אמנות בעידן הטכנולוגי

תקציר העבודה

ממ"ן 11- אמנות בעידן הטכנולוגי שאלה 2
פול סיזן, המתרחץ הגדול, 1885-1887
א.      תפקיד הצבעים ביצירה – ביצירה 'המתרחץ הגדול' בוחר סיזן להעצים את תלת ממדיותו של הגוף, ע"י כך שהוא משתמש בהצללות ויוצר נפחיות. הוא מצייר בטכניקה של משיכות מכחול ישרות ולא עגולות והוא יוצר קצעים, מה שגורם לאובייקט או לדמות להראות תלת ממדיים אבל עם הרבה פאות (כמו יהלום), ניתן לראות זאת בבירור באזור הבטן של הדמות. בנוסף משתמש סיזן בתיאוריית הצבע של שברוי, הוא מעצים את הצבעים ביצירה ע"י הצבת צבעים מנוגדים האחד ליד השני. ניתן לראות זאת בצבע גוף הדמות, שנראה כתום לעומת הרקע הכחול, הצבעים מנוגדים זה לזה ומעצימים אחד את השני. הוא מצייר קו מתאר לדמות שמגדירה אותה ומפרידה אותה מן הרקע. הצבעים הינם צבעים ריאליסטיים, צבעי הרקע מציגים את הטבע כפי שהוא נראה במציאות. הצבעים הינם צבעים קרים וגורמים לנו לחוש תחושת בדידות.
א.      …
פבלו פיקסו, אישה בכורסה, 1913-19מנהל עסקים א.      תפקיד הצבע ביצירה –  צבעי גופה של הדמות והקיר שמאחוריה הינם מאותה משפחת צבעים, צבעי האדמה. חלקי הגוף השונים מובדלים באמצעות הגוונים השונים, כמעט לכל חלק גוף יש צבע שונה. מה שמפריד את גוף הדמות מן הרקע, היא הספה שעליה הדמות יושבת. הספה סגולה ובולטת מאוד וכך יוצרת לנו את ההפרדה בין הדמות לסביבה. מתחת לספה אנו רואים שטיח בצבע כהה שיוצר הפרדה בין הספה לרקע.
ב.      מערכת היחסים הצורנית הנרקמת בין הדמות לחלל ולסביבה – פיקסו לוקח את …
שאלה 3
אלכסנדר ארכיפנקו, אשה צועדת, 1912
א.      הקשר בין הגוף/החפץ המפוסל לבין החלל והסביבה – ניתן לראות פסל בדמות אישה. האישה צועדת קדימה, היא נמצאת בתנועה. רגלה הימנית מושטת קדימה. הרגל בצורת קוביה ונראה כבדה. רגלה השמאלית נראית בעלת צורת חרוט חלול וחתוך. החצאית של הדמות קעורה ויוצרת חלל בין הרגל הימנית אליה, מה שמבליט את המוצקות של הרגל. החלק המרכזי של הדמות, הגוף שלה עשוי בעצם מהחלל. החלל הוא חלק מן הדמות והוא החלק המרכזי בה גם בקומפוזיציה של הדמות. החלל והפסל הם חלק בלתי נפרד האחד מן השני. החלל תמיד יהיה שם באיזור הבטן.
ב.      חלק מהמטרות המוצגות במניפסט של בוצ'וני מופיעות בפסל של אלכסנדר ארכיפנקו. בוצ'וני אומר כי הפסל מתאר לא רק דמות או אובייקט אלא מתאר גם את הסביבה שלהם כחלק מהותי מהתיאור עצמו. וכך גם בפסל כאן, הפסל נמצא בתוך חלל, והיכן שהוא לא יונח, בין אם במוזיאון ובין אם בחוץ החלל יהפוך לחלק מהסביבה  של האובייקט. הוא גם אומר שהסביבה חייבת להיות חלק מהגוש הפלאסטי, וכך רואים באיזור הבטן של הפסל, שבעצם עשוי בחלקו הרב מן הסביבה.
בנוסף לכך אומר בוצ'וני כי מיזוג הדמות או האובייקט בפיסול עם סביבתם נעשה באופן זהה לזה שבציור באמצעות חדירה הדדית של משטחים. יש בעצם בפסל הזה של ארכיפנקו מיזוג הורמונלי בין פוזיטיב לנגטיב, חומר מול חלל. מה שלא בא לידי …
שאלה 4
פיט מונדריאן, קומפוזיציה באדום ובכחול, 1936
1 .      תפקידו ומשמעותו של הקו והצבע והמסרים הנלמדים ממנו – תפקיד הקווים ביצירה הזו הוא ליצור שיווי משקל, השיווי משקל מושג ע"י איזון בהנגדה של קווים אנכיים ואופקיים. הוא יוצר את שיווי המשקל ע"י הניגודים הללו מה שמייצר הרמוניה. הקו הישר והזווית הישרה מבטאים לפי כתביו, את הרוח האנושית ואת הרציונליזציה של האדם, המנצחת את הקפריזות ואת חוסר ההתמדה שבטבע. עצם העמדת ארגון התמונה על ההיגיון,מביאה להעלאת רוחו של האדם וניצחונו את החומרי והטרגי. הוא יוצר אסמיטריה באמצעות הקווים, קווים עבים ודקים, בצד השמאלי של היצירה יש התרחשות שלא קיימת בצד הימני, הקווים החלק התחתון. עם זאת הוא מוסיף –