ג'נוסייד (רצח עם) + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 93
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1962

תקציר העבודה

ממ"ן 13
שאלה
1 , א':
מהפכת האוקטובר ב-1917, רצתה להרוס את האימפריה הרוסית מוכת הניצול והעוני, ולכונן במקומה אוטופיה קומוניסטית של שוויון, אחווה ושגשוג מודרני. על פי יסודות הקומוניזם, יש לעבור דרך שלבי הדיקטטורה של מעמד הפועלים (פרולטריון) ולהשתלט על אמצעי הייצור כדי שאחר כך ניתן יהיה להשיג את מטרות הסוציאליזם – גישה שצמחה במאה ה-19, כחלק בלתי נפרד מצמיחתו של מעמד הפועלים, ומדגישה את ערך השוויון. לפיה, שוויון על פי החוק לא מספיק, והפערים הכלכליים והחברתיים גדלו יותר כשמעמד הבורגנות צמח והתעשר, והעניים הפכו לעניים יותר. סוציאליזם דוגל בכך, שאמצעי הייצור יהיו בבעלות החברה, כדי לספק את צרכי הכלל. צרכי הפרט יושגו רק אם יושגו צרכי הכלל. המפלגה הבולשביקית תפסה את השלטון בגל המהפכה השני ,באוקטובר 1917, כשבראשה ולדימיר לנין, שהכריז על רוסיה הסובייטית כדמוקרטיה חד-מפלגתית. ב-1918 פרצה מלחמת אזרחים עקובה מדם שבמהלכה הסובייטים כפו באלימות את ההגמוניה שלהם על החברה הרוסית. הבולשביקים פעלו כדי למחוץ כל …
שאלה
1 , ב':
 טרור מדיני, פוליטי-סייד, החל ב-1918, ונמשך עד סוף ימיו של סטאלין. השנים 1937-1938 היו השנים הקשות ביותר במלחמה שניהל המשטר נגד יריביו, מתנגדיו הפוטנציאליים ובני משפחותיהם של "אויבי העם".
השלטון הסובייטי דיכא לא רק את מתנגדיו הפוליטיים הגלויים, אלא קבוצות נוספות שהובאו בסעיף א'. הנהגה הסובייטית עשתה שימוש מסיבי בכוח ובכפייה כלפי כל מי שלא תומך בשלטון החדש. מנהיג המהפכה, לנין, כתב: "הטרור הוא הדרך לשכנוע", ושר הצבא של השלטון החדש, לב טרוצקי, גרס: "ההפחדה אינה אלא האמצעי האדיר ביותר של הפוליטיקה…" במהלך שלטונם של לנין וסטאלין הונהג טרור – כלי לגיטימי וחיוני שבאמצעותו פעלה המשטרה החשאית, שהחלה לפעול בדצמבר 1917, לאחר תזכיר של לנין, למהפכן פולני, פליקס דזרז'ינסקי, להצעת חוק במלחמה למתנגדי המהפכה. תזכיר זה בישר על כינונה של וועדה מיוחדת, "צ'קה", גוף מיוחד שכלל משטרה ומעין מערכת משפט, בעל סמכויות יוצאות מן הכלל להילחם באויבי הממשל. ביוני 1918, לב טרוצקי, הציע לממשלה הסובייטית להקים מחנות ריכוז שבהם הבורגנות העירונית והכפרית תעסוק בעבודות כפייה לתועלת החברה. ועם פרישתה של רוסיה ממלחמת העולם הראשונה עקב המהפכה, שבויי מלחמה שהוחזקו ברוסייה שוחררו, והמחנות הריקים הועברו באופן מיידי לצ'קה. ב-1919 היו 21 מחנות, ובסוף 1920 נהיו 107 – יפה.
תשובה טובה. ציון 43/50 שאלה
2 , א' קולקטיביזציה, היא גל דיכוי אכזרי מאוד של האיכרים, שהחל בסוף 1929, עם הכרזת סטאלין על קולקטיביזציה מואצת בתחום החקלאות. התחלתה ב-1927, ויישומה בפועל לאחר נאומו של סטאלין על ביטול מעמד הקולקים (כינוי שקיבלו בעלי החוות, אדמות) בכינוס החקלאים-המרקסיסטים ב-1929. ממשלת ברית המועצות החליטה על חיזוקו של ארגון סוציאליסטי מחודש של המשק החקלאי באזורי הקולקטיביזציה וב-1930 החלה את מאבקה בקולקים, שרכושם הוחרם ואדמותיהם נלקחו. הוכרז על הקמת מסגרות משק קולקטיביות באזורים הכפריים, ה"קולחוזים", ו"סובחוזים", ובו בזמן על איסור החזקת חוות פרטיות. התנגדות האיכרים למדיניות הקולקטיביזציה הייתה עזה, אך המשטרה החשאית באמצעות שימוש מסיבי ואלים בכוח הצליחה לדכא את המחאה. יפה. מטרותיה של הקולקטיביזציה היו כיבוש הכפרים בידי השלטון הבולשביקי, שליטה באספקת המזון לערים, השמדת מעמד האיכרים המבוססים (הקולקים) שנתפסו כמתנגדי המהפכה, וייתכן שגם דיכוי האוכלוסייה האוקראינית כדי למנוע כל סיכוי להופעתה של תנועה לאומית עצמאית בקרבה. מטרות אלו הושגו במחיר חייהם של מיליוני אנשים. יחסי עבודה ..
עבודה מעולה – 93