עבודת יחבל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1255

תקציר העבודה

1 .       כלכלה מרקנטילית:
מרקנטיליזם הינה התורה כלכלית שטוענת כי העושר והשיגשוש האומתי תלויים במידת ההון שצברה וכן כי הנפח של הסחר העולמי אינו ניתן לשינוי. כמו כן הגדלת ההון האומתי בצורה הטובה ביותר היא באמצעות יצירת מאזן מסחרי חיובי (הון אומתי נמדד באמצעות מטילי זהב וכסף). לפי תורה זו כאשר אומה רוצה להגדיל את הונה עליה לעודד ייצוא ולהקטין את הייבוא באמצעות מיסוי ומכסות.
שיטה כלכלית זו היתה הגישה השולטת בכלכלה העולמית בין המאות 16-18. גישה זו היוותה גורם ראשון למלחמות רבות בין מדינות אימפריאליסטיות למדינות אירופאיות. כיום תורה זו נדחית על ידי מרבית הכלכלנים אך כאשר אנו בוחנים את התורה לפרטים ולאלמנטים אין אנו יכולים לומר כי היא כולה שלילית. בתורה זו ישנם מספר אלמנטים חיוביים, אלמנטים אלו אומצו על ידי מספר כלכלנים כדוגמת פט צ'ואט, מייקל לינד ועוד.
שנאת זרים:
שנאת זרים או בשמה היווני קסנופוביה הינה יחס עוין מצד קבוצה מסוימת כלפי קבוצה אחרת.  כאשר אנו בוחנים את המילה בגרסתה היוונית הרי שהיא מתארת פחד או סלידה מזרים. לעיתים ניתן לתאר את המילה אף כגזענות, בדלנות ואף לאומניות. כיום תופעה זו שכיחה בכל העולם ומתבטאת היא במספר אופנים:
א.      גזענות כלפי צבע עורו של האחר או מוצאו.
ב.      סלידה כלפי אדם שדעותיו הפוליטיות הן שונות.
ג.        בדלנות אדם שאמונתו שונה.
ד.      לאומניות כלפי אדם שדתו שונה.
כאשר אנו בחונים לעומק את הדבר אי אפשר שלא לשים לב כי שנאה זו יכולה להתפרש במובן נרחב מאוד של צורות ולכן שנאה זו כל כך שכיחה הן הרמה הפרטית והן ברמה העולמית.