הקשר בין יישום גישת "JIT" למלאי תוצרת גמורה של החברה - היבטים תיאורטיים ואמפרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 5684
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

המחלקה לכלכלה וניהול החוג לחשבונאות עבודה סמינריונית בקורס ניהולית מתקדמת סמסטר 2013 א' הקשר בין יישום גישת "JIT" למלאי תוצרת גמורה של החברה – היבטים תיאורטיים ואמפרים תאריך הגשה:משפטים-7-13
תקציר מנהלים בכל מפעל המייצר מגוון של מוצרים חובה לנהל את המלאי. המלאי כולל חומרי גלם, חומרים בתהליך ותוצרת גמורה.
עבודתי היא מחקר תיאורטי ואמפירי הבוחן את יישום גישת "בדיוק בזמן" JUST IN TIME)) המחקר יבדוק את הקשר בין יישום מושכל של הגישה למלאי תוצרת גמורה של החברה והסיוע של הגישה להשגת מטרותיה.
על מנת לבחון את השערות המחקר ולהסיק מסקנות, עשיתי שימוש במספר מאמרים אקדמיים אשר בחנו את יתרונות וחסרונות השיטה, כמו כן ביצעתי "חקר מקרה" ובדיקה מעמיקה ע"י ראיונות עומק עם מנכ"ל ומנהל הייצור של חברה העושה שימוש ביישום שיטת " JIT" במפעליה בישראל.
החברה הנחקרת הינה חברה לייצור רהיטים העושה שימוש בשיטת " JIT" מזה מספר שנים  אשר נתקלה בקשיים רבים באשר למלאי תוצרת גמורה,ומנגד קטפה פירות כתוצאה משימוש בשיטה זו.
תוצאות המחקר הראו כי על מנת להביא להשגת מטרות החברה לא דיי בשימוש בשיטה זו, אלא יש ליישם באופן עקבי את עקרונות השיטה על מנת לא ליצור מצב של ריבוי מלאים בחברה.
כמו כן, התוצאות הצביעו כי ההישגים המוכחים העיקריים מיישום השיטה הינם בעיקר בתחום הפחתת מלאי בתהליך ובקרת איכות גבוהה יותר.
תוכן עניינים
עמוד
1 . מבוא
4
2 . רקע תיאורטי 5
    2.1 רקע תיאורטי 5
    2.2 עיקרי שיטת JIT 5-7
    2.3 האתגר בייצור ללא מלאים
8 -9
    2.4
הביקורת שהתעוררה כלפי גישת JIT ופתרונה 9-10
3 . שאלת המחקר
1 1
4 . השערת המחקר
1 1
6 . מתודולוגיה
1 2
5. ניתוח השערת המחקר באמצעות בחינת החברה הנבדקת
1 3
6 . ניתוח השערת המחקר באמצעות מאמרים אקדמיים
2 1
7. דיון
2 3
    7.1
ניתוח תוצאות המחקר
2 3
    7.2 מגבלות
2 3-24
    7.3 תרומתה של העבודה והמלצות
2 4
    7.4 הצעות לעבודת המשך
2 4

8 . סיכום
2 5
9. ביבליוגרפיה
2 6
1 .מבוא
במהלך שני העשורים, חוקרים יחד עם תעשייתיים כאחד, החלו להגיב לצרכים המשתנים בתוך ענף הייצור. עלייה ברמות התחרות בשווקים מקומיים וזרים, יחד עם הגדלת מחסור ודלות המשאבים, חייבה תגובה מהירה למטרת בדיקת  התפיסה כיצד ניתן לנהל את המלאי שלנו.
יישום גישת "ניהול בדיוק בזמן (JIT) החל בראשית שנות השמונים, עת פורסמו ספריהם החלוציים של HALL (1983) ו – (1982) SCHONBERGER . באותה עת כבשה התעשייה היפנית נתחים נרחבים משוק המכוניות האמריקאי בהצעת מכוניות אמינות יותר וזולות יותר.
שיטת JIT התקבלה בהתלהבות רבה על ידי חברות רבות בהן חברות מובילות כפורד, ג'נרל מוטורס וכולה . במקביל , הופיעו בספרות המקצועית עשרות מאמרים שדיווחו על יישומים מוצלחים במפעלים שונים.
שיטת JIT נתפסה כשיטה פשוטה שתכליתה להביא לצמצום רמות המלאי, ובעקבות כך לקיצור משמעותי של זמני התגובה ולשיפור האיכות.
עבודתי היא מחקר אמפירי העושה שימוש בהיבטים תיאורטיים לצורך חיזוק עמדתי. המחקר בא לבחון את הקשר בין יישום שיטת " JIT" לבין הפחתת מלאי תוצרת גמורה בחברה. שאלת המחקר עם כן היא, האם יישום מושכל של שיטת JIT מביאה לשיפור והתייעלות בביצועי החברה?! השערת המחקר קובעת כי, יישום מושכל של גישת JIT תביא לירידת מלאי תוצרת גמורה בחברה וכתוצאה מכך תשפר משמעותית את ביצועיה.