתקופת המאה ה-19 הלכו הבורסות והפכו לגורם פיננסי רב חשיבות בכלכלה האירופאית והאמריקאית והם בעצם שמשו כעין צינור  שתפקידו העיקרי היה גיוס כספים מהציבור והפנייתם לענפי התעשייה הזקוקים למימון לאור ההתפתחות התעשייתית .
עד למלחמת העולם השנייה היוותה הבורסה של לונדון את הבורסה הבינלאומית הגדולה ביותר והייתה המרכז הכלכלי הבין לאומי, לאחר המלחמה העפילה הלילה הבורסה הניו יורקית, שהתמודדה על "התפקיד" עם מספר בורסות נוספות שהמפורסמות בהן טוקיו , פריס וציריך .
בשנת 1953 החלה לפעול באופן רשמי הבורסה לניירות ערך בתל אביב שנוסדה  כחברה לארגון המסחר בניירות ערך, וקבעה בעצם את המסגרת למסחר בניירות ערך שהיה קיים עוד לפני הקמתה .
בהתחלה עיקר המסחר היה  באגרות חוב ממשלתיות אם כי היו מספר מצומצם של מניות. הנהלת הבורסה בת"א ניכרת "הדירקטוריון", הדירקטוריון של הבורסה לניירות ערך בתל אביב מונה חמישה עשר דירקטורים  . הבורסה בתל אביב נתונה בפיקוח של מספר גופים: משרד האוצר , ועדת הכספים של הכנסת ורשות ניירות הערך  ,המסחר בבורסה נעשה מכוח "חוק ניירות הערך" והוא כפוף לו . …