הצעת מחקר בנושא השפעת כמות הספרים שקוראים תלמידי ד' - ו' ומצב סוציואקונומי על רמת אוצר המלים שלהם

תקציר העבודה

הצעת מחקר בנושא: הקשר בין אוצר מלים ומצב סוציו – אקונומי
1 .       נושא העבודה: במסגרת הסמינריון אבחן את אופן התפתחות אוצר המלים בהתאם למצב סוציואקונומי בקרב תלמידי יסודי במגזר היהודי.
2.       סקירת ספרות:
משמעות המונח אוריינות, במובן הרחב של המילה, הנו הבנת העולם הסובב באמצעות השפה המדוברת והכתובה בהתאם להקשר ולסיטואציה, זאת במטרה לתפקד באופן יעיל, בהתאם למצב, במסגרת הקבוצה והקהילה. חקר התפתחות האוריינות בגיל הרך מתייחסת לתחומים הקשורים להתפתחות הקריאה והכתיבה, כגון שפה ומודעות פנולוגית.
רכישת שפת אם כרוכה בלמידה אקראית – תינוק אינו לומד שפה ראשונה באופן מאורגן, אלא תוך פענוח של תערובת מבעים קוליים בהתאם לקלט שהוא קולט מסביבתו ואשר עליו לפענח, לארגן ולתת להם משמעות. באופן כללי, ישנה הסכמה בקרב בלשנים, כי כשמדובר ברכישת שפת אם, שפה זרה שנייה או כל שפה נוספת, חשיפה תורמת באופן משמעותי לתהליך רכישת השפה (הניג ומלינוביץ', 2012 ; דובינור, 2012). הליך רכישת השפה אצל ילד הנו דומה לרכישת פעולות מוטוריות – מדובר בשלב בהליך ההתפתחותי אופייני לגילו. ילד לומד את שפת אימו באמצעות חשיפה לשפתה עוד מינקות. למעשה, על פי תיאוריית  הדקדוק –

3 .       דרכי מחקר:
·         שאלת מחקר: באיזה אופן מתפתח אוצר המלים בקרב תלמידים בני מעמד סוציואקונומי נמוך במהלך המעבר מכיתה ד' לכיתה ו'? האם התפתחות זו מושפעת מכמות הספרים אותם קורא התלמיד מדי חודש?
·         השערה: בהתבסס על סקירת הספרות ניתן לשער, כי אוצר המלים של תלמידי כיתה ו' הנו גדול יותר לעומת גודל אוצר המלים של תלמידי כיתה ד'. ·         השערה נוספת: בנוסף, ניתן לשער, כי ככל שהתלמיד קורא יותר ספרים, כך גודל אוצר המלים שלו רחב יותר.
·         שיטת מחקר: ביצוע מחקר גישוש בקרב נבדקים מכיתות ד' וכיתות ו' בבית ספר יסודי מהמגזר היהודי.
בהתאם לשיטת מחקר זו, מוצע לבצע מחקר גישוש על 20 תלמידים מהשכבות ד' ו-ו'. בהתאם לכך ייבחרו 10  תלמידים באופן אקראי מאותה השכבה. החלוקה המגדרית תתבצע באופן אקראי. ·         אוכלוסיית מחקר: 20 תלמידים ותלמידות בכיתות ד' ו-ו'.
·         כלי מחקר:
1 .       שאלון דמוגרפי בסיסי הבוחן את מצבם הסוציואקונומי של הנבדקים.
2 .       שאלון הבוחן כמה ספרים קורא כל נבדק בחודש.
3.       חיבור בן
5 0 מלים אותו יכתבו הנבדקים במסגרת זמן של 20 דקות.
·         הליך מחקר: הנבדקים יבחרו באופן אקראי לצורך המחקר משכבה ו' ושכבה ד' בבית ספר ממלכתי מהמגזר היהודי ברמלה – לוד. במסגרת זו, הנבדקים יתבקשו לכתוב חיבור בנושא תלבושת אחידה בבית הספר. לצורך החיבור, יוקדש בשיעור חברה זמן של 20 דקות. לאחר תום פרק זמן זה, הנבדקים יגישו את החיבורים. ייאספו השאלונים והדפים עליהם רשמו הנבדקים את החיבור, יחושב הניקוד בהשוואה ליתר אוכלוסיית המחקר וכן, הנבדקים ידורגו בהתאם לקריטריונים הבוחנים אוצר מלים.
הממצאים שיאספו מאוכלוסיית המחקר באמצעו כלי המחקר ינותחו ,בכדי לאפשר דיון והסקת מסקנות בעקבות דיון בממצאי המחקר. במסגרת ניתוח הממצאים, תתבצע השוואה בין קריטריונים כגון מצב סוציואקונומי, כמות הספרים אותה קורא כל נבדק וכן, לבחון את רמת אוצר המלין של הנבדק בהתאם לחיבור שהוא הגיש בנושא הנבחר.
4.       ראשי פרקים:
תקציר פרק 1 – סקירת ספרות
1 .1   אוצר –
****הצעת מחקר בלבד1