עבודת סמינר במימון במסלול מצטיינים לתואר שני במנהל עסקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2934
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

אחת הבעיות המרכזיות העומדות בפני אנשי מימון העוסקים במימון חברות וניהול פיננסי הייתה מאז ומתמיד השאלה מהי דרך המימון האופטימלית עבור הפירמה. אם בעבר הברירה הטבעית הייתה לפנות לבנקים על-מנת לקבל הלוואות, כיום הפירמות לא ממהרות לפנות לבנק בעיקר בשל אחוזי הריבית הגבוהים שהבנק גובה ומשום שהבנק לא נוטה להעניק הלוואות לטווח ארוך. כאלטרנטיבה, הפירמה יכולה לגייס הון על-ידי הנפקת מניות או על-ידי הנפקת אג"ח. שתי האופציות הן אופציות מרתקות במיוחד למחקר, ובעבודתנו נתמקד דווקא בהנפקת האג"ח.  הנפקות האג"ח לציבור מרכזות בשנים האחרונות עניין רב במחקרים של מימון חברות אקדמי משום שהחוב הופך אט אט להיות אלטרנטיבת מימון חברות חשובה ומרכזית. הנפקות האג"ח מאפשרות נגישות רבה יותר להון עבור החברות ועוזרות להניע את הצמיחה הכלכלית במדינה.
קיימת סבירות גבוהה שההתפתחות הגדולה בשוק האג"ח בישראל משפיעה על שוק המניות. התיאוריות הכלכלית הרווחת גורסת כי מחירי המניות בשוק מושפעים באופן ישיר מציפיות המשקיעים. כאשר פירמה מחליטה שהיא נוקטת צעד כזה או אחר, היא מאותתת לשוק – לעיתים איתות חיובי ולעיתים אחרות איתות שלילי, והאיתות מביא להשפעה על מחיר המניה. בעוד ששוק האג"ח נחקר רבות בישראל ובעולם כולו, לא קיימים ממצאים רבים לגבי ההשפעה של ההכרזה על הנפקת אג"ח על מחיר המניה הן בעולם כולו, ובפרט בישראל. הנפקת אג"ח בחברות היא צעד שלפי דעתנו צריך להשפיע על מחיר המניה כבר בשלב ההכרזה על ההנפקה, שכן כבר אז נוצרות הציפיות בקרב המשקיעים שיגולמו במחיר המניה.
קיימות תיאוריות רבות בנוגע להשפעה של ההכרזה וההנפקה של אג"ח על מחיר המניה. חלקן גורסות כי צריכה להיות השפעה חיובית על המניה, מכיוון שזהו איתות חיובי על החברה ועל צפי לצמיחה ותזרים מזומנים עתידי גבוה, ואילו תיאוריות אחרות טוענות דווקא שזהו איתות שלילי על החברה בשל הסיכון שנובע מהמינוף, ולכן ההכרזה אמורה לגרור עימה ירידה במחיר המניה.
 אנחנו רוצים לבדוק את הנושאים האלו בעבודת הסמינר שלנו ולהבין האם בבחינת נתונים אמפיריים של השוק הישראלי אכן ההכרזה של חברה על הנפקת אג"ח משפיעה על מחיר המניה, ואם כן, באיזה כיוון והאם בצורה מובהקת. מחקרים קודמים (יפורטו בסקירה הספרותית) שעסקו באותה השאלה במקומות שונים בעולם הראו תוצאות שונות לגבי אותה שאלת המחקר.
תוכן העניינים
מבוא
–…3
סקירה ספרותית 4
השערות ודרכים לבדיקתן ..6   משתנים ונתונים 7
בדיקה אמפירית 9
תוצאות –13
סיכום ומסקנות –…
משפטים רשימה ביבליוגרפית -…16
נספחים –17