סמינר - פעפוע עוצמת סייבר בסכסוך הישראלי-ערבי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3767
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
3
רקע תיאורטי
4 רקע היסטורי
6 מאפיינים מבניים
8 מאפיינים תרבותיים
1 0 מסקנות
1 2
ביבליוגרפיה
1 3
תקציר בעבודה זו ביקשתי לבחון את התיאוריה אותה מציג ג'וזף ניי בדבר פעפוע עוצמת סייבר, כתוצאה ממהפכת המידע והיווצרות של מרחב הסיייבר כזירה למאבקים צבאיים. הצגתי את טענותיו והדגמתי כיצד המציאות המשתקפת מיחסי הכוחות במרחס הסייבר בין ישראל לארגוני הטרור ופעילים פרו-ערבים במסגרת הסכסוך הישראלי-ערבי אינה עולה בקנה אחד עם תחזיותיו.
ניסיתי להציע שני הסברים לפער בין התיאוריה לבין המציאות. ההסבר הראשון נעוץ בהבדלים מבניים של מרחב הסייבר עצמו והגדרת השחקנים במרחב. הראיתי כיצד לשחקנים מדינתיים קיים יתרון מובנה במרחב הסייבר, שלא תלוי בגודלם ואינו ניתן לפעפוע. ההסבר השני נעוץ בהבדלים תרבותיים ובפרט באידיאולוגיה האסלאמית המאפיינית את ארגוני הטרור האסלאמיים והפעילים הפרו-ערבים המקבעת אותם מלכתחילה במצב של נחיתות טכנולוגית לעומת ישראל. אי לכך ובהתאם לזאת, אני מציע להכניס את הסייגים הללו לתיאוריה של ניי, כדי שזו תוכל להסביר טוב יותר את התמורות בעוצמה במאה העשרים ואחת.
נהיר וברור כי ההסברים שהצעתי נובעים ממקרה המבחן אותו ביקשתי לנתח. ייתכן בהחלט כי קיימים מקרי מבחן נוספים המאתגרים את התיאוריה של ניי, מקרים אשר ניתוחם יאפשר לאתר גורמים נוספים, שיש להוסיף למודל התיאורטי. זה המקום לסייג את הממצאים ולציין כי תמונת המציאות שאותה הצגתי ברקע ההיסטורי מבוססת אך ורק על מידע שפורסם בתקשורת הגלויה בשנים האחרונות.
במערכה המתנהלת במרחב הסייבר רב הנסתר על הגלוי, כך שקיימת סבירות כי מידע חדש שייחשף בעתיד עלול להשפיע על תמונת המציאות כפי שאנו מבינים אותה כיום, וכתוצאה מכך לאשש או להפריך את טענותיי במסגרת עבודה זו.