הצעת מחקר בנושא: הקשר בין קריאת ספרים ולאוצר מלים והבנת הנקרא וכישורים לשוניים בקרב תלמידים ממעמד סוציואקונומי נמוך

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2203
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

הצעת מחקר בנושא: הקשר בין אוצר מלים ומצב סוציו – אקונומי
1 .       נושא העבודה: במסגרת הסמינריון אבחן את אופן התפתחות אוצר המלים בהתאם למצב סוציואקונומי בקרב תלמידי יסודי במגזר היהודי.
2.       סקירת ספרות:
משמעות המונח אוריינות, במובן הרחב של המילה, הנו הבנת העולם הסובב באמצעות השפה המדוברת והכתובה בהתאם להקשר ולסיטואציה, זאת במטרה לתפקד באופן יעיל, בהתאם למצב, במסגרת הקבוצה והקהילה. חקר התפתחות האוריינות בגיל הרך מתייחסת לתחומים הקשורים להתפתחות הקריאה והכתיבה, כגון שפה ומודעות פנולוגית.
רכישת שפת אם כרוכה בלמידה אקראית – תינוק אינו לומד שפה ראשונה באופן מאורגן, אלא תוך פענוח של תערובת מבעים קוליים בהתאם לקלט שהוא קולט מסביבתו ואשר עליו לפענח, לארגן ולתת להם משמעות. באופן כללי, ישנה הסכמה בקרב בלשנים, כי כשמדובר ברכישת שפת אם, שפה זרה שנייה או כל שפה נוספת, חשיפה תורמת באופן משמעותי לתהליך רכישת השפה (הניג ומלינוביץ', 2012 ; דובינור, 2012). הליך רכישת השפה אצל ילד הנו דומה לרכישת פעולות מוטוריות – מדובר בשלב בהליך ההתפתחותי אופייני לגילו. ילד לומד את שפת אימו באמצעות חשיפה לשפתה עוד מינקות. למעשה, על פי תיאוריית  הדקדוק האוניברסלי, לכל אדם יש מנגנון מולד, המאפשר לו לרכוש את דקדוק השפה אליו נחשף.
לכן, ילדים ילמדו את השפה אליה הם נחשפים בכל מקרה-ואקונומית.
הנתונים שיאספו מאוכלוסיית המחקר באמצעות כלי המחקר ינותחו ,בכדי לאפשר דיון והסקת מסקנות בעקבות דיון בממצאי המחקר. במסגרת ניתוח הממצאים, תתבצע השוואה בין קריטריונים כגון מצב סוציואקונומי, כמות הספרים אותה קורא כל נבדק וכן, לבחון את רמת אוצר המלים של הנבדק בהתאם לחיבור שהוא הגיש בנושא הנבחר.

3 .       ראשי פרקים:
תקציר פרק 1 – סקירת ספרות
1 .1   אוצר מלים
1 .1.1          אוצר מלים של היחיד
1 .1.2          מאפיינים לרכישת אוצר מלים
1 .2   מצב סוציו אקונומי והשפעתו על ההשכלה
1 .3   הקשר בין המצב הסוציו – אקונומי וגודל אוצר המלים פרק 2 – מתודולוגיה
1 .1   שיטת מחקר
1 .2   אוכלוסיית מחקר
1 .3   כלי מחקר
1 .4   הליך מחקר פרק 3 – תוצאות מחקר פרק 4 – דיון ומסקנות סיכום מקורות
4 .       רשימת מקורות:
1.       אפל, א' (2001). מסמך רקע לדיון בנושא: מדיניות לשונית  – היחס לשפת המוצא של העולים. שהוגש לוועדת העליה, הקליטה והתפוצות . ירושלים, מרכז המחקר והמידע של הכנסת.
2.       גיליס מ. (1987) מן ה"חדר" אל המחשב – מאה שנות הוראת קריאה עברית בישראל, רמת גן : הוצאת אוניברסיטת בר אילן.