עבודה סמינריונית בקורס ספורט וחברה בנושא השפעת שידורי הספורט בטלוויזיה על הצופים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע , ,
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2015
מספר מילים 5300
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

עבודת סמינר בנושא:
השפעת שידורי הספורט בטלוויזיה על הצופים במסגרת הקורס:
ספורט וחברה (10583) ירושלים חורף, 2015 תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                                            2-3
פרק א' – מבוא תיאורטי                                                                                           4-10  מיקומה של הטלוויזיה בחיי היומיום                                                                                           4-6
השינויים במיקומו של הספורט בטלוויזיה                                                                                   7-8
הטלוויזיה נגד האצטדיון- שינויים בהרגלי הצריכה של הספורט                                              9-10 פרק  ב' – שיטת המחקר                                                                                                  11-מנהל עסקים פרק ג'- ממצאים                                                                                                 משפטים-19    פרק ד'- דיון ומסקנות                                                                                                       20-22
ביבליוגרפיה                                                                                          ______                   23-24
מבוא:
בימינו, אחוז ניכר מצרכני הספורט צופים במשחקי הספורט כפי שהם מסוקרים בטלוויזיה ובאמצעי התקשורת האחרים, ולאו דווקא מצויים פיזית במקום התרחשותם. הצפייה בספורט בעבר, לפני כניסתה של הטלוויזיה, הייתה צפייה אקטיבית וחווייתית במגרשי הספורט עצמם יחד עם עוד אוהדים. האוהדים היו רוכשים כרטיסים למשחק מראש, נוסעים יחד עם חברים לאצטדיון מצטיידים בפיצוחים ושתיה וצופים במשחק עד סופו (גם אם הוא משעמם). כיום, כאשר ישנה אלטרנטיבה זמינה ונוחה לצפייה בספורט, חלק מהאוהדים מעדיפים להישאר בבית ולצפות באירועי הספורט אותם הם אוהבים באמצעות הטלוויזיה, ולעיתים אף ללא השתתפות חברים. הצפייה בספורט בטלוויזיה מאפשרת לאוהד לראות את המשחק מכל זווית אפשרית, במהירויות שונות ובשידורים נוספים של רגעים מכריעים כאלה ואחרים. כך הצופה יכול לעקוב אחר האירוע בצורה מיטבית ומכמה נקודות מבט. נוחות הצפייה בספורט בטלוויזיה מפתה המון אוהדים שבוחרים לשבת על הכורסא במרחב הפרטי שלהם, לבד או עם חברים ולצפות בספורט כאשר הכל נגיש וזמין. במידה והמשחק משעמם את הצופה, הוא יכול בקלות להעביר ערוץ ובמידה והמשחק מרתק האוהד נהנה מהצפייה וחווה את חוויית ה"לא להיות שם" באמצעות הטלוויזיה, מבלי להיות נוכח במשחק או במגרש פיזית. לצפייה בספורט בטלוויזיה יתרונות רבים אך עם זאת ישנן השפעות רבות על הצופים עצמם ועל המעגל המשפחתי והחברתי הקרוב אליהם. בהתאם לזאת, במחקר זה אבקש לבדוק כיצד שידורי הספורט משפיעים על חייהם של הצופים? השערת המחקר תטען כי, לצפייה בספורט בטלוויזיה ישנה השפעה מהותית על חיי היומיום של הצופים. חוקרים רבים עסקו בעבר ועדיין עוסקים כיום באופן בו הצפייה בספורט בטלוויזיה משפיעה על היבטים שונים בחיי היומיום  (הזוגיות, המשפחתיות, חיי החברה וכו') אך טרם התייחסו לצופה עצמו. כיצד הצופה תופס את ההשפעה של הצפייה בספורט על חייו; האם הוא מרגיש שהצפייה בספורט באה על חשבון תחומי חיים אחרים? האם הצפייה "ממכרת" ודורסת כל פעילות אחרת בחייו? בעבודה זו, אנסה לבדוק את נקודת מבטם של הצופים בספורט על השפעות הספורט על חייהם. שאלת המחקר תיבחן באמצעות שאלון מחקר כמותי. השאלון שבניתי בודק את האופן שבו מדרגים צופי הספורט את השפעת הצפייה בספורט בטלוויזיה על חייהם.
העבודה בנויה מארבעה פרקים.
הפרק הראשון הינו המבוא התיאורטי, אשר כולל מחקרים הבוחנים את השפעת הצפייה בטלוויזיה על הצופים, השינויים במיקומו של הספורט בטלוויזיה והשינויים בהרגלי הצריכה של הספורט. הפרק השני הינו פרק השיטה. פרק זה כולל את תיאור המדגם, שיטת איסוף הנתונים וכלי המחקר. הפרק השלישי הינו פרק התוצאות, המפרט את ממצאי המחקר.
הפרק הרביעי הוא פרק הדיון והסיכום, אשר דן בממצאי המחקר העיקריים, וכולל מסקנות, ביקורת על המחקר והצעות למחקר עתידי. החשיבות במחקר מסוג זה עולה מתוך המציאות החדשה של הקשר ההדוק בין הטלוויזיה והספורט. אמצעי תקשורת ההמונים, בייחוד הטלוויזיה, הפכו למשפיעים בכל תחומי החיים. זאת ועוד, המחקר רלוונטי בייחוד בשל העובדה שהוא מתמקד בהשפעות על הצופה עצמו, התמקדות אשר חסרה בספרות התיאורטית.