יוון הקלאסית 10110

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1316
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממ"ן 13- ציון 95
יח' 6 האימפריה האתונאית האוליגרך הזקן כתב: "וכך אף שאיננו מוציאים דבר מהאדמה יש לנו הכל מכוח הים". הסבירו דבריו והתייחסו למחבר, לסוג החיבור וטיבו.
מהם המאפיינים הכלכליים והמסחריים של האימפריה האתונאית?
הסבירו את חשיבותה ותרומתה של השליטה בים ובסחר הימי לכוח הצבאי ולמדיניות החוץ והפנים של אתונה.
יח' 8 המלחמה הפולופונסית מהו המסע לסיציליה? כיצד השתלב במהלך הכולל של המלחמה הפלופונסית?
נתחו את מכלול הגורמים שהביאו למפלת אתונה בסיציליה בשנת 412
לפנה"ס.
מטלת מנחה 13:
יחידה
6 האימפריה האתונאית שאלה
1 :
א.      במשפט המצוטט בשאלה מתכוון האוליגרך הזקן כי השליטה בים הקנתה, בסופו של דבר, לאתונאים את השליטה אף ביבשה ועל היושבים בה.
שליטה כלכלית ומדינית שסללה את דרכה מפוליס החברה בברית לאימפריה. האוליגרך הזקן השתייך לסיעת המתנגדים לדמוקרטיה ועל כך כתוב בחיבורו "חוקת האתונאים".
את החיבור כתב על מנת להטות את האוליגרכים המתונים יותר לצד האוליגרכיה השמרנית ולהרחיקם מתומכי הדמוקרטיה. יש לשער כי אם החליט לחלוק מחמאות לצדדים מסוימים של המשטר הקיים מדובר בתיאור ריאליסטי. לחדד את משמעות דבריו: אתונה אמנם ענייה בחומרי גלם, אך עושרה בא לה מהשליטה בפולייס החברות בברית הימית ב.      חוסנה האבסולוטי בים הקנה לאתונה שליטה בנתיבי הסחר של העולם העתיק. אתונה הביאה עצמה למצב בו היא קובעת מי יכול לשוט, מתי ולאן, ואילו סחורות הוא רשאי להוביל. "..אם נתברכה מדינה בעצים לבניין אניות, איך תוציא אותם, אם שליט הים לא ירשה? ואם נתברכה מדינה בברזל, או נחושת, או בפשתן, איך תוציא אותם אם שליט הים לא ירשה?" השליטה הימית יצרה העדפה ברורה לסוחרים אתונאים על פני זרים וממונה של אתונה גדל בהתאם.
בנוסף, אף אפשרה לאתונה לייבא אליה כל מוצר שאינו בנמצא בגבולותיה. כארץ דלה במשאבים חקלאיים הדבר חיוני. קשריה עם מצרים זיכו אותה בשפע של דגן ואף אפשרו לה לדרוש מבנות בריתה כל מוצר שהייתה זקוקה לו לחיזוק צבאה ומעמדה. חוסנה הכלכלי אף גדל בזכות הצי הגדול שהקימה. לא מעט מבנות בריתה העדיפו לשלוח כסף ולא להיות חלק פעיל מהצי והימצאותו בשטחי אתונה ובידיה הפך אותה לבעלת…