ג׳נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1922

תקציר העבודה

שאלה 1
א. רפאל למקין היה משפטן יהודי אמריקני שטבע את המונח "ג'נוסייד" ונודע בזכות פועל לקידום אמנת האו"ם בדבר מניעת רצח עם. למקין נולד בשנת 1901 בכפר בגליציה המזרחית. למקין למד בלשנות, משפטים ופלוסופיה באוניברסיטת לבוב ובאוניברסטית היידלברג שבגרמניה. ב-1926, עם סיום לימודיו, החל לשמש כתובע מחוזי בפרקליטות המדינה בוורשה. עוד מצעירותו למקין  מצא עניין רב במקרים של טבח ופגיעה המונית אשר אירעו במהלך ההיסטוריה וחש כי ברצונו ומחובתו להעלות למודעות הציבור בעולם והאו"ם בפרט את חשיבות ההכרה והחקיקה בנושא מניעת רצח עם וענישת מבצעיו… ‏ב.     ב-1946 הגדירה העצרת הכללית של האו"ם כי יש לגנות מעשים של רצח-עם, היות והם נוגדים את ערכי המוסר של המין האנושי כולו. ע"פ פסיקת האו"ם, רצח-עם גורם לאובדן לאנושות כולה, ומונע את תרומתה של אומה שלמה ליתר העולם.
עוד נקבע כי ג'נוסייד הינו עניין בין-לאומי, ועל מבצעיו להיענש. בין שהמעשה בוצע כלפי קבוצה דתית, לאומית, פוליטית, גזעית או אחרת….
שאלה 2
‏א.     התקופה הקולוניאלית ברואנדה תחת השלטון הבלגי הייתה בין השנים 1916-1962. בתקופה זו חלו שינויים רבים ברואנדה. החלה התנצרות המונית של העם הרואנדי ששיאה הגיעה ב1931 שהנצרות הקתולית הפכה למעין דת רשמית ברואנדה, צרפתית הפכה לשפה הרשמית ברואנדה – שפת מוסדות השלטון והחינוך. ובנוסף, רמת ההשכלה של בני רואנדה עלתה בצורה משמעותית, ועד 1994
כ-50% מהאוכלוסיה הרואנדית ידעו קרוא וכתוב.