מבית לאומי למדינה בדרך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1271
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1
מחקר מקובלת ההנחה, שארץ-ישראל המנדטורית הייתה חברה דואלית, והתקיימו בה זו לצד זו שתי חברות נפרדות כמעט לחלוטין – יהודית וערבית. א. ציינו בקצרה באלו תחומים התקיים שוני בין החברה היהודית לחברה הערבית בארץ-ישראל המנדטורית.
ב. ציינו באלו תחומים נבדל היישוב משכניו הערבים.
ג. התייחסו לחלקה של פעילות הציונית ולפעילות הערבית ביצירת ההפרדה בין שתי החברות. (30 נקודות) (את התשובה יש לבסס על יחידה 1 ועל הפרק "צמיחתה של חברה דואלית" מתוך ספרם של ד' הורוביץ ומ' ליסק, מישוב למדינה, המובא בנספח ליחידה.
שאלה 2
א. מה מקום התחום הפוליטי במסכת היחסים בין ציונים לערבים בארץ-ישראל המנדטורית? ב. כיצד עיצב לדעתכם תחום זה את מסכת היחסים בין הציונים לערבים? (את התשובה יש לבסס על יחידה 1 ועל הפרק "צמיחתה של חברה דואלית" מתוך ספרם של ד' הורוביץ ומ' ליסק, מישוב למדינה, המובא בנספח ליחידה 1.
שאלה 2
דונו בדמותו של היישוב ערב תקופת המנדט. יש לתת את הדעת להיבטים דמוגרפיים, להתפרסות הגיאוגרפית, להתפלגות בין עיר וכפר, להתארגנות הפוליטית ולעניינים נוספים לפי שיקולכם.
ממ"ן
1 1
שאלה 1:
א.      השוני בין החברה היהודית לבין החברה הערבית בארץ ישראל המנדטורית התבטא בתחום התרבותי, הפוליטי, האקולוגי והכלכלי:
בתחום התרבות ניתן לראות כי החברה היהודית הנה בעלת תרבות מערבית מכיוון שרוב העולים הגיעו מרוסיה, וזאת לעומת הערבים שהגיעו ממדינות המזרח. החברה היהודית חילונית יותר מן הערבית, שהם דתיים יותר. ניתן לראות את השוני גם בשפה – הערבים מדברים ערבית והיהודים מדברים בשפות יידיש ולדינו.
בתחום הפוליטי ניתן להגיד שבחברה היהודית ההתארגנות הפוליטית היא על-בסיס אידיאולוגי ואילו בחברה הערבית ההתארגנות הפוליטית היא על-בסיס חמולתי, שבטי. מי שעומד בראש המערכת החמולתית הערבית הוא דמות דתית. בחברה הערבית לדת יש משמעות בהתנהלות הפוליטית ואין הפרדה בין דת לפוליטיקה.
אצל היהודים ההפרדה הזו בולטת מאוד. יש מוסד דתי נפרד (הרבנות הראשית).
החברה היהודית היא חברה עם היקף השתתפות פוליטית גדול. בחברה הערבית לעומת זאת, היקף ההשתתפות הפוליטית מצומצם מאוד (נשים לא לוקחות חלק פעיל). בתחום האקולוגי – הישובים היהודים הם עירוניים ואילו החברה הערבית יושבת בעיקר בכפרים. עיקר הישובים הערביים הם יישובי הר ואילו הישובים היהודיים הנם סמוך למקורות מים או סמוכים לחוף. בתחום הכלכלי ניתן להגיד כי ישנה השפעה של שלושת הגורמים המובאים למעלה. בגלל הבדלים תרבותיים, פוליטיים ואקולוגיים אנו מקבלים שוני בתחום הכלכלי. השוני הבולט ביותר הוא ברמות השכר ובטבלאות השכר. השוני עד כדי כך קיצוני שלעתים יש לאותו מקצוע 2 טבלאות שכר: אחד עבור ערבים ואחד עבור יהודים.
היישוב היהודי נבדל משכניו הערבים בכל התחומים המובאים בסעיף א'.
בתחום התרבות – שתי החברות, הן היהודית והן הערבית, הקימו מערכות תרבות נפרדות:
מערכות חינוך נפרדות, למשל.
בתחום הפוליטי הבריטים הציעו לשתי החברות להקים מועצה מחוקקת אחת שבה יישבו…