העימות בקרים ומשמעותו: שתי גישות משלימות

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3801
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

העימות בקרים ומשמעותו: שתי גישות משלימות עבודה במסגרת הקורס "אסטרטגיה בת-זמננו" מרצה: [שם המרצה] מתרגל: [שם המתרגל] מגיש: [שם המחבר] מספר זהות:
[מספר זהות] טלפון: [מספר טלפון] דוא"ל: [כתובת דואר אלקטרוני] סמסטר ב', תשע"ד יוני 2014 תוכן עניינים
מבוא
3
רקע היסטורי
4 אתניות וזהות לאומית 5
      רקע תיאורטי 5
      אוקראינה ורוסיה בין שותפות לפירוד
8 האסטרטגיה הרוסית
8       רקע תיאורטי
8       האינטרסים הרוסיים באוקראינה והדוקטרינה הרוסית 9
      מאמצי ההרתעה והאכיפה של רוסיה
1 0       מאמצי ההרתעה והאכיפה של ארה"ב והאיחוד האירופי
1 1
מסקנות
1 2
ביבליוגרפיה
1 3
תקציר בעבודה זו ביקשתי לחקור את ההיבטים השונים של העימות בקרים ומשמעויותיו. העימות בקרים מגלה מציאות מורכבת ורבת פנים ששורשיה נעוצים בעבר הרחוק. העימות חושף את היריבות שבין רוסיה למערב מחד, ואת המתחים האתניים-לאומיים בתוך החברה האוקראינית מאידך. כל ניסיון להסביר את המציאות דרך העדשה האתנית בלבד או כמאבק על כוח ומשאבים גרידא, סופו להיכשל, שכן שני היבטים אלו שזורים האחד בשני ומקיימים ביניהם תלות גומלין סבוכה ביותר.
פתחתי בסקירה היסטורית שבה הצגתי את שורשיהם המשותפים של האוקראינים והרוסים שמקורם בנסיכות קייב, את הנסיבות בהן הועברה קרים משליטת רוסיה לאוקראינה, ואת מערכת היחסים בין רוסיה לאוקראינה מאז היו מאוחדות בבריה"מ עד למגמה האוקראינית להתרחק מרוסיה ולהתקרב למערב, שהובילה לעימות הנוכחי בקרים.
בפרק השני הסברתי את הסכסוך על השליטה בקרים כמאבק בין שתי קבוצות אתניות-לאומיות תוך יישום של מושגים ותיאוריות העוסקים בלאומיות ומיעוטים אתניים. עמדתי על המורשת התרבותית-היסטורית המשותפת לשתי העדות לצד מגמות של בדלנות ולאומנות, המהוות את הרקע למחלוקות באוקראינה בשנים האחרונות, ובכלל זה לעימות בקרים.
בפרק השלישי הסברתי את העימות בקרים כחלק מן הסכסוך האסטרטגי בין רוסיה לאוקראינה תוך יישום מושגים ותיאוריות העוסקים ביצירת בריתות, הרתעה ואכיפה וכן הרתעה גרעינית. סקרתי את הדוקטרינה הרוסית ופירטתי את האינטרסים של רוסיה באוקראינה ובקרים. לסיום הצגתי את מהלכיהם של רוסיה מצד אחד ושל ארה"ב והאיחוד האירופי מצד שני, לרבות פרשנות אודות השלכות מהלכים אלו, וכן ביקורת אפשרית על פרשנות זו.
כל אחת משתי הגישות שהוצגו בעבודה זו משמשת גם כן ביקורת לרעותה, וכאמור אין בכוונתי להכריע ביניהן. העימות בקרים הוא רק קצה הקרחון בתהליכים רחבים יותר וארוכי טווח שעל טיבם נוכל לעמוד ככל שיתפתחו האירועים, באמצעות מחקרים נוספים.